معنی اصطلاح اینکوترمز FCA چیست؟

اینکوترمز FCA، اصطلاحی است که در برخی از قراردادهای تجارت بین‌الملل استفاده می‌شود. طی این قرارداد، فروشنده باید کالا را به شخصی که خریدار تعیین کرده تحویل دهد و هزینه‌ها، ریسک‌ها و مسئولیت‌های رسیدن کالا از زمان تحویل به متصدی حمل تا زمان رسیدن به مقصد بر عهده خریدار است. این قاعده یکی از بهترین قواعد تجارت بین‌الملل است؛ زیرا تمام هزینه‌ها، ریسک‌ها و مسئولیت‌ها بین طرفین تقسیم می‌شوند و تمام وظایف از قبل مشخص هستند. در این مقاله از تجارتگرام همراه ما باشید تا شما را با اصطلاح FCA و همه چیز درباره آن آشنا کنیم.
 

منظور از قانون FCA چیست؟

Free Carrier یا FCA نام قانونی در تجارت بین‌الملل است که "تحویل به حمل‌کننده" معنی می‌دهد. مطابق این قانون، فروشنده برای صادرات کالا باید کارهای ترخیص آن را از گمرکی انجام دهد. سپس بر اساس قرارداد و در محل تعیین شده، کالا را در اختیار حمل‌کننده که خریدار تعیین کرده، بگذارد. در صورتی که محل تحویل کالا از سوی خریدار انتخاب نشده باشد، فروشنده می‌تواند این کار را انجام دهد. اگر در هر موردی از این فرایند نیاز به مساعدت فروشنده باشد، او می‌تواند بر اساس هزینه و مسئولیت‌های خریدار عمل کند. این کار، قانون متداولی در تجارت و بازرگانی و روش‌هایی مانند حمل‌ونقل هوایی یا راه آهن است. البته FCA برای روش‌های مختلف حمل مانند حمل مرکب هم کاربرد دارد.
 

آشنایی با بخش‌های مختلف قاعده Free Carrier

مدیریت گسترده حمل‌ونقل کالا از کشور مبدا تا مقصد باعث شده بسیاری از فروشندگان، از اینکوترمز FCA در قراردادهای خود برای صادرات استفاده کنند. در این صورت محل تحویل کالا، تقسیم مسئولیت‌ها و هزینه‌ها میان طرفین قرارداد تعیین می‌شود. در ادامه شرایط برخی از بخش‌های FCA را بررسی می‌کنیم.
 
  • شرایط تحویل و ریسک
در این قاعده تجارت، فروشنده بعد از تحویل کالا هیچ مسئولیتی ندارد و خریدار باید پرداخت هزینه‌ها را انجام دهد. تحویل کالا از سوی فروشنده باید طبق یکی از شرایط زیر انجام شود:
  • اگر تحویل کالا در انبار فروشنده صورت بگیرد: با حمل کالا روی وسیله حمل‌ونقلی انتخاب شده از سوی خریدار، کالا تحویل داده شده فرض می‌شود.
  • اگر تحویل کالا در محلی غیر از انبار فروشنده انجام شود: زمانی که کالا به محل مشخص شده برسد و روی وسیله حمل‌ونقلی انتخاب شده از سوی خریدار قرار بگیرد، کالا تحویل داده شده فرض می‌شود.
 
برای دریافت مشاوره صادرات و واردات و انجام پروسه صادرات خود روی لینک مربوط کلیک کنید.
  • حمل‌ونقل
فروشنده و خریدار با توافق با یکدیگر می‌توانند یکی از روش‌های حمل‌ونقل را انتخاب می‌کنند. حمل‌ونقل در FCA می‌تواند از طریق روش‌های مختلفی انجام شود. فروشنده و خریدار می‌توانند بر اساس هزینه‌ها، مسافت، زمان‌بندی و نوع کالا، روش حمل‌ونقل را انتخاب کنند.
 
  • تعیین محل دقیق برای تحویل کالا
خریدار و فروشنده می‌توانند انبار فروشنده یا هر مکانی را به عنوان محلی برای تحویل کالا در نظر بگیرند. ولی این محل باید در قرارداد فروش ذکر شود. پیشنهاد ما این است که محل تحویل کالا را با موقعیت مکانی دقیق آن ذکر کنید. در این صورت نقطه انتقال ریسک و هزینه‌ها از فروشنده به خریدار هم به‌صورت دقیق مشخص می‌شود.
 
  • تشریفات گمرکی
فروشنده وظیفه تشریفات صادرات کالا را بر عهده دارد. ولی انجام این تشریفات و پرداخت هزینه‌های ترانزیت کالا در کشورهای مسیر یا تشریفات گمرکی برای ورود کالا به کشور مقصد از وظایف فروشنده نیستند.
 
خریدار و فروشنده در FCA چه وظایفی دارند؟
مانند هر قاعده دیگری در تجارت بین‌الملل، قاعده FCA هم الزاماتی برای خریدار و فروشنده به همراه دارد. اخذ گواهی‌های امنیتی، مجوزها، پروانه‌ها و دیگر تشریفات بر عهده فروشنده است و بعد از تحویل کالا، تمام ریسک‌ها و هزینه‌ها به خریدار انتقال پیدا می‌کند. در ادامه توضیح می‌دهیم که خریدار و فروشنده در قاعده FCA چه وظایفی دارند.
 

