معنی اصطلاح اینکوترمز DDP چیست؟

اصطلاح DDP بیش‌ترین وظیفه فروشنده را در امور بازرگانی نشان می‌دهد. فروشنده کالا وظیفه دارد کالا را برای واردات در مقصد تحویل داده و حقوق و عوارض گمرکی را هم پرداخت کند. بنابراین این اصطلاح نشان می‌دهد که کالای آماده برای تخلیه به نقطه توافق شده در مقصد، ارسال و روی وسیله حمل به خریدار منتقل شود. فروشنده با برعهده گرفتن تمام هزینه‌ها و ریسک‌های مربوط به آوردن کالا، وظیفه ترخیص وارداتی کالا را برعهده دارد و باید تمام تشریفات گمرکی را انجام دهد. بنابراین عوارض صادرات و واردات کالا را هم خودش باید بپردازد. در این مقاله از تجارتگرام همراه ما باشید تا مهم‌ترین نکات درباره DDP را توضیح دهیم. 
 

قاعده DDP اینکوترمز به چه معناست؟

قاعده DDP در اینکوترمز قاعده جدیدی نیست و حتی در نسخه اینکوترمز ۲۰۱۰ هم آورده شده است. در ترجمه متن کامل اینکوترمز به فارسی، این قاعده مخفف عبارت Delivered Duty Paid و به معنای تحویل کالا در محل ترخیص است. فروشنده وظیفه دارد در محل ترخیص، کالا را به خریدار تحویل دهد. بنابراین می‌تواند از هر روش حمل‌ونقل بین‌المللی استفاده کند. 
با توجه به اینکه هزینه‌ها و ریسک‌های انتقال کالا تا مقصد بر عهده فروشنده است، به طرفین معامله توصیه می‌شود که تعیین محل توافق شده کاملا دقیق باشد. بر اساس قاعده DDP فروشنده کالاهای بازرگانی با بسته‌بندی صادراتی، کالا را به محل مورد نظر حمل کرده و در گام بعد، مجوز‌های صدور برای ترخیص صادراتی را دریافت می‌کند. فروشنده باید با انعقاد قرارداد حمل بین‌المللی با شرکت حمل، تمام هزینه‌های گمرکی را بپردازد. همچنین با هماهنگ کردن حمل داخلی کالا در کشور مقصد، آن را به انبار خریدار برساند.
پیش از هرگونه اقدامی، فروشنده باید از قیمت و شرایط قرارداد DDP مطلع شود و بررسی کند که آیا به عنوان یک فرد خارجی می‌تواند مجوز‌های صادرات کالا به کشور مقصد را دریافت کند؟ همچنین باید با خریدار برای قرار گرفتن کالا در محل تعیین شده توافق کند.
لازم به ذکر است که در تمام این مراحل، ریسک مفقود شدن یا آسیب دیدن کالا در زمان حمل بر عهده فروشنده قرار دارد. در این قاعده فروشنده کالا را از گمرک ترخیص می‌کند و خریدار به بارنامه گواهی مبدا و دیگر اسناد احتیاجی ندارد. به طور کلی در امور بازرگانی بسته‌بندی، علامت‌گذاری، بازبینی و تمام هزینه‌های بازرسی اجباری کالا در کشور فروشنده یا خریدار، بر عهده فروشنده است.
 

مالیات بر ارزش افزوده تحویل اینکوترمز DDP

تحویل DDP شامل مالیات بر ارزش افزوده است، مگر اینکه توسط فرستنده به شکل دیگری تعیین شده باشد. اصطلاح DDP نشان دهنده این است که فرستنده باید هزینه مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند. فروشندگان در بازرگانی آنلاین می‌توانند الزامات مالیات بر ارزش افزوده را تایید کنند تا قبل از فروش کالا، هزینه‌های حمل و نقل و حاشیه سود آن‌ها محاسبه شود.
 
برای دریافت مشاوره صادرات و واردات و انجام پروسه صادرات خود روی لینک مربوط کلیک کنید.

