راهنمایی کامل برای بازیافت ضایعات چدن

چدن یکی از آلیاژهای فلز آهن است که مقادیر بالایی از کربن (معمولا بین ۳_۴.۵) را در خود دارد. از آنجایی که کربن دارای خاصیت خوردگی بالایی است، باعث به وجود آمدن ضایعاتی می‌شود که این ضایعات چدنی را می‌توان برای مصارف دیگری بازیافت کرد و مجددا از این اضافه‌های به ظاهر به درد نخور، برای تولید وسایل دیگر استفاده کرد. با توجه به نقطه جوش پایین‌تر چدن‌ها نسبت به فولادها، مراحل ذوب و ساخت قطعات چدنی برای استفاده در صنایع مختلف، راحت‌تر است. ما در این مقاله سعی داریم اطلاعاتی کاربردی در جهت راهنمایی کامل برای بازیافت ضایعات چدن را در اختیار شما قرار دهیم، پس اگر شما هم قصد کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید، با ما همراه باشید.

انواع ضایعات چدن چیست؟

چدن‌هایی که از وسایل گوناگون، به عنوان ضایعات چدن جمع‌آوری می‌شوند، همگی از یک نوع نیستند؛ بلکه این ضایعات را به طور کلی به ۴ دسته تقسیم می‌کنند. در واقع برای خرید ضایعات چدن، دانستن نوع آن از اهمیت بالایی برخوردار است که ما قصد معرفی انواع چدن‌ها را برای شناخت بیشتر داریم:

  • چدن خاکستری

پرکاربردترین و پر مصرف‌ترین نوع چدن مصرفی در صنایع گوناگون، این چدن است که به شکل‌های کلوخی، ورقه‌ای و چشم گاوی در بازار موجود هستند. در واقع شکل ظاهری این نوع چدن، به دلیل وجود گرافیت و سیلیکون است که باعث شکل گیری آن می‌شود. بیشترین محبوبیت چدن خاکستری در صنعت مهندسی بوده و‌ در حین برش، رنگ نقره‌ای آن به چشم می‌آید.

  • چدن مالیبل

از چدن‌های بسیار مقاوم و دارای استحکام بالا، مالیبل است که خاصیت چکش خواری بالایی هم دارد. بیشترین کاربرد و محبوبیت این نوع چدن در ریخته‌گری و برای ساخت محصولات با استحکام است؛ چرا که در برابر ضربه‌های فیزیکی، از انعطاف پذیری قابل قبولی برخوردار است. ناگفته نماند این نوع چدن از چدن خاکستری به علاوه منیزیم با آلیاژ بالا ساخته می‌شود.

  • چدن نشکن

داکتیل، نام دیگر چدن نشکن است که دارای ویژگی‌هایی همچون، نقطه ذوب کم، مقاوم در برابر سایش، مقاوم در برابر ضربات و… است. ضمنا این نوع چدن در اثر فرآیند انجماد، به دلیل وجود کربن، شکل گلوله‌ای به خود می‌گیرد، از این رو معمولا در ساخت و تولید قطعاتی که پیکربندی پیچیده دارند، استفاده می‌شود. همچنین داکتیل به وسیله آنیل سازی از چدن سفید به دست می‌آید.

  • چدن سفید

میزان کربن در این نوع از چدن‌ها، پایین است و شکل کربن در آن به صورت، کاربید یا سیمانیت است، در واقع همان آلیاژ آهن با کربن است که در کوره‌های بلند تولید می‌شود. از ویژگی‌های بارز چدن سفید، می‌توان به قدرت شکنندگی بالای آن اشاره کرد که علاوه بر این موضوع، دارای سختی و دوام بالایی هم هست. همچنین در برابر خوردگی و حملات اسیدی نیز از مقاومت مطلوبی برخوردار است.

موارد ذکر شده در مطالب فوق، در جهت دسته بندی انواع چدن‌های موجود در بازار بود که شما با اