کارخانه فولاد ناب تبریز

سطح توسعه‌یافتگی هر کشور را با میزان مصرف سرانه فولاد آن می‌سنجند. علاوه بر این صادرات فولاد نه تنها برای تولید کننده، بلکه برای کل کشور منافع بسیاری را به دنبال دارد و کارخانه فولاد ناب تبریز از صادر کنندگان مهم مقاطع فولادی ایران است.

سال تاسیس کارخانه فولاد ناب تبریز

شرکت فولاد ناب تبریز در سال 1382 با سرمایه گذاری مشترک خارجی کشور ترکیه با بهره برداری از توانمندی‌های صنعتی و علمی ایران و ترکیه، در شهرک سلیمی در ۳۵ کیلومتری غرب تبریز در مسیر جاده آذرشهر، به ثبت رسید، عملیات ساختمانی و نصب و راه اندازی خط تولید از ابتدای سال 1383 آغاز و تقریباً پس از یک سال به پایان رسیده و تولید آزمایشی آن از تابستان سال 1384 آغاز شد. شرکت فولاد ناب تبریز با همت کارکنان و پرسنل زحمتکش و پر تلاش خود، با تولید انواع نبشی, ناودانی و تیرآهن بر اساس استانداردهای ملی و جهانی، بین مصرف کنندگان و مشتریان در اقصی نقاط داخل ایران نامی شناخته شده است.

 

سرگذشت کارخانه فولاد ناب تبریز

فولاد ناب با نام اختصاری FTN در فاز اول پس از دو سال از آغاز فعالیت و بعد از عملیات اجرائی آماده‌سازی و فونداسیون خط تولید، با نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات پیشرفته در خطوط تولیدی، تولید آزمایشی خود را شروع کرد. این کارخانه دارای 20000 متر مربع فضای سرپوشیده شامل سالن‌های تولید، انبارها، امور اداری، سالن‌های غذاخوری و خانه بهداشت کارگری و کارگاه ابزارسازی است.

از سال 1389 شمسی شرکت نورد ناب آذربایجان با نام اختصاری MNNA به عنوان زیرمجموعه اصلی از فولاد ناب تبریز، با ۲۵ هزار مترمربع فضای سرپوشیده شروع به تولید انواع تیرآهن، ناودانی و نبشی در سایزهای کوتاه و بلند نموده است.

این شرکت اولین مجموعه خصوصی است که تاکنون در راستای حمایت از سمپوزیوم فولادی گام‌های مؤثری را برداشته است و در سال 1395 شمسی این مجموعه فولادی با هدف برقراری ارتباط میان کارشناسان و صنعتگران میزبان برگزاری سمپوزیوم فولادی شده است.

در طول این سال‌ها، کارخانه فولاد ناب تبریز با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا و همچنین نیروی انسانی متخصص داخلی و خارجی، به گسترش کمی و کیفی و تنوع محصولات خود پرداخته است. در نتیجه این تلاش‌ها، کارخانه فولاد ناب تبریز طیف گسترده‌ای از محصولات خود را با بهره گیری از مدرن‌ترین تکنولوژی روز دنیا تولید و به بازار عرضه می‌کند.

در سال ۱۴۰۱ فولاد ناب تبریز ۶ درصد از نبشی و ناودانی عرضه شده در بورس کالا را به خود اختصاص داده بود و از این‌ حیث در بین عرضه‌کنندگان برتر جای گرفت. علاوه بر این کارخانه فولاد ناب تبریز توانست در میان تولیدکنندگان برتر تیرآهن در سال ۱۴۰۱ جا بگیرد. این کارخانه ۲.۳ درصد از تیرآهن تولید شده در ایران در سال ۱۴۰۱ را تامین نمود.

کیفیت بالا، تنوع محصولات و رعایت استانداردهای ملی و جهانی در تولید این محصولات، از عوامل عمده موفقیت کارخانه فولاد ناب تبریز در بازارهای داخلی و خارجی بوده است.

تعداد کارکنان کارخانه فولاد ناب تبریز

در حال حاضر کارخانه فولاد ناب تبریز با 400 نفر پرسنل آموزش دیده و با سابقه در دو شیفت کاری مشغول به تولید است.

شهر و موقعیت جغرافیایی کارخانه فولاد ناب تبریز

کارخانه فولاد ناب تبریز در 35 کیلومتری غرب تبریز در شهرک صنعتی شهید سلیمی بنا نهاده شده است. این شرکت تاثیر چشمگیری در تامین نیاز مصرف‌کنندگان شمال غرب کشور دارد.

