تیرآهن هاش چیست؟ | کاربرد تیرآهن بال پهن

تیرآهن هاش را می‌توان از تجهیزات و مصالح بسیار کاربردی در صنعت ساخت‌وساز معرفی کرد. این محصول به دلیل شباهت ظاهری خود به حرف H، به هاش معروف شده است. البته از آن جایی که دارای بال‌هایی پهن‌تر نسبت به سایر تیرآهن‌های موجود در بازار بوده و از آن به عنوان تیرآهن بال پهن نیز یاد می شود. از جمله مهم‌ترین خواص و ویژگی‌های این محصول، مقاومت بالا و نیز دوام بسیار مناسب آن است. می‌تواند به‌سادگی در برابر فشارهای بالا و نیروهای مختلف از خودش مقاومت نشان داده و همین امر موجب شده است تا استفاده از آن برای صنایعی مانند صنعت ساختمان‌سازی، کشتی، پل و ... محبوبیت بسیار زیادی پیدا کند. از مهم‌ترین مصالح در صنعت عمران و ساختمان‌سازی است. این نوع سازه فولادی در قسمت‌های فلزی ساختمان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.
 
 

تیرآهن هاش چیست؟

این محصول جزء مصالح مهم در بناها به عهده داشته و در سازه های که به صورت فولادی هست به کار می روند. و وظیفه مهمی در زیرسازی ساختمان به عهده دارند.با پیشرفت صنعت ساختمان‌سازی، مصالح و ابزارآلات مورداستفاده در سازه‌ها نیز باید کاملاً به‌روز باشند تا رشد پروژه را متوقف نشود. اگر بخواهیم در خصوص تاریخچه تیرآهن صحبت کنیم، بدون شک باید به سال 1792 بازگردیم. در این سال و در کشور انگلستان، فردی به نام چارلز بک، کارخانه تولید آهن را تأسیس کرد. در این کارخانه بود که  در مقاطع بلندتر و طولانی‌تری ساخته و تحت عملیات نورد قرار می‌گرفتند. در این سال‌ها، تیرآهن‌های فلزی مزایای بسیار زیادی، مانند مقاومت در برابر آتش‌سوزی و توانایی تحمل بارهای بیشتر، در برابر تیرهای چوبی داشتند.
می‌توان از جمله محصولات تولیدی بسیار مهم کمپانی بیتهلم دانست (Bethlehem). دلیل این امر نیز آن است که ورود چنین محصولاتی توانست انقلابی را در صنایع فولادی به وجود بیاورد. تیرآهن پهن بدون شک یکی از تجهیزات بسیار کاربردی و با استحکام بالا برای ساخت انواع سازه‌های مهندسی است. از دو بخش اصلی و مهم ساخته می‌شود. یکی از آنها دو بال این محصول و دیگری قسمت متصل‌کننده آن‌ها به یکدیگر است که به آن جان می گویند. جان تیرآهن می‌تواند در برابر نیروهای برشی از خود مقاومت مناسبی را نشان دهد. همچنین حضور بال‌ها موجب مستحکم شدن این محصول در برابر گشتاور خمشی خواهد شد.
اگر جان در تیرآهن به حالت افقی بایستد، می‌توان به‌سادگی حرف H و اگر به حالت عمودی بایستد، حرف I قابل‌مشاهده بوده و می‌توان آن را نوعی تیرآهن ساده و یا IPE به شمار آورد. اما باید بدانید که بین دو مدل معروف، یعنی هاش و IPE تفاوت‌هایی وجود دارد. مثلاً می‌توان به‌اندازه بال‌ها اشاره کرد که در IPE اندازه بال، به‌اندازه نیمی از ارتفاع خواهد بود. درحالی‌که اندازه جان و اندازه بال در تیرآهن‌های هاش، با یکدیگر مساوی هستند. اما این دو مدل از لحاظ کاربردی و ظاهری دقیقاً مثل هم نیستند. برای مثال ضخامت و همچنین پهنای بال‌ها به یک اندازه نیستد و در نوع هاش، ضخامت بال‌ها بیشتر است. 
 
 
برای بررسی لیست قیمت تیرآهن ساده با ما همراه باشید
 
 

کاربردهای تیرآهن هاش یا بال پهن

تیرآهن‌های هاش دارای مزایای مخصوص به خودشان هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان استحکام بالاتر و همچنین تنش مکانیکی پایین‌تر اشاره کرد. همچنین سطح مقطع موجود در این محصولات به نسبت سایر تیرآهن‌ها، بیشتر است. از این محصول در انواع صنایع استفاده می شود و قسمت اعظم کابرد آن در ستون های بنا و خرپا است.
به خاطر مقاومت بالایی که این محصول دارد، برای تولید خرپا و تیر کابرد دارد. از قابلیت هایش این است که توانایی بالایی در برابر نیروی های عموده وارده دارد و به این ترتیب از آن به عنوان یک تکیه گاه فوق العاده عمودی یاد می شود. همچنین این توانایی را دارد که با طول 100 متر هم به کار رود. استفاده های دیگر آن در ساخت و ساز، ساخت کشتی، ساخت اسکله و ... است.
سایز بال های پهن این محصول به یک اندازه است که می تواند مقاومت این محصول را به طرز چشمگیری افزایش دهد. همچنین بال های پهن موجب مقاومت بالای آن در برابر رانش زمین و نیروهای از نوع خمشی است. از دیگر مزایای این محصول سرعت نصب زیاد و جاگیر نبودن آن است. این ویژگی نقش بسیار مهمی در تمام شدن پروژه در کوتاهترین زمان را دارد. به این ترتیب آهن کمتری به کار می رود و قابلیت اطمینان آن نیز بالاتر می رود. بعد از تمام شدن کار، سازه ای حاصل می شود که یکنواخت است. تمام این موارد باعث صرفه جویی در زمان و هزینه خواهد شد.
 
