مزایای آجر نسوز کربنی برای ساخت و ساز

صنعت ساختمان یکی از صنایعی است که مدام در حال تحول است و هر روز مواد اولیه و مصالح ساختمانی جدیدی روانه بازار می‌شود. آجر نسوز کربنی یکی از چهار نوع آجر نسوزی است که در بازار عرضه می‌شود و معمولا کمتر در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که قیمت بالایی دارد. آجرهای کربنی با خلوص بالای کربن و منیزیا بیشتر از آجرهای معمولی شبیه شمش‌های فلزات گران‌بها هستند. اما به طور کلی آیا می‌توان از آنها برای ساخت و ساز استفاده کرد؟ اگر می‌خواهید ببینید مزایای آجر نسوز کربنی برای ساخت و ساز شامل چه مواردی می‌شود، این مقاله تجارت‌گرام را مرور کنید.

آجر نسوز کربنی چیست؟

کوره‌ها، پاتیل‌ها و مخازن انفجاری و حرارتی و شیمیایی در صنایع مختلف در معرض دمای بسیار فرساینده‌ای قرار دارند. برای مثال فولاد مذاب یکی از این مواد است که هنگام خروج از پاتیل ذوب و تبدیل شدن به یک محصول کاربردی ممکن است دهانه دیگ یا پاتیل را از داغی ذوب کند.

کاربرد آجر نسوز کربنی برای موارد این چنینی است که در آن شوک حرارتی بسیار بالایی وجود دارد و دهانه محصول از دمای محیط به یک باره دمایی بیشتر از ۳۰۰ درجه را تجربه می‌کند طراحی شده است.

این ماده یکی از مواد مصرفی کاربردی صنایع فولاد است که در مقایسه با مواد دیگر دوام بیشتری دارد و با استاندارد ASTM C1160 تعریف شده است. ویژگی‌هایی مثل تر نشدن با فولاد مذاب، خورده نشدن و مقاومت در برابر شکستن و خرد شدن از مزایای آجر نسوز کربنی هستند.

به عبارت دیگر بر خلاف آجرهای سیلیسی که مخصوص ساختمان هستند، آجرهای کربنی بیشتر در محیط‌هایی که درجه حرارت و شوک حرارتی بالایی وجود داشته باشد مثل کوره‌های ذوب فلزات، پاتیل‌های ریخته‌گری و کوره بلند کارایی دارند.

مواد تشکیل دهنده آجر نسوز کربنی

تولید آجرهای کربنی با استفاده از گرافیت پولکی ۸۰٪ به عنوان ماده پایه رایج است. این نوع از گرافیت یک ماده معدنی بسیار مقاوم است که به مراتب از خاک رس، سلیس و انواع مواد آجرهای نسوز در برابر حرارت عملکرد مقاوم‌تری دارد.

اما این تنها ماده تشکیل دهنده این آجرهای حرارتی نیست و در آنها معمولا ترکیبی از چهار ماده اولیه دیده می‌شود:

  • گرافیت ۸۰٪ یا کنستانتره
  • منیزیا
  • مواد آنتی‌اکسیدانی
  • رزین

آجر نسوز کربنی

مزایای آجر ​نسوز کربنی برای ساخت و ساز

با اینکه کاربرد اولیه و اصلی آجرهای کربنی ساخت و ساز نیست، مقاومت و استحکام قابل توجه آن باعث شده در سازه‌های مستحکم، برای آجرچینی خط اول دیوارها کاربرد پیدا کند.

  • ایمن‌سازی ساختمان

میزان تحمل فشار آجرهای کربنی و مقاومت آنها در برابر شوک و فشارهای ناگهانی آن را به یک گزینه قابل اطمینان برای مقاوم سازی تبدیل کرده است.

در ساخت و ساز استفاده از آجر نسوز کربنی برای کل دیوار خیلی گران تمام می‌شود و صرفه اقتصادی ندارد. اما در بخش‌هایی از دیوار که لازم است مقاومت بیشتری داشته باشند، برای ایمن‌سازی ساختمان به کار برده می‌شود.

  • ماندگاری بلند مدت

انواع مختلفی از آجر نسوز وجود دارد که در ادامه این مقاله تجارت‌گرام آنها را مرور می‌کنید و در ساخت و ساز کاربرد دارند که بین آنها آجرهای نسوز کربنی از همه مقاوم‌تر هستند.

