کارخانه بافق یزد

کارخانه بافق یزد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های فولادی کشور، سال‌هاست که به صورت تخصصی در حوزه تولید بالادستی و میلگرد در ایران فعالیت می‌کند. راه‌اندازی این کارخانه تاثیر چشمگیری در دنیای آهن‌آلات ایران و همچنین خاورمیانه داشت. البته مجاورت این پروژه عظیم فولادی با معدن سنگ آهن مرکزی ایران و معدن چغارت نیز در موفقیت هرچه بیشتر آن بی تاثیر نبود. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی کامل و جامع کارخانه بافق یزد بپردازیم.

 

معرفی کارخانه بافق یزد

کارخانه بافق یزد در سال 1390 با هدف تولید انواع میلگرد صنعتی و ساختمانی با ظرفیت تولید 550 هزار تن راه‌اندازی شد و در طی بیش از یک دهه توانست سهم قابل توجهی از بازار میلگرد ایران را از آن خود کند. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، یکی از مهم‌ترین مزایای شرکت فولاد بافق یزد، نزدیکی آن به معدن سنگ آهن مرکزی ایران و همچنین معدن چغارت است که سرشار از ذخایر غنی سنگ آهن بوده و به بهشت معادن ایران معروف است. نکته قابل توجه اینجاست که میلگرد، محصول اصلی شرکت بافق یزد است و این مجموعه از 3 واحد تخصصی دیگر نیز تشکیل شده که در حوزه تولید فولاد، احیای فولاد و ساخت گندله فعالیت می‌کنند.

هدف از تاسیس کارخانه بافق یزد، تکمیل زنجیره تولید فولاد و حضور موثر در صنایع بالادستی و پایین‌دستی بود. این شرکت همواره در تلاش است ضمن توسعه خطوط، افزایش ظرفیت‌های تولیدی، تکمیل سبد محصولات فولادی، مشتری مداری و بهبود کیفیت محصولات، پله‌های پیشرفت را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد. البته وجود عواملی همچون دسترسی آسان به اقصی نقاط کشور، وجود خطوط ریلی، جاده‌های انتقال مرسولات و ... در افزایش سرعت رشد این مجموعه بسیار تاثیرگذار بوده و هستند. این مجموعه با افتخار برای بیش از 300 نفر اشتغال‌زایی کرده و قدمی در عرصه کاهش آمار بیکاری در کشور برداشته است.

 

خطوط تولید کارخانه بافق یزد

کارخانه بافق یزد متشکل از خطوط زیر با ظرفیت‌های گفته شده است:

واحد نورد میلگرد با ظرفیت تولید 550 هزار تن در سال که وظیفه تولید اصلی‌ترین محصول شرکت را بر عهده دارد.

واحد گندله‌سازی با ظرفیت تولید 5 میلیون تن در سال

واحد احیاء مستقیم فولاد با ظرفیت معادل 1 میلیون تن در سال که به منظور تولید فولاد خام به صورت مستقیم راه‌اندازی شده است.

واحد ذوب و ریخته‌گری با ظرفیت تولید 1 میلیون تن در سال

واحد نورد محصولات فولادی با ظرفیت تولید 550 هزار تن در سال

 

افتخارات کارخانه بافق یزد

کارخانه بافق یزد در ساخت محصولات فولادی خود، بهترین تجهیزات مدرن و تکنولوژی‌های روز دنیا را استفاده می‌کند. همچنین، کارکنان این مجموعه همواره در حال بروزرسانی دانش و مهارت خود هستند؛ در این راستا دوره‌های آموزشی تخصصی برای پرسنل این مجموعه برگزار می‌شود که در آن به انتقال و ارتقاء سطح علمی و فنی خود می‌پردازند. از جمله ویژگی‌های برتر این تولیدکننده موفق می‌توان به بهره‌گیری از سیستم‌های مدیریتی نوین اشاره کرد. از طرفی، بهره‌گیری از گاز و مازوت به عنوان سوخت طبیعی کوره‌ها یکی از مزایای اصلی این مجموعه محسوب می‌شود.

