کارخانه فولاد یزد احرامیان

مجتمع‌های تولید فولاد برای اطمینان از تامین مواد اولیه مصرفی و در اختیار داشتن به‌موقع نیازمندی‌های خود، ترجیحاً باید کلیه مسیر تولید از معادن سنگ‌آهن تا محصولات خروجی کارخانه را در یک مجموعه بزرگ و کامل در اختیار داشته باشند. یکی از این مجتمع‌های تولید محصولات فولادی، هلدینگ فولاد یزد احرامیان است. در ادامه با ما همراه باشید تا روند تاسیس و بهره‌برداری این کارخانه و فرآیند تولید انواع محصولات آن را بررسی کنیم.

سال تاسیس کارخانه فولاد یزد احرامیان

کارخانه فولاد یزد احرامیان توسط جناب آقای احرامیان از افراد سرشناس حوزه صنعت فولاد و بخش خصوصی، در سال 1358 استارت خورد و در سال ۱۳۵۹ شروع به فعالیت کرد.

 فرایند کار کارخانه فولاد یزد احرامیان

کارخانه فولاد یزد احرامیان، دارای چرخه کاملی از سنگ‌آهن تا تولید محصولات نهایی است. تکمیل این چرخه و تولید محصولات متعدد، نشان از مدیریت علمی و البته مبتنی بر نیروی انسانی کاردان و ماهر در این کارخانه دارد.

این کارخانه در معادن سنگ در چند استان فعالیت و سنگ‌آهن موردنیاز خود را تأمین می‌کند. این فعالیت‌ها با تولید کنسانتره و گندله تکمیل می‌شود. کارخانه فولاد یزد دارای واحد فولادسازی شامل کوره قوس الکتریکی و پاتیلی (LF) با قابلیت شارژ ۱۰۰% آهن اسفنجی و کنترل عناصر روی، قلع، مس و سرب است. این امکانات به کارخانه فولاد یزد امکان ریخته‌گری انواع شمش فولادی با گریدهای صنعتی و ساختمانی را می‌دهد.

بهره‌برداری از خطوط نورد با قابلیت شارژ شمش ۱۲ متری، برخورداری از فناوری ترمکس و سایر ویژگی‌ها، موجب تنوع تولیدات صنعتی در کارخانه فولاد یزد شده است.

خطوط و ظرفیت تولید کارخانه فولاد یزد احرامیان

علاوه بر واحدهای گندله و کنسانتره، کارخانه فولاد یزد از سه خط تولید اصلی برخوردار است.

  • خط تولید میل‌گرد با ظرفیت تولید سیصد هزار تن در سال؛
  • خطوط تولید کلاف‌های ساختمانی و صنعتی با ظرفیت تولید سالانه سیصد هزار تن،
  • خط تولید تیرآهن و مقاطع نیمه‌سنگین با ظرفیت پانصد هزار تن در سال؛

در خطوط تولید کارخانه فولاد یزد احرامیان، محصولات با استانداردهای ملی 3132 و استانداردهای بین‌المللی DIN, GIS, ASTM, BS  تولید می‌شوند. این کیفیت تولیدات به کارخانه فولاد یزد احرامیان امکان رقابت با محصولات خارجی را داده است. در حال حاضر بخشی از صادرات فولادی کشور به کارخانه فولاد یزد احرامیان اختصاص دارد.

 

کارخانه فولاد یزد احرامیان از فاکتورهای زیر برای تمایزیابی استفاده می‌کند:

        اقتصــادی کردن مصرف فولاد در ساخت‌وساز

  • ارائه سرویس‌های جانبی
  • ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده
  • پاسخگویی به نیازهای خاص مشتریان
  • تحقیق و توسعه مداوم
  • طراحی محصولات جدید فولادی
  • کاهش هر چه بیشتر هزینه‌ها

سرگذشت کارخانه

کارخانه فولاد یزد (احرامیان) در ابتدا فعالیت خود را با تولید محصولاتی مانند جعبه‌دنده چاه‌های عمیق و اتصالات لوله شروع کرد. سپس اقدام به راه‌اندازی خطوط کشش و سنگ‌زنی میل‌گرد صنعتی نمود. در سال ۱۳۷۶ و در گام بعدی کارخانه فولاد یزد با راه‌اندازی واحد نورد گرم میل‌گرد به این صنعت ورود کرد.

ظرفیت تولید محصولات کارخانه فولاد یزد احرامیان حدود دو میلیون تن در سال است. علامت اختصاری YRMCT بر روی محصولات کارخانه فولاد یزد (احرامیان) حک می‌شود.

کارخانه فولاد یزد احرامیان در رسمیو

به گزارش سایت رسمیو آخرین آگهی تغییرات شرکت سهامی خاص تولیدی و صنعتی فولاد یزد به شناسه ملی 10100848100 و به شماره ثبت 39407 به استناد صورت‌جلسه مجمع‌عمومی فوق‌العاده مورخ 30/05/1402 منتشر گردید. تعداد افرادی که مستقیماً در کارخانه فولاد یزد احرامیان مشغول به کار هستند ۱۶۰۰ نفر است.