فرایند کار کارخانه

خطوط تولید فولاد ناب تبریز شامل قسمت‌های زیر می‌شوند:

  • کوره‌های پیش گرم
  • بسترهای خنک‌کننده
  • استندهای نورد
  • تجهیزات عملیات نهایی
  • ماشین‌های تاب‌گیری
  • بسته‌بندی اتوماتیک

 

شرح مواد اولیه مصرفی کارخانه فولاد ناب تبریز

کیفیت مقاطع نهایی فولادی، تا حد زیادی وابسته به کیفیت ماده اولیه مورداستفاده در تولید آن است. همین موضوع، اهمیت و دقت در خرید مواد اولیه را آشکار می‌کند. کارخانه فولاد ناب تبریز جهت تهیه مواد اولیه مرغوب، برخی از مواد اولیه موردنیاز خود را از شرکت‌های تولیدکننده در داخل کشور و برخی را از خارج از کشور تهیه می‌کند.

مواد اولیه خریداری شده به این دلیل که مصارف گوناگونی در صنایع مختلف دارند، شمش‌هایی با آنالیز متفاوت بوده که به طور جداگانه در انبار نگهداری می‌شوند. برای کنترل ترکیب شیمیایی شمش‌های تهیه شده و تطابق با آنالیز استاندارد، نمونه‌ای از آن به آزمایشگاه ارسال می‌شود. ضمن تأیید این واحد،  شمش انبار شده و وارد چرخه تولید می‌گردد.

مواد اولیه مورداستفاده توسط کارخانه فولاد ناب تبریز، شامل بیلت‌های فولادی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیمتری است. این بیلت‌ها در طول‌های ۴ و ۶ متری در خطوط نورد و برای تولید مقاطع فولادی مختلف، استفاده می‌شود.

مواد تولیدی کارخانه فولاد ناب تبریز

کارخانه فولاد ناب تبریز با ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن از انواع نبشی و ناودانی و تیرآهن، از تأمین‌کنندگان مطرح مقاطع موردنیاز صنایع مختلف در کشور محسوب می‌گردد. امروزه این مجموعه جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تیرآهن، ناودانی و نبشی در استانداردهای ملی و جهانی محسوب می‌شود.

۲۲ درصد صادرات مقاطع پروفیلی کشور به کارخانه فولاد ناب تبریز اختصاص دارد. تمام محصولات شرکت فولاد ناب تبریز بر اساس استانداردهای ملی ایران به شماره ۱۷۹۱ و ۱۳۹۶۸-۱ و ۴۴۷۷-۱ و ۱۶۳۴۸ و استاندارد روسی GOST و با حداقل تلرانس ابعادی تولید می‌شوند.

محصولات کارخانه فولاد ناب تبریز در صنایعی مانند ساخت‌وساز، نفت و گاز، خطوط انتقال نیرو و … کاربرد دارند.

نبشی فولاد ناب تبریز

در حال حاضر مجتمع فولاد ناب تبریز بیش از 50 نوع محصول تولید می‌کند که بیشترین تنوع مربوط به تولید نبشی است. نبشی ناب تبریز یکی از مشهورترین انواع نبشی بال مساوی در سایزهای 30 تا 100 میلی‌متر است. تمامی نبشی‌های تولیدی این شرکت از استاندارد ملی به شماره ۱۳۹۶۸-۱ و استاندارد اروپایی ۱۰۰۵۶-۱ و استاندارد روسی ۸۵۱۰ پیروی می‌کنند و در حداقل تلرانس تولید می‌شوند.

فولاد ناب تبریز نبشی را به‌صورت بال مساوی و برای مصارف صنایع ساختمانی، توزیع و انتقال نیرو، دکل‌سازی و صنایع نفت و گاز تولید و روانه بازار می‌کند. شرکت فولاد ناب تبریز قصد دارد که نبشی‌های سایز بزرگ برای مصارف صنعتی را نیز به خط تولید خود اضافه کند.

نبشی تولیدی کارخانه فولاد ناب تبریز با ارتفاع و ضخامتش نام‌گذاری می‌شود. برای مثال نبشی 3×40×40 فولاد ناب تبریز به این معنی است که ارتفاع بال این محصول هر کدام 40 میلی متر و ضخامت آن 3 میلی متر می‌باشد

ناودانی فولاد ناب تبریز

کارخانه فولاد ناب تبریز ناودانی‌های سبک ایرانی و سنگین اروپایی را در بالاترین کیفیت تولید و با اندازه‌های مختلف به بازار عرضه می‌کند. این ناودانی‌ها، طبق استاندارد ملی شماره ۱-۴۴۷۷، استاندارد اروپایی DIN EN 1026-1:2009 برای ناودانی‌های سنگین و استاندارد روسی GOST 8240: 1997 برای ناودانی‌های سبک تولید شده و در اندازه‌های ۸۰ تا ۱۶۰ میلی‌متر موجود هستند.