الزامات عمومی خریدار در اینکوترمز FCA

بهای کالا باید مطابق قرارداد فروش، پرداخت شود.
در صورت برقراری شرایط تعیین شده، باید کالا تحویل داده شود.
تمام ریسک‌های آسیب دیدگی یا از بین رفتن کالا بعد از تحویل آن، بر عهده خریدار است.
برای حمل‌ونقل کالا با ریسک و هزینه معلوم و در محل تعیین شده از سوی خریدار باید قرارداد تنظیم شود.
در برخی بخش‌ها به انجام تشریفات گمرکی کمک کند.
تمام هزینه‌ها بعد از تحویل کالا (به جز هزینه‌هایی که پرداخت آن‌ها بر عهده فروشنده است.) را بپردازد.
مواردی مانند شیوه حمل، محل دریافت کالا، زمان تحویل کالا و متصدی گیرنده کالا را به فروشنده اعلام کند.
 
 اینکوترمز FCA

الزامات عمومی فروشنده در اینکوترمز FCA

کالا و صورتحساب فروش بر اساس قرارداد تهیه شوند.
کالا را در تاریخ، زمان و مکان تعیین شده به متصدی حمل یا شخصی که خریدار تعیین کرده تحویل دهد.
تمام اطلاعات مربوط به ریسک و هزینه‌های حمل‌ونقل به خریدار اعلام شود.
رعایت الزامات ایمنی مربوط به حمل کالا تا زمان تحویل آن بر عهده فروشنده است.
سند تحویل با ریسک و هزینه آن به خریدار ارائه شود.
برای اخذ سند با ریسک و هزینه خریدار با او همکاری کند.
در موارد لازم تشریفات صادرات را انجام دهد.
هزینه کیفیت، توزین و شمارش از هزینه‌های بازرسی باید توسط فروشنده پرداخت شود.
در صورت نبود متصدی یا تحویل کالا به متصدی حمل باید این موضوع را به خریدار اعلام کند.
 

مزایای استفاده از اینکوترمز FCA در تجارت بین‌الملل

خریداران و فروشندگان به دلایل مختلفی از اینکوترمز FCA در واردات و صادرات استفاده می‌کنند. در ادامه برخی از دلایل و مزایای استفاده از این روش را توضیح می‌دهیم.
تقسیم مسئولیت‌ها به‌صورت دقیق: در این ترم، مسئولیت‌ها و هزینه‌ها به‌صورت دقیق میان دو طرف تقسیم می‌شوند. بنابراین تمام ابهامات برطرف شده و هر یک از طرفین وظایف خود را به بهترین شکل انجام می‌دهند.
تنوع در روش‌های حمل‌ونقل: انتخاب روش‌های حمل‌ونقل کالا با کانتینر، از راه هوایی، راه آهن و... برای خریدار و فروشنده امکان‌پذیر است.
امکان نظارت بهتر: قرارداد FCA به هر دو طرف کمک می‌کند نظارت بیش‌تری بر روند حمل‌ونقل داشته باشند. فروشنده مسئولیت، ریسک و هزینه‌های بخش ابتدایی انتقال تا زمان تحویل کالا را بر عهده دارد و این روند را بهتر نظارت می‌کند. خریدار هم از زمان تحویل گرفتن کالا در محل مشخص توسط متصدی تا رسیدن کالا به کشور خود، بر روند حمل‌ونقل کالا نظارت دارد.
مدیریت راحت تجارت بین‌الملل: اینکوترمزها به مدیریت راحت‌تر تجارت بین‌الملل کمک می‌کنند. با استفاده از این قاعده علاوه بر مشخص شدن شرح وظایف هر طرف به طور مشخص، مسائلی مانند گمرکی، بارگیری و... هم از قبل تعیین می‌شوند.
 

تفاوت بین FCA و FOB

FCA و FOB هر دو از اصطلاحات قابل استفاده در حمل‌ونقل بین‌المللی هستند. با این تفاوت که FOB فقط در حمل‌ونقل دریایی استفاده می‌شود و برای بارگیری محموله در کشتی کاربرد دارد. ولی در FCA می‌توان از انواع روش‌های حمل‌ونقل استفاده کرد. در FOB فروشنده موظف است مسئول تحویل کالا از انبار به کشتی باشد. ولی در روش FCA، صدور اظهارنامه صادراتی در محل تعیین شده از سوی خریدار صورت می‌گیرد و بعد از آن همه مسئولیت‌ها به خریدار منتقل می‌شوند.
 

همه چیز درباره FCA

در این مقاله با همه چیز درباره FCA به عنوان یکی از اصطلاحات تجارت بین‌الملل آشنا شدیم. تقسیم وظایف میان خریدار و فروشنده و نظارت کامل بر روند حمل‌ونقل برای هر دو طرف باعث شده خیلی از فروشندگان و خریداران به استفاده از این اصطلاح در قرارداد فروش تمایل داشته باشند. شما می‌توانید نظرات یا سوالات خود را درباره این اصطلاح اینکوترمز در بخش دیدگاه انتهای همین مقاله بنویسید یا از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان ما در تجارتگرام در ارتباط باشید. همچنین شما می‌توانید برای خرید محصولات برای صادرات و واردات یا درخواست برای این فرایندها از طریق سایت تجارتگرام اقدام کنید.

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943