ترخیص کالا از گمرک در تحویل DDP

هزینه ترخیص کالا از گمرک مشمول مالیات بر ارزش افزوده است و باید توسط فرستنده پرداخت شود. در این مرحله فروشنده باید راجع به هزینه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی تحقیق کند و هزینه اضافی ترخیص کالا از گمرک را هم در نظر بگیرد.
اینکوترمز DDP

وظایف خریدار در DDP چیست؟

وظایف کلی خریدار در قاعده DDP
تعهدات خریدار برای اخذ پروانه، مجوز، گواهی امنیتی و سایر تشریفات
انعقاد قرارداد حمل و نقل
تحویل گرفتن کالا
انتقال ریسک در اینکوترمز DDP
تخصیص هزینه‌هایی که بر عهده او قرار دارند.
اطلاع به فروشنده در ترم DDP
ارائه مدرک تحویل
بازرسی کالا توسط فروشنده
وظیفه خریدار برای کمک به کسب اطلاعات و پرداخت هزینه‌های مربوط
 

وظایف فروشنده در DDP چیست؟

وظایف کلی فروشنده در قاعده DDP
اخذ پروانه، مجوز، گواهی امنیتی و…
عقد قرارداد حمل و نقل
تحویل کالا به خریدار
انتقال ریسک در اینکوترمز DDP
تخصیص هزینه‌ها بر عهده فروشنده
اطلاع به خریدار
سند تحویل در اینکوترمز DDP
بسته‌بندی، علامت‌گذاری و بازبینی کالا
کمک به اخذ اطلاعات و پرداخت هزینه‌های مربوط
 
همه چیز درباره DDP
در معاملات بازرگانی طرفین به خوبی می‌دانند که باید نقطه تحویل کالا را به شکل واضح مشخص کنند. پس از توافق بر روی محل تحویل کالا در مقصد، ریسک انتقال کالا تا آن نقطه برعهده فروشنده است؛ مگر اینکه در قرارداد شکل دیگری توافق شده باشد. طرفین معامله باید بدانند که اگر فروشنده توانایی ترخیص کالا از گمرک را نداشته باشد، نمی‌تواند از قاعده DDP استفاده کند. تحت این قاعده خریدار کمترین تعهد را دارد و او تنها وظیفه دارد که بر اساس قرارداد فروش هزینه کالا را پرداخت کند و آن را در زمان و مکان تعیین شده تحویل بگیرد. شما می‌توانید برای درخواست صادرات و واردات، خرید محصولات صنعتی، آهنی، مواد معدنی و… وارد بخش‌های مرتبط در سایت تجارتگرام شوید. همچنین برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره اصطلاح DDP و اصطلاحات دیگر تجارت، سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه انتهای صفحه بنویسید یا از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان ما در ارتباط باشید. 
 
 

الزامات فروشنده

الزامات خریدار

الزامات عمومی فروشنده باید بر اساس قرارداد فروش و هر الزام دیگری که برعهده او قرار دارد، کالا و صورتحساب فروش را تهیه کند. سند‌های ارائه شده ممکن است به‌صورت کاغذی یا الکترونیکی بین فروشنده و خریدار توافق شوند. شاید هم توافقی وجود نداشته باشد و معامله بر اساس عرف جلو برود. خریدار باید بر اساس قرارداد فروش، بهای کالا را بپردازد. سند ارائه شده به خریدار به‌صورت کاغذی یا الکترونیکی است.

تحویل دادن

فروشنده باید در تاریخ معین و در مدت توافق شده برای تحویل، کالا را در محل مقرر به مقصد برساند. کالا به‌صورت تخلیه نشده و روی وسیله نقلیه در اختیار خریدار قرار می‌گیرد.

بر اساس شرایط آ-۲ خریدار وظیفه تحویل کالا را برعهده دارد.

انتقال ریسک

فروشنده باید مطابق مفاد ماده ۵ از قسمت ب، تمام ریسک‌های مربوط به از بین رفتن یا آسیب دیدن کالا را متقبل شود. تا زمانی که طبق ماده ۴ از قسمت الف کالا به خریدار تحویل داده می‌شود.

اگر کالا مطابق شرایط آ-۲ تحویل داده شده باشد، خریدار وظیفه دارد ریسک از بین رفتن یا خسارت دیدن کالا را برعهده بگیرد:

۱. اگر بر اساس ب-۷ خریدار مسئولیت‌های خود را انجام ندهد، مسئول پرداخت هزینه خسارت به کالا است.

۲. در صورت عدم صدور اعلامیه اشاره شده در ب-۱۰ خریدار مسئول ریسک از بین رفتن یا آسیب دیدن کالا در زمان توافق شده است. به شرطی که کالا به عنوان کالای مورد قرارداد شناسایی شده باشد.

