کارخانه کاوه تیکمه داش Foolad Kaveh Tikmeh-Dash

استحکام، انعطاف‌پذیری، سختی و پایداری از مشخصات کلیدی و اساسی فولاد به‌عنوان مهم‌ترین آلیاژ محسوب شده و این آلیاژ بیش از ۹۴% کل تولید فلز و آلیاژ جهان را تشکیل می‌دهد. با استفاده از روش‌های عملیات حرارتی، توزیع یکنواخت و ریز ناخالصی‌های آلیاژسازی، کار سرد و زدودن ناخالصی‌ها و عناصر مضر می‌توان مشخصات فولاد را بهبود بخشید. یکی از مجتمع‌های فولادی که تخصص و دانش را به همراه سرمایه و تکنولوژی بکار گرفته است و یک شهرک بزرگ تخصصی صنعت فولاد را در شمال غربی کشور تاسیس نموده است، مجتمع تولیدی - صنعتی و کارخانه فولاد تیکمه‌داش است. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه صنعتی با ما همراه شوید.

 

سال تاسیس کارخانه کاوه تیکمه‌داش

تاسیس مجتمع تولیدی – صنعتی و کارخانه تیکمه‌داش با سرمایه‌گذاری خارجی و همت بخش خصوصی در سال 1387 آغاز و در سال 1390 به بهره‌برداری رسید و در ادامه با توسعه بخش‌های مختلف در آینده توسعه بیشتری را تجربه خواهد کرد. در سایت رسمیو این اطلاعات رسماً درج شده است:

 

کارخانه فولاد کاوه تیکمه‌داش در رسمیو

شرکت صنایع فولاد کاوه تیکمه‌داش به شماره 353 در تاریخ 1387.02.22 در اداره ثبت شرکت‌های بستان‌آباد به ثبت رسیده است. این شرکت با جواز تاسیس به شماره 105.32906 صادره از وزارت صنایع و معادن تأسیس شده است و با کارت بازرگانی به شماره 630575 فعالیت خود را از سال 1386 آغاز نموده است.

 

فرایند کار کارخانه کاوه تیکمه‌داش

کارخانه فولاد کاوه تیکمه‌داش در حال حاضر دارای خط تولید ذوب با ظرفیت 70 هزار تن در سال (مربوط به فاز اول فعال‌شده) با هدف تامین شمش موردنیاز به‌عنوان ماده اولیه خطوط تولید کارخانه است. علاوه بر این یک خط تولید میل‌گرد با ظرفیت 300 هزار تن در سال نیز در حال فعالیت است. کارخانه فولاد کاوه تیکمه‌داش در تلاش است که ظرفیت تولید خود را سالیانه به 600 هزار تن برساند.

روند تولید میل‌گرد در کارخانه فولاد کاوه تیکمه‌داش در سایت آیرومات این‌گونه تشریح شده است:

بیلت‌های تهیه شده در واحد ذوب و ریخته‌گری، ماده اولیه تولید میل‌گرد تیکمه‌داش به‌حساب می‌آید. بیلت، شمش فولادی با حداکثر مساحت مقطع ۲۳۰ سانتی‌متر مربع است. شکل مقطع غالباً به‌صورت دایره یا مربع تولید می‌شود.

برای تولید میل‌گرد مرغوب، مواد اولیه از نظر ظاهر و ترکیب شیمیایی توسط واحد کنترل کیفیت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

میل‌گرد به روش نورد گرم تولید می‌شود. بیلت‌های تهیه شده بایستی متناسب با عرض کوره پیش گرم، حدود ۶ متر، برش داده شوند. برای تولید میل‌گرد تیکمه‌داش، ابتدا بیلت‌ها در کوره گداخته می‌شود. در این مرحله بیلت‌ها را در دسته‌های سه‌تایی به کمک غلتک‌های میز شارژ به درون کوره انتقال می‌دهند. پس از رسیدن دما به حدود ۱۲۵۰ درجه سانتی‌گراد، بیلت‌ها را از کوره خارج می‌کنند. بیلت گداخته برای تبدیل‌شدن به میل‌گرد تیکمه‌داش، به سمت قفسه‌های نورد هدایت می‌شود.

تبدیل بیلت به میل‌گرد تیکمه‌داش طی سه مرحله نورد اولیه، نورد میانی و نورد نهایی صورت می‌گیرد. در هر مرحله با کاهش سطح مقطع طول افزایش می‌یابد. به همین دلیل به آن نورد طولی می‌گویند. میل‌گرد خروجی از مرحله نورد نهایی، همان شکل و قطر مدنظر را دارد. محصول خروجی از قفسه‌های نورد به طول‌های مشخص برش داده می‌شود. میل‌گردها که در این مرحله دمایی حدود ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد دارند، به بستر خنک‌کننده منتقل می‌گردند. در نهایت میل‌گردها بسته‌بندی‌شده و به انبار منتقل می‌شوند.

