گل میخ چیست؟ مزایای استفاده از آن

گل میخ با وجود ابعاد و اندازه کوچکی که دارد در بسیاری از سازه ها نقش یک اتصال دهنده محکم را ایفا می کند. این مقاطع فولادی کوچک می توانند بتن و برخی از سقف ها را به خوبی به یکدیگر وصل کنند. سقف عرشه فولادی یکی از انواع سقف های ساختمانی است که برای به اجرا درآمدن به این محصولات نیاز دارد. در واقع این گل میخ است که با انتقال بارهای برشی به بخش های مختلف و تقسیم یکنواخت فشار فولاد روی سقف، استحکام سازه را افزایش می دهد. حال که آشنایی مختصری با گل میخ عرشه فولادی کسب کردیم، می خواهیم کمی بیشتر وارد جزئیات این موضوع شده و ویژگی های این محصول را مورد بررسی قرار دهیم.

 

گل میخ چیست؟

طراحی گل میخ به صورت یک قطعه فولادی استوانه ای شکل با یک سر پهن است که در ابعاد و طول های مختلفی به بازار عرضه می شود. از این قطعه فولادی در صنایع به عنوان یک وسیله برشگیر استفاده می شود. ترکیبات اصلی سازنده گل میخ، آلیاژ آهن به همراه درصد کمی از عنصر کربن است. این وسیله را به کمک دستگاه مخصوصی به نام استادولدینگ به سطوح فلزی مختلف متصل می کنند.

گل میخ کاربردهای بسیار زیادی در صنایع دارد که یکی از برجسته ترین و مهم ترین آن ها استفاده در سقف عرشه فولادی است. از همین رو ما در هنگام خرید با عبارت گلمیخ عرشه فولادی نیز روبرو خواهیم شد که در واقع همان گل میخ است. گل میخ عرشه فولادی، نیروی برشی وارد شده بر بتن و فولاد را تعدیل و تقسیم می کند و با این کار اجازه نمی دهد که یک بخش از سازه فشار زیادی را متحمل شود.

 

گل میخ چیست؟ و روش تولید گل میخ

 

برای بررسی قیمت و خرید مصالح ساختمانی وارد لینک روبرو شوید - قیمت مصالح ساختمانی

 

روش تولید گل میخ

گل میخ به دو روش فورج سرد و فورج گرم تولید می شود که در ادامه با هر دوی این روش ها آشنا می شویم:

 

  • روش فورج سرد

برای تولید گل میخ در این روش از ماشین آلات مدرن و مواد بسیار مرغوب استفاده می کنند. اصولا گل میخ های تولید شده با این روش از نظر کیفیت، کارایی، استحکام و خواص مکانیکی در شرایط بهتر و مطلوب تری قرار دارند. در روش فورج سرد ما شاهد این امر هستیم که لایه درونی فولاد کاملا یکنواخت است و همین عامل منجر به تولید محصولاتی می شود که هیچ گونه ترکی در آن ها وجود ندارد. از ویژگی های گل میخ تولید شده به روش فورج سرد می توان به استحکام و مقاومت کششی بالا، مقاومت تسلیم بالا و یکدستی ظاهری آن اشاره کرد.

 

  • روش فورج گرم

در این روش به کمک فرایند ریخته گری سنتی، فلزات ذوب شده ناهمگن را با یکدیگر مخلوط می کنند. متاسفانه گل میخ تولید شده با این روش در بسیاری از موارد مورد تایید نیست و از همین رو سقف عرشه فولادی که با این محصول به اجرا درآید نیز از مقاومت بالایی برخوردار نخواهد بود. از جمله ویژگی های گل میخ تولید شده با این روش می توان به مقاومت پایین، غیر همگن بودن، خواص مکانیکی نامطلوب و جوش پذیری نامناسب اشاره کرد.

 

مزایای استفاده گل میخ

از مزایای استفاده از گل میخ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از گل میخ در صنایع ساختمانی سبب افزایش مقاومت سازه و ایمنی آن می شود.
  • این محصولات تاثیر زیادی در زیبایی سازه دارند.
  • سرعت اجرای این مقاطع بسیار بالاست و نسبت به دیگر اتصال دهنده ها، در زمان شما صرفه جویی بیشتری می کنند.
  • برای استفاده از گل میخ نیازی نیست که از قبل از برشکاری انجام داده یا آماده سازی قبلی داشته باشید.
  • در زمان اجرای گل میخ و اتصال آن ها، تنها قسمت پایینی گل میخ تغییر می کند و دیگر بخش های سازه به همان شکل اولیه خود و بدون تغییر باقی می مانند.

 

کاربرد و انواع روش های اتصال گل میخ

پیش از هر چیزی بایستی به این نکته مهم اشاره کنیم که گل میخ تنها در صنایع ساختمانی مورد استفاده قرار نمی گیرد و کاربردهای آن گستره وسیعی را شامل می شود. از جمله این کاربردها می توان به صنعت سد سازی، پل سازی، خودروسازی و کاربرد در نبشی و ناودانی اشاره کرد. اما با این وجود باز هم مهم ترین کاربرد گل میخ در اجرای سقف عرشه فولادی است. روش اتصال گل میخ عرشه فولادی به دو صورت زیر انجام می شود:

  • اتصال مستقیم گل میخ روی بال
  • اتصال گل میخ روی ورق فولادی گالوانیزه

 

گل میخ چیست و نکات مهم در خرید گل میخ

 

نکات مهم در خرید گل میخ

برای خرید گل میخ حتما از اعتبار فروشگاه ارائه کننده محصول اطمینان حاصل کنید. برند کالا ضامن سلامت و کیفیت محصول است. هر چه بیشتر در خصوص کیفیت گل میخ مطمئن باشید، ایمنی کار شما نیز افزایش خواهد یافت. گل میخ بسته به طول و ابعادی که دارد، با قیمت های متفاوتی به بازار عرضه می شود. بنابراین بررسی کنید که آیا قابلیت ها و سطح کیفی محصول با قیمت در نظر گرفته شده برای آن همخوانی دارد یا خیر. همچنین مطمئن شوید که تا حد امکان، گل میخ با روش فورج سرد تولید شده باشد. چرا که این روش بهترین روش تولید به شمار می رود.

 

رایج ترین سوالات درباره گل میخ

 

  1. انواع گل میخ کدامند؟

گل میخ در انواع ساده، آنتیک، چوبی و طرح دار به بازار عرضه می شود.

 

  1. گل میخ عرشه فولادی را به چه روشی جوش می دهند؟

این کار را با دستگاه جوش قوس الکتریکی انجام می دهند.

 

  1. دستگاه جوش قوس الکتریکی کار خود را به چند روش انجام می دهد؟

دو روش: روش اول جوش CD و روش دوم جوش DA.

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943