موقعیت جغرافیایی کارخانه فولاد یزد احرامیان

کارخانه فولاد یزد احرامیان، در استان یزد، شهر یزد، در جاده کمربندی جدید، کیلومتر 17 به سمت تفت مستقر است. این وضعیت جغرافیایی باعث شده است که هزینه حمل و نقل میلگرد نورد فولاد یزد برای مصرف کنندگانی که در استان‌های مرکزی، شرق و جنوب شرق ایران ساکن هستند مناسب و به صرفه باشد.

 

مواد اولیه مصرفی کارخانه فولاد یزد احرامیان

سنگ‌آهن

سنگ‌آهن کارخانه فولاد یزد از عیار بالای 18 درصد اکسید آهن برخوردار است. این محصول، دانه‌بندی درشت و ریز دارد. اِلِمان‌های مزاحم موجود در این سنگ آهن، حجم بسیار کم و S.P پایینی دارند.

شمش فولادی

مجموعه فولاد یزد دارای دو خط ریخته‌گری با ظرفیت تولید 600 هزار تن شمش است. این شمش‌ها به‌صورت شمش چهارگوش و گرد تولید می‌شوند. این شمش‌ها در واقع مواد اولیه مصرفی برای خطوط تولید انواع مقاطع و ورق‌های فولادی هستند.

کنسانتره

کنسانتره کارخانه فولاد یزد احرامیان به دلیل ناخالصی‌های بسیار کم و دانه‌بندی مناسب، از بهترین کنسانتره‌های موجود در بازار ایران است. کنسانتره در گندله‌سازی به کار می‌رود.

تفاوت کنسانتره و سنگ‌آهن

کنسانتره، عیار بالاتری نسبت به سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده دارد و در احیای مستقیم به کار می‌رود. سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده، عیار پایین‌تری دارد و تنها در کوره‌های بلند به کار می‌رود.

محصولات تولیدی کارخانه فولاد یزد احرامیان

کارخانه فولاد یزد از تنوع محصول بسیار بالایی برخوردار است؛ محصولات شرکت فولاد یزد، انواع میل‌گردهای ساختمانی آج‌دار A2، A3  و A4 با استاندارد ملی ایران شماره ۳۱۳۲ و دیگر استانداردهای قابل‌تولید GIS – DIN – BS – ASTM ، میل‌گردهای صنعتی ساده و میل‌گرد به‌صورت کلاف با شماره ملی استاندارد ۶۰۳۰  است.

تیرآهن IPE یکی از پرفروش‌ترین پروفیل‌های کارخانه فولاد یزد است که در سایزهای 14 تا 24 میلی‌متر به بازار عرضه می‌شوند. تیرآهن یزد تحت عملیات تاب‌گیری قرار می‌گیرد، شاخه‌ها کاملاً صاف بوده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. علاوه بر این تیرآهن‌ها، در محل برش انتهای هر شاخه صاف هستند.

کارخانه فولاد یزد احرامیان شمش‌های چهارگوش و گرد را بیشتر به‌منظور استفاده در واحد مقاطع فولادی خود استفاده می‌کند.

  • میل‌گرد کارخانه فولاد یزد (احرامیان)

میل‌گردهای آج‌دار شرکت فولاد یزد توسط کارشناسان فنی و بازرسین خط تولید مورد ارزیابی قرار گرفته و بعد از آن برای عرضه در بازار فروش انبار می‌شوند. میل‌گرد فولاد یزد با رعایت تلرانس و بر اساس استانداردهای مربوطه تولید می‌گردد.

  • میل‌گرد ساده کارخانه فولاد یزد

میل‌گردهای ساده این کارخانه به‌صورت شاخه‌ای در ضخامت‌های 10 الی 15 میلی‌متر و یا کلاف‌های 16 تا 28 میلی‌متر تولید می‌شوند.

  • میل‌گردهای آج‌دار کارخانه فولاد یزد

میل‌گردهای آج‌دار فولاد یزد احرامیان در دو گرید A2 و A3 تولید می‌شوند

روی این محصولات مذکور تست‌های متنوعی از جمله ED  و UT صورت می‌گیرد.

  • تیرآهن کارخانه فولاد یزد احرامیان

تیرآهن از محصولات شرکت فولاد یزد است که عملیات تاب‌گیری روی آن صورت‌گرفته و به‌صورت کاملاً بهینه عرضه می‌شود. تیرآهن‌های فولاد یزد از نوع IPE بوده و در سایزهای 14 الی 22 تولید می‌شوند. این تیرآهن استاندارد اروپا است و در ساختمان‌سازی کاربردهای عظیمی دارد. در پل‌سازی، ستون‌سازی و همین‌طور احداث ساختمان‌های فلزی و بتنی بسیار از این نوع تیرآهن‌ها استفاده می‌شود.