 

تعداد کارکنان کارخانه کاوه تیکمه‌داش

این مجموعه عظیم هم اکنون با سرمایه‌ای بالغ بر 420 میلیارد ریال موفق به ایجاد 350 فرصت شغلی مستقیم و بیش از دو هزار فرصت شغلی غیرمستقیم با ظرفیت کامل شده است.

 

شهر و موقعیت جغرافیایی کارخانه کاوه تیکمه‌داش

فولاد کاوه تیکمه‌داش با نام اختصاری SFKsteel  در استان آذربایجان شرقی و بخش محروم استان در شهر بستان احداث شده است.

آدرس: شهر بستان‌آباد، کیلومتر 12 جاده قدیم بستان آباد میانه، نرسیده به منطقه تیکمه‌داش

آدرس انبار: جاده قدیم قم - بعد از خیابان شهر سنگ - خیابان فیروزی (توریست سابق)

 

ارزش‌ سازمانی کارخانه فولاد کاوه تیکمه‌داش

عنوان کیفیت برای مخاطب، همیشه تداعی‌گر محصول است؛ اما برای فولاد کاوه تیکمه‌داش، “کیفیت” ارزشی است که سازمان برند SFK بر مبنای آن شکل گرفته است.

سیاست‌های شرکت بر مبنای این شعار بنا نهاده شده است و این مفهوم در اجزای مختلف مجموعه اعم از اداری و تولید به‌عنوان اصل اساسی لحاظ شده است.

 

ماموریت سازمانی کارخانه فولاد کاوه تیمکه‌داش

به‌عنوان عضوی از زنجیره تأمین فولاد کشور؛ با رویکرد ایجاد ارزش‌افزوده و مشارکت در افزایش تولید ناخالص ملی در بخش صنعت؛ ایجاد اشتغال پایدار؛ تأمین نیاز پروژه‌های عمرانی و ارزآوری از طریق صادرات را به‌عنوان مأموریت اصلی خود تعریف کرده‌ایم و در این مسیر گام برمی‌داریم.

 

چشم‌انداز کارخانه فولاد کاوه تیکمه‌داش

چشم‌انداز کارخانه فولاد کاوه تیکمه‌داش مبتنی بر توسعه سرمایه انسانی است. "کارکنان باانگیزه، مسیر نیل به اهداف سازمانی را هموار می‌کنند. در همین راستا به آموزش، سرمایه‌گذاری بر روی آینده و ارتقا ایشان تمرکز ویژه‌ای داریم و در تلاشیم در پایان دهه دوم فعالیت شرکت، نیروی انسانی ارزشمندمان را حفظ نموده، ارتقا دهیم و به سرمایه انسانی تبدیل کنیم". کار تیمی، اعتماد متقابل و حس تعلق به سازمان را جایگزین تضادها کرده‌ایم و می‌کوشیم سازمانی یادگیرنده باشیم. اهتمام ما بر این است که این برند در دهه آتی از فعالیت خود یکی از 10 برند برتر فولاد کشور باشد.

 

مسئولیت اجتماعی صنایع فولاد کاوه تیکمه‌داش

کارخانه فولاد کاوه تیکمه‌داش با اهدافی متعالی از جمله ایجاد اشتغال، تأمین نیازهای داخلی و ارزآوری به کشور از طریق صادرات گام به عرصه فولاد کشور نهاد و خط‌مشی و چشم‌انداز تعالی مجموعه از همان ابتدا با نگاه کارشناسانه به مسئولیت‌های اجتماعی تدوین شده است.

کارخانه فولاد کاوه تیکمه‌داش همواره خود را در زمینه حفظ محیط‌زیست متعهد دانسته و با انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله نصب دستگاه‌های کنترل، پالایش و کاهش آلاینده‌ها و نیز تلاش آگاهانه در زمینه بهینه‌سازی مصرف منابع انرژی تجدیدناپذیر در خصوص صیانت از محیط‌زیست گام بر می‌دارد.