حمل‌ونقل

هزینه انعقاد قرارداد حمل کالاهای بازرگانی به محل مقرر بر عهده فروشنده است. اگر در نقطه معینی موافقت انجام نشود، فروشنده می‌تواند بهترین ناحیه را به عنوان محل مقرر در مقصد انتخاب کند. رعایت تمام الزامات ایمنی حمل‌ونقل کالا تا مقصد بر عهده فروشنده است.

خریدار هیچ مسئولیتی برای هزینه حمل‌ونقل ندارد.

بیمه

فروشنده در قبال قرارداد بیمه خریدار هیچ تعهدی ندارد.

خریدار در قبال فروشنده هیچ مسئولیتی برای قرارداد بیمه ندارد. با این حال باید در صورت لزوم، اطلاعات مورد نیاز فروشنده برای تهیه پوشش بیمه‌ای را تهیه کند.

تحویل کالا

فروشنده باید با هزینه خودش تمام اسنادی را که خریدار برای تحویل گرفتن کالا به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند.

خریدار باید بر اساس شرایط آ-۶ سند تحویل کالا را بپذیرد.

تشریفات گمرکی

فروشنده باید هزینه تشریفات گمرکی کالای صادر شده را بپردازد. هزینه ترانزیت کشور‌هایی که کالا از آنجا عبور داده می‌شود و هزینه تشریفات واردات کالا به کشور مقصد بر عهده فروشنده است. تشریفات گمرکی صادرات و واردات عبارتند از:

۱. پروانه صادرات و ترانزیت و واردات

۲. گواهی ایمنی برای صادرات، ترانزیت و واردات

۳. هرگونه اعتبار سنجی رسمی و بازرسی قبل از حمل

خریدار باید با ریسک و مسئولیت فروشنده، او را در تهیه اطلاعات مربوط به صادرات، ترانزیت و واردات کمک کند. تشریفات گمرکی عبارتند از:

۱. پروانه صادرات، واردات و ترانزیت 

۲. گواهی ایمنی برای صادرات و واردات و ترانزیت

۳. بازرسی قبل حمل و هرگونه اعتبار سنجی رسمی

بازرسی

فروشنده باید هزینه‌های بازرسی و بررسی کیفیت، توزین و شمارش کالا را مطابق شرایط مندرج در ماده ۲ بخش آ پرداخت کند. همچنین هزینه بسته‌بندی کالا بر عهده فروشنده است. مگر اینکه کالا به‌صورت فاقد بسته‌بندی به خارج صادر شود. به طور کلی هر گونه بسته‌بندی و شماره‌گذاری کالا بر عهده فروشنده است، مگر اینکه طرفین بر نوع خاصی از بسته‌بندی و شماره‌گذاری توافق کرده باشند.

خریدار در قبال فروشنده هیچ مسئولیتی در این خصوص ندارد.

تخصیص هزینه‌ها

فروشنده موظف به پرداخت هزینه‌های زیر است:

۱. تمام هزینه‌های کالا تا زمان تحویل به جز هزینه‌هایی که بر اساس ماده ب-۹ بر عهده خریدار است.

۲. هزینه‌های تخلیه کالا در مقصد. البته در صورتی که هزینه‌ها طبق قرارداد حمل، بر عهده فروشنده هستند.

۳. هزینه تحویل کالا و سند حمل

۴. هزینه‌های گمرکی و مالیات مربوط به صادرات و واردات یا ترانزیت

۵. هزینه‌هایی که خریدار برای تهیه مدارک و اطلاعات برای کمک به فروشنده پرداخت کرده است.

خریدار وظیفه دارد این هزینه‌ها را پرداخت کند:

۱. بر اساس شرایط آ-۲ هزینه‌های مربوط به کالا از زمان تحویل گرفتن بر عهده خریدار است.

۲. هزینه تحویل و تخلیه کالا از روی وسیله حمل‌کننده

۳. هزینه‌های اضافه‌ای که فروشنده در اثر عدم انجام تعهدات خریدار بر اساس شرایط ب-۱۰ متحمل شده است، به شرطی که کالا به صورت مشخص به عنوان کالای مورد قرارداد‌ شناسایی شود.

اعلام‌ها

فروشنده باید اعلامیه‌ای را که لازم است برای دریافت کالا به خریدار داده شود، ارسال کند.

اگر توافق شده باشد که خریدار می‌تواند زمان اعزام کالا یا محل دریافت کالا را تعیین کند، باید اعلامیه مناسب را برای فروشنده بفرستد.

 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943