به طور کلی مزیت اصلی به کارگیری آجرهای نسوز برای ساخت و ساز افزایش عمر ساختمان است که این مزیت در مورد آجرهای کربنی بیشتر از انواع دیگر هم به چشم می‌خورد.

انواع آجرهای نسوز برای ساخت و ساز

مزایای آجرهای نسوز کربنی برای ساخت و ساز که تا اینجا مرور کردید مربوط به یک دسته از آجرهای نسوز است. سه نوع دیگر از آجرهای نسوز در صنایع شامل موارد زیر می‌شود.

  • آجر نسوز سیلیسی: برای ساخت و ساز و کاربردهای ساختمانی تولید و عرضه می‌شوند و در دو نوع مناسب دیوارهای داخلی و نما در دسترس سازندگان و معماران است.
  • آجر نسوزهای ویژه اکسیدی: انواع مختلفی از این آجرها برای مثال با اکسید کروم یا زیرکونیوم برای به کارگیری در دهانه و داخل کوره‌های ذوب فلز و شیشه به کار می‌رود.
  • آجر نسوز آلومینیومی: جنس بدنه و بخش‌های داخلی پاتیل‌ها و مخازن ذوب یکی از مشتقات آلومینیوم است که تا ۱۷۵۰ درجه حرارت را تحمل می‌کند.

آجر نسوز کربنی به دسته آجرهای نسوز قلیایی تعلق دارد که از مقاومت بالایی در برابر اسید و محیط‌های اسیدی و همچنین دارای حرارت زیاد برخوردار است.

آجر نسوز سیلیسی

ماده اصلی تشکیل دهنده آجرهای سیلیسی اکسید سیلیسیوم است که در ترکیب با مقدار کمی اکسید کلسیم، اکسید تیتانیوم و اکسید آهن با استفاده از ماده کوارتز تولید می‌شود.

این نوع از آجر نسوز از مقاومت زیادی برخوردار است که آن را به گزینه‌ای مناسب به خصوص برای کاربردهای ساخت و ساز تبدیل می‌کند. در بسیاری از کوره‌ها و محیط‌هایی که نیاز به عایق حرارتی وجود دارد از آجر نسوز سیلیسی استفاده می‌شود. آجرهای سیلیسی وزن کمی دارند و در رنگ و طرح‌های مختلفی، برای دیوارها یا نمای ساختمان عرضه می‌شوند.

آجر نسوزهای ویژه اکسیدی

کوره‌های ذوب محدود به صنایع فلز و فولاد نیستند و در صنایع دیگر مثل شیشه و کریستال هم کاربرد دارند. مواد مذاب حرارت بسیار زیادی دارند که باعث می‌شود رفتار آنها به سختی قابل کنترل باشد.

برای این منظور آجر نسوزهای ویژه اکسیدی از جنس‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود که در ادامه این مقاله تجارت‌گرام بعضی از آنها را مرور می‌کنید.

آجرهای ویژه اکسید کروم 

ماده پایه این نوع از آجر اکسید آلومینیوم است که ۹۰ تا ۹۵ درصد وزن آن را تشکیل می‌دهد. باقیمانده فرمول این آجر به اکسید کروم اختصاص دارد که آن را به یک ترکیب کم‌رقیب از نظر مقاومت در برابر حرارت تبدیل می‌کند.

از آجرهای اکسید کروم در ساخت بخش‌های درونی کوره بلند ریخته‌گری و کارخانه ذوب آهن استفاده می‌شود.

آجرهای ویژه زیرکونیوم

زیرکونیوم یک ماده مقاوم دیگر است که در تولید آجر نسوزهای ویژه به کار برده می‌شود. این ماده به خصوص در ساخت کوره‌ها و پاتیل‌های ذوب شیشه برای مقاومت در برابر حرارت و جلوگیری از خوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آجر نسوز آلومینیومی

آلومینیوم ماده پایه بسیاری از آجرهای نسوز ویژه به حساب می‌آید. علاوه بر این یک دسته از آجرهای حرارتی که به خصوص در صنایع فولاد و ریخته‌گری کاربرد دارد آجر آلومینیومی با خلوص بالا است.