  • مفتول‌های صنعتی و ساختمانی کارخانه فولاد یزد

مفتول‌های صنعتی مجتمع فولاد یزد با و کشش‌پذیری مناسب و بدون نیاز به آنیل تولید می‌شوند و در ساخت انواع توری، آرماتوربندی، قالب‌بندی، قفس و غیره کاربرد دارند.

  • تسمه عریض فابریک کارخانه فولاد یزد

شرکت فولاد یزد به‌عنوان اولین تولیدکننده تسمه عریض فابریک در ایران شناخته می‌شود و توانایی تولید این نوع تسمه را در طول‌های خاص و بیشتر از 6 متر دارا است. این تسمه‌ها در صنایع زیر کاربرد دارند

  • در صنعت بسته‌بندی
  • در کابل‌های برق و تلفن (نوعی از تسمه فولادی که با ورق گالوانیزه تولید می‌شود)
  • در صنایع کابل برق و تلفن، لوازم آشپزخانه، وسایل جراحی و ساخت اتومبیل، چاقو، لوله و در (تسمه فولادی استنلس)
  • در سازه‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی

 

شفت کارخانه فولاد یزد

شفت‌های تولید شده توسط کارخانه فولاد یزد احرامیان در سه تولید می‌شوند

  • شفت سنگ خورده؛
  • شفت روتراش شده؛
  • شفت کشش سرد شده،    

 

  • خرپا با میل‌گرد فولاد آلیاژی یزد

خرپای میل‌گردی، تیرچه‌ای از میزگردهای کششی است که در بخش‌های پایینی، بالایی و عرضی به شکل زیگزاگ به هم جوش می‌خورند. خرپای میل‌گردی فولاد آلیاژی یزد که پیش‌ساخته و استاندارد است، در انبوه‌سازی مسکن به‌منظور تسریع فرایند اجرا، کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این کارخانه خرپای میل‌گردی، به شکل اتوماتیک و جوش مکانیزه مطابق با استانداردهای پیشرفته تولید می‌شود.

 

  • گازهای صنعتی تولید شده در شرکت نورد فولاد یزد

در کارخانه فولاد یزد، گازهای صنعتی از طریق جداسازی از گازهای موجود در هوا مانند اکسیژن و نیتروژن یا گازهای خروجی چاه‌های نفتی تهیه می‌شوند. گازهای صنعتی شرکت فولاد یزد خلوص بالایی دارد و مرتباً در واحدهای کنترل کیفی کارخانه، سنجش کیفی می‌شود. این گازها در نیروگاه‌های مرتبط با صنایع شیمیایی، دارویی و پتروشیمی به کار می‌روند.

 

کنترل کیفیت

کارخانه فولاد یزد احرامیان مجهز به یک واحد کنترل کیفی مدرن است که با بهره‌گیری از دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته، کیفیت تولیدات خود را طی فرایندها و آزمون‌های مختلفی از جمله تست کشش و خمش و بررسی سختی و خواص شیمیایی فلزات کنترل می‌کند و در نهایت محصولات تولیدی خود را با ضمانت‌نامه کتبی عرضه می‌نماید. در کارخانه فولاد یزد احرامیان پس از انجام تست‌های کنترل کیفی مانند سختی‌سنجی، آنالیز شیمیایی فلزات و متالوگرافی، برای محصولات ضمانت‌نامه صادر می‌شود.

 

فعالیت‌های زیست‌محیطی کارخانه فولاد یزد احرامیان

کارخانه فولاد یزد در راستای توسعه پایدار مجموعه با به‌کارگیری تمهیدات زیر، هیچ اثر نامطلوبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کند.

  • نصب فیلتر کوره در واحد ذوب که سطح آلاینده‌های هوای متصاعد شده از کوره‌ها را کاهش می‌دهد
  • نصب مشعل‌های مخصوص یا مشعل‌های بدون شعله در کوره‌های پیش گرم، به‌منظور کاهش مصرف سوخت و کاهش انواع آلاینده‌ها
  • وجود سیستم بسته فاضلاب در تمام خطوط تولید و سیستم تصفیه صنعتی

 

آدرس و سایر اطلاعات کارخانه

آدرس دفتر مرکزی تهران: تهران، خیابان آزادی، بین خیابان خوش و بهبودی

آدرس کارخانه: یزد، جاده کمربندی جدید، کیلومتر 17 به سمت تفت

 

 

سخن پایانی

تعداد معدودی از مجتمع‌های صنعت فولاد در ایران، کلیه پروسه تولید فولاد از معادن سنگ‌آهن تا تولید انواع محصولات با کاربردهای صنعتی را در اختیار دارند. کارخانه فولاد یزد احرامیان، یکی از این مجتمع‌های صنعتی در کشور است. برخورداری از این زنجیره، این مجموعه را قادر ساخته است تا کیفیت تولیدات خود را ارتقا بخشیده و در برابر مشکلات بازار شمش و سنگ‌آهن آسیب‌پذیر نباشد.

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943