علاوه بر این شرکت فولاد ناب تبریز از تأمین‌کنندگان ناودانی بال شیب‌دار با تلرانس ابعادی دقیق، در بازار محسوب می‌شود. این محصول مطابق با استاندارد ملی ایران (ISIRE 4477-1)، استاندارد روسی گوست (GOST 8240-1997) و استاندارد اروپایی (DIN EN 1026-1:2009) تولید می‌گردد. ناودانی ناب تبریز در دو نوع سبک ‌و سنگین و در سایزهای ۸۰ تا ۱۶۰ در بازار موجود است

تیرآهن فولاد ناب تبریز

کارخانه فولاد ناب تبریز، تولیدکننده انواع تیرآهن‌های سبک یا نیمه سبک باکیفیت بالا و در سایزهای مختلف در بازه ۱۲۰ تا ۱۸۰ میلی‌متر است که باتوجه‌به استانداردهای  GOST 8510:1986 و ISIRI 16348، ISIRI 1791، DIN EN 15556-1:1998 تهیه می‌شوند. تیرآهن ناب تبریز در انواع تیرآهن نیمه سبک و سنگین اروپایی است.

تیرآهن تولیدی کارخانه فولاد ناب تبریز از نوع IPE (بال نیم پهن موازی)، است که در دو وزن نیمه سبک و سنگین به بازار عرضه می‌گردد. این محصول بر اساس استانداردهای ملی ایران، استاندارد روسی و اروپایی و در گستره سایزی ۱۲ تا ۲۰، تولید می‌شود. تیرآهن IPE کاربرد گسترده‌ای برای مصارف ساختمانی، خودروسازی و پل‌سازی دارد. در حال حاضر کارخانه فولاد ناب تبریز، به‌عنوان تأمین‌کننده قابل‌اعتمادی برای متقاضیان تیرآهن در بازار آهن‌آلات شناخته می‌شود.

توسعه محصولات

شرکت فولاد ناب تبریز در نظر دارد تا در راستای پاسخگویی به نیاز بازار، محصولات جدیدی را تولید و به بازار عرضه کند. محصولات ابتدائی کارخانه فولاد ناب تبریز، تحت استاندارد ملی ایران و گوست (GOST) روسیه تولید می‌شدند. اما برنامه آینده مدیران این مجموعه این است که محصولات خود را تحت استاندارد اروپایی نیز تولید نمایند.

توسعه صادرات

کارخانه فولاد ناب تبریز علاوه بر تامین نیازهای فولادی داخل کشور در امر صادرات به کشورهای مختلف نیز فعال است. موقعیت جغرافیایی این کارخانه به دلیل نزدیک بودن به بازار مواد اولیه، قطب‌های تجاری و مرزهای گمرکی کشور، از مزایای آن محسوب می‌شود. قرارگرفتن در این موقعیت مکانی سبب راحت‌تر شدن حمل‌ونقل، تأمین مواد اولیه و صادرات و واردات شده است.

کارخانه فولاد ناب تبریز از سال ۱۳۹۰ به طور مستمر در امر صادرات فعالیت دارد و جزو برترین‌های صادراتی در این حوزه است. بطوریکه در طی پنج سال اخیر مداوم و مستمر واحد نمونه صادراتی استان انتخاب شده است. در حال حاضر 15 درصد از ظرفیت تولیدی این کارخانه به کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، گرجستان، پاکستان و ارمنستان صادر می‌گردد.

 

گواهینامه‌های فولاد ناب تبریز

  • دارای گواهینامه مدیریت زیست‌محیطی ISO14001:2015، از شرکت آرین توف پاسارگاد
  • دارای گواهینامه مدیریت کیفیت ISO9001:2015، از شرکت آرین توف پاسارگاد
  • دارای گواهینامه ایمنی و بهداشت شغلی ISO45001:2018، از شرکت آرین توف پاسارگاد
  • دارای گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه بر اساس استاندارد ISO 17025، از مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران
  • واحد نمونه آموزش و ارتقای سطح تحصیلات کارکنان، از طرف اداره کار استان آذربایجان شرقی
  • واحد نمونه ایمنی و بهداشت شغلی، از طرف سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران
  • واحد نمونه تحقیق و توسعه، از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی
  • واحد نمونه کنترل کیفیت، از طرف انجمن مدیریت کیفیت ایران
  • واحد نمونه تحقیق و توسعه، از طرف انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران
  • واحد نمونه زیست‌محیطی، از طرف سازمان حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان شرقی

آدرس شرکت

تبریز، کیلومتر 35 جاده آذرشهر، شهرک صنعتی شهید سلیمی

 

سخن پایانی

تولید فولاد، تبدیل شمش به مقاطع کاربردی، تامین نیازهای صنایع داخلی و صادرات به دیگر کشورها، کارخانه فولاد ناب تبریز را در ردیف کارخانه‌های تاثیرگذار در صنعت ایران قرار داده است.

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943