 کارخانه بافق یزد با ساخت میلگردهای جناغی آجدار تک شاخه و تولید میلگردهای سایز 8 به صورت چهار شاخه موفق به ایجاد یک وجه تمایز بزرگ در مقایسه با رقبای خود شده است. همچنین این مجموعه توانایی تولید میلگرد گرید سه در سایز 10 به صورت سه شاخه و سایز 14 دو شاخه‌ را نیز دارد. در نهایت می‌توان گفت که این کارخانه، استانداردهای لازم در زمینه توسعه میادین و فناوری‌های منحصربه‌فرد را دریافت کرده و ضمن داشتن گواهینامه‌های ISO14001، ISO9001 و ISO18001 که استانداردهای شناخته شده جهانی هستند، مهر تاییدی بر فعالیت‌های خود زده است.

 

محصولات کارخانه بافق یزد

کارخانه بافق یزد به صورت تخصصی در حوزه تولید میلگردهای ساده و آجدار فعالیت می‌کند. محصولات این برند در بازار با علامت اختصاری BMISCO در دسترس هستند. از جمله محصولات تولیدی این مجموعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میلگرد ساده: میلگردهای ساده یا همان میلگردهای بدون آج یکی از محصولات تولیدی در کارخانه بافق یزد هستند. این میلگردها مطابق با استانداردهای ملی ایران و همچنین استانداردهای اروپایی تولید شده و در سایزهای 8 الی 40 قابل سفارش هستند. همچنین امکان تولید سفارشی این میلگردها بر اساس طول مورد نظر مشتری نیز وجود دارد. در ساخت میلگردهای ساده بافق یزد از شمش‌های مرغوب استفاده می‌شود و به همین علت کیفیت بسیار بالایی دارند.

میلگرد آجدار: میلگرد آجدار بافق یزد در دو حالت گرید A3 و گرید A4 در سایزهای 8 الی 40 تولید می‌شود. مواد اولیه این نوع میلگرد، شمش‌های باکیفیت با درصد آلیاژی بالاست. همچنین این محصول به صورت کاملا دقیق در آزمایشگاه کنترل کیفی پیشرفته مورد بررسی قرار می‌گیرد تا از خاصیت مکانیکی و شیمیایی مورد نظر برخوردار باشد.

 

واحد کنترل کیفی بافق یزد

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، محصولات کارخانه بافق یزد از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. تولید محصولات مطابق با استانداردهای ملی ایران و استانداردهای اروپایی، یکی از عوامل موثر بر کیفیت محصولات این شرکت محسوب می‌شود. همچنین وجود یک واحد کنترل کیفی که فرایند آنالیز سلامت محصولات را بررسی کند، یکی دیگر از این عوامل است. این واحد متشکل از تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و پرسنل فنی متخصص بوده که ضمن انجام تست‌های مختلف اعم از خمش، بازخم، کشش و ... کیفیت محصولات را بررسی و تایید می‌کند.

روند کار در این واحد بدین صورت است که نمونه‌هایی از محصولات خروجی خط تولید انتخاب شده و به منظور بررسی و انجام تست به واحد کنترل کیفی منتقل می‌شوند. ضمن انجام تست‌های موردنیاز بر روی این محصولات، گزارشی مبنی بر تاییدیه کیفیت آن‌ها به بازرس صادر خواهد شد. با ارسال تاییدیه نهایی از طرف واحد کنترل کیفی، فرایند برش و بسته‌بندی میلگردها جهت ارسال به خطوط بعدی صورت خواهد گرفت. چنانچه نقصی در محصولات تولیدی وجود داشته باشد، آماده‌سازی‌های لازم برای بازبینی و اصلاح آن‌ها انجام می‌شود. محصولاتی که فاقد کیفیت لازم باشند، به انبار ضایعات منتقل خواهند شد.

 

ارتباط با کارخانه بافق یزد

 

کارخانه

 آدرس: یزد، شهرستان بافق، کیلومتر 10 جاده بافق به بهاباد، مجتمع فولاد بافق

 

دفتر مرکزی

 آدرس: تهران، خیابان خالداسلامبولی، نبش کوچه بهزاد شفق

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943