 

مواد اولیه مصرفی و محصولات تولیدی کارخانه

شرکت فولاد کاوه تیکمه‌داش در سال 1397 باهدف تامین شمش موردنیاز به‌عنوان ماده اولیه، اقدام به ایجاد «واحد ذوب» این مجتمع عظیم نمود که فاز اول این واحد از سال 1399 با ظرفیت تولید سالانه حدود هفتاد هزار تن شمش فولادی به بهره‌برداری رسیده و در زمینه تامین شمش موردنیاز داخلی شرکت در حال فعالیت است.

این شرکت با بهره‌گیری از توان بالای تیم فنی و مهندسی و کارگران تلاشگر خود، انواع میل‌گردهای ساختمانی از نوع A3، A2، A1  و A4 را در سایزهای 8 الی 32 میلی متری، میلگردهای گرید (B500B , B500C) مطابق با استاندارد اروپا و کشورهای CIS و همچنین شمش فولادی (بیلت) با گریدهای 3SP و 5 SP  را تولید می‌نماید.

 

میل‌گردهای تولیدی کارخانه فولاد کاوه تیکمه‌داش

کارخانه فولاد کاوه تیکمه‌داش، انواع میل‌گرد آج‌‌دار و ساده در سایزهای مختلف تولید می‌کند. میل‌گردهای آج‌دار در سه نوع مرکب، جناغی، مارپیچی تولید می‌گردند. میل‌گردهای A1 ساده، میل‌گرد A2، میل‌گرد A3 جناغی مارپیچ و میزگرد A4 مرکب از تولیدات این کارخانه هستند. میل‌گرد صنایع فولاد کاوه تیکمه‌داش امروزه جایگاه خوبی را در میان میل‌گرد سایر کارخانه‌ها به دست آورده است. اکثر میل‌گردهای تولیدی این شرکت از نوع A2 و A3 هستند و بر روی آن‌ها علامت SFK  حک شده است. میل‌گردهای B500C و B500B برای تقویت بتن و استفاده در سازه‌های ساختمانی مناسب هستند. 

  • میل‌گرد کاوه تیکمه‌داش A1

میل‌گرد تیکمه‌داش A1 با نماد س 240 مشخص می‌شود. این میل‌گرد ظاهری ساده و نرم دارد و دارای استحکام تسلیم و استحکام کششی به ترتیب 240 و 360 مگاپاسکال است.

  • میل‌گردهای کاوه تیکمه‌داش A2

میل‌گردهای A2 به شکل آج‌دار بوده و در دسته میل‌گردهای نیمه‌سخت قرار می‌گیرند. این میل‌گردها نسبت به میل‌گردهای ساده مقاومت بیشتری دارند. از این محصول بیشتر برای خاموت‌ها و کمرکش‌های دیوارهای برشی استفاده می‌شود.

تنش جاری میل‌گرد A2، 3000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تنش گسیختگی آن 5000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. تغییر شکل پلاستیکی آن نیز 19 درصد است. همچنین باید در صورت امکان از جوشکاری بر روی این محصول خودداری شود. 

  • میل‌گردهای کاوه تیکمه‌داش  A3

میل‌گردهای A3 در دسته نیمه‌سخت قرار دارند و مقاومت بیشتری نسبت به میل‌گرد A2 از خود نشان داده‌اند. تنش جاری این محصول 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی آن 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. تنش نسبی پلاستیکی نیز 14 درصد بوده و به عنوان میلگرد خشک شناخته می‌شود.

 

برنامه توسعه صادرات

کارخانه فولاد کاوه تیکمه‌داش محصولات میل‌گرد تولیدی خود را به کشورهای بلغارستان، رومانی، ترکیه، ارمنستان، افغانستان، پاکستان، عراق، گرجستان، سوریه، لبنان و ازبکستان صادر می‌کند.

 

تندیس‌ها و افتخارات فولاد کاوه تیکمه‌داش

  • کسب تندیس طلایی از سازمان صنعت، معدن و تجارت
  • کسب تندیس حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در سال‌های ۹۴ تا ۹۷
  • اخذ مجوز سطح یک فعالین اقتصادی مجاز کنفدراسیون جهانی AEO
  • اخذ موافقت اصولی نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۲۵۰ مگاوات
  • کسب عنوان صادرکننده نمونه در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۴۰۱

 

سخن پایانی

بر روند روبه‌رشد تکنولوژی در صنایع فولاد، پایانی متصور نیست. مجتمع فولاد کاوه تیکمه‌داش، با چشم‌انداز مدیریتی توسعه محور و البته مبتنی بر ارتقا دانش نیروی انسانی و افزایش مداوم کیفیت محصولات تلاش دارد تا در بین برترین تولیدکنندگان میل‌گرد در کشور قرار گیرد.

 

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943