 

مزایا و معایب استفاده از تیرآهن هاش

تیرآهن‌های مدل هاش دارای خواص و مزایای بیشتری در مقایسه با سایر محصولات موجود در خانواده خود هستند. وجود بال‌های گسترده و همچنین سطح مقطع وسیع، موجب بالارفتن مقاومت سازه‌ها در برابر فشار خواهد شد. در کل استفاده از آن با مزایای زیر همراه است:
  • کاربرد آن در نقش ستون، به خاطر پهن‌تر بودن بال‌ها و ارتفاع بیشتر آن
  • مقاومت در برابر تحرکات مختلف سطح زمین و نیروهای برشی
  • بالا بودن سرعت نصب و کاهش زمان ساخت‌وساز
  • کاهش ضریب خطا 
  • کاهش هزینه‌های ساخت به دلیل نیاز کمتر به آهن
     

برای بررسی و کسب اطلاعات بیشتر سپری آهنی همراه ما باشید.

 

حال باید به معایب استفاده از تیرآهن هاش نیز بپردازیم:

  1. برای جلوگیری از تخریب سازه، باید بیشتر هزینه کرد، چرا که در برابر خودگی مقاومت زیادی ندارد.
  2. هزینه‌های بالاتر جوشکاری تیرآهن هاش
  3. مقاومت کمتر تیرآهن هاش در برابر دماهای بالا
 
 

انواع مختلف تیرآهن هاش

بخاطر استفاده در صنایع گوناگون، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. دلیل این محبوبیت نیز ازبین‌بردن محدودیت‌هایی است که با استفاده از تیرآهن‌های ساده به وجود می‌آمد.
دارای مهندسی خاصی در ساخت بوده که مقاومت آن‌ها را در برابر بارها و همچنین ارتعاشات وارد شده به آن‌ها افزایش داده و باعث مستحکم‌تر شدن سازه‌ها می‌شوند. از انواع مختلف تیرآهن‌های هاش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
 
  • تیرآهن سبک هاش

نشانه L دارد که بیانگر وزن کم آن است و سایز حداقل 100 و حداکثر 100 mm دارند. ارتفاع آن نیز حداقل 96 و حداکثر 990 است. در حدود 100 الی 300mm هم طول بالهایش می باشد.
 
 
  • تیرآهن سنگین هاش

از آنجایی که ساخت آن مطابق با استاندارهای فولاد در کشور آلمان است؛ ارتفاعی در حدود حداقل 100 و حداکثر 1000 خواهد داشت و سایز بالهایش هم 100 mm و نهایت 300mm خواهد بود.
 
 
  • تیرآهن‌های فوق سنگین هاش

نشانه V دارد که که بیانگر وزن زیاد آن است. سایز آنها در حداقل 100 و حداکثر 1000 و دارای ارتفاع حداقل و حداکثر 120 الی 1008 است. بالهایش نیز در حدود 106 و حداکثر 302 mm خواهد بود.
 
 
 بهترین راه برای بدست آوردن قیمت تیرآهن ارتباط برقرار کردن با کارشناسان فروش می باشد.
 
 

چگونگی تولید تیرآهن هاش

برای ساخت تیرآهن‌های هاش در صنعت نیاز است تا از فرایند نورد گرم کمک گرفته شود. اما برای ساخت آن‌ها نیاز است تا مراحلی را به این فرایند اضافه کرد. در حالت کلی می‌توان عنوان داشت که به فرایندی که دمای محصول به بیش از 1100 درجه برسد و حالت محصول به حالت مذاب تغییر پیدا کند، فرایند نورد گفته می‌شود. زمانی که فولاد به این دمای به‌خصوص رسید، می‌توان شکل‌دهی آن را بسیار ساده‌تر انجام داد. حال باید محصول را از بین غلتک‌های شکل‌دهی حرکت داده تا اضافه بر تغییر حالت، بتواند فشارهای بالایی را تحمل کند. از جمله ی که برای ساخت تیرآهن هاش وجود دارد، عبارتند از:
  • بالابردن دمای شمش فولاد
  • تغییر شکل‌دادن به شمش فولاد
  • حرکت‌دادن فولاد از میان ایستگاه‌های مرحله‌ای گوناگون برای اعمال فشار به محصول
  • بالابردن ضخامت بال‌ها و ازبین‌بردن لبه‌ها
  • مشخص‌کردن سایز نهایی محصول
باید بدانید از آن جایی که در ساخت تیرآهن هاش، اعمال فشار زیادی صورت می‌گیرد، ارتفاع محصول در تمامی فرایند تولید به‌صورت یکنواخت باقی‌مانده و همین امر موجب افزایش کیفیت تولید خواهد شد. همان‌طور که عنوان شد، مراحل مختلف ساخت تیرآهن هاش بر روی کیفیت نهایی و در نتیجه قیمت آن موثر خواهد بود.
 
 

استعلام قیمت روز تیرآهن هاش

همان‌طور که تا کنون نیز به‌خوبی متوجه شدید، تیرآهن‌های هاش به‌عنوان یکی از کاربردی‌ترین مصالح در صنایع ساخت‌وساز بوده که روزبه‌روز اهمیت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. آینده این محصول در سال‌های پیش‌رو بسیار روشن خواهد بود؛ لذا کارخانه‌های مختلفی برای تولید آن در تلاش هستند و با برنامه درست و دقیق به‌راحتی می‌توان واردات این کالا را متوقف و آن را به طور کامل در داخل کشور تولید کرد.
 
 
برای بررسی لیست قیمت تیرآهن هاش با ما همراه باشید.
 

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943