مقاومت آجرهای آلومینیومی به ۱۷۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد که برای تحمل ذوب آهن و بسیاری از آلیاژهای فلزی کافی است.

مزایای آجر نسوز کربنی برای ساخت و ساز نسبت به آجر نسوزهای دیگر

همان طور که پیشتر دیدید انواع گوناگونی از آجر نسوز در بازار عرضه می‌شود که هر یک کاربردهای خاص خودشان را دارند.

آجر نسوزهای سیلیسی در مجموع پر کاربردترین آجر نسوزها در ساخت و ساز به حساب می‌آیند. آنها برای همین منظور، در دو نوع اصلی داخلی و نما تولید و عرضه می‌شوند. با اینکه آجر نسوز سیلیسی صرفا برای ساختمان تولید نمی‌شود، بعضی از مزایای آجر نسوز کربنی برای ساخت و ساز باعث شده استفاده از آن هم در ساختمان رایج شود. از جمله این مزایا می‌توان به استحکام و توان تحمل بار بسیار بیشتر، مقاومت حرارتی، و مقاومت در برابر شوک‌های فشار و دما اشاره کرد.

آجر نسوزهای سیلیسی به سازندگان امکان می‌دهد ساختمان‌هایی ضد آتش و مقاوم بسازند. اما وقتی قرار باشد بالاترین سطح استحکام به دست بیاید، استفاده از آجر نسوز کربنی آنها را به این هدف می‌رساند.

خرید آجر نسوز کربنی

آجر نسوز کربنی از بعضی جهات، مثل ماده اولیه گرافیت، بیشتر از آنکه به آجر و خشت‌ها شبیه باشد شباهت‌هایی با مواد اولیه صنعتی که در باتری‌ها و محصولات تکنولوژی مورد استفاده قرار می‌گیرند دارد.

به عبارت دیگر آجر نسوز کربنی درست مثل شمش کربن یا گرافیت، یک محصول صنعتی کاربردی است که نوعی دارایی ارزشمند هم محسوب می‌شود.

سایت تجارت‌گرام یک پلتفرم خرید و فروش مواد اولیه، قطعات و تجهیزات صنعتی معدنی و تجاری است که به مشتریان امکان خرید آجر نسوز کربنی و مواد تشکیل دهنده آن مثل گرافیت، منیزیا، رزین، ذغال سنگ کک شو، و انواع و اقسام محصولات صنعتی دیگر را به صورت آنلاین به کاربر می‌دهد.

اگر می‌خواهید از مزایای آجر نسوز کربنی برای ساخت و ساز استفاده کنید، برای خرید آن کافی است به سایت تجارت‌گرام مراجعه کنید و مراحل ثبت نام سریع سایت را پشت سر بگذارید.

 

محصولات نسوزها

  1. نتیجه گیری

در این مقاله از تجارت‌گرام مزایای آجر نسوز کربنی برای ساخت و ساز که شامل ایمن‌سازی و افزایش مقاومت ساختمان می‌شود را مرور کردید. همچنین انواع آجرهای نسوز کربنی که در بازار عرضه می‌شوند و کاربردهایی که دارند را بررسی کردید.

آجر نسوز کربنی یک ماده اولیه نسبتا گران است که بیشتر در صنایع فولاد، صنایع شیمیایی و صنایع پتروشیمی به کار برده می‌شود. اما در صنعت ساخت و ساز هم این ماده برای تقویت مقاومت دیوارها استفاده می‌شود. میزان تحمل ضربه و فشار آجرهای کربنی چندین برابر آجرهای سیلیسی است که باعث می‌شود گزینه ایمن‌تری از آنها باشند.

وبسایت تجارت‌گرام یک پلتفرم خرید و فروش مواد اولیه معدنی و صنعتی است که به کاربران امکان خرید آنلاین محصولاتی مثل آجر نسوز کربنی، گرافیت، زغال سنگ و مواد معدنی دیگر را می‌دهد.

با ثبت نام در سایت تجارت‌گرام می‌توانید قیمت محصولات که به صورت مداوم در حال به روز رسانی هستند را زیر نظر بگیرید و اگر به تجارت و خرید و فروش در این زمینه علاقه دارید، مشغول خرید و فروش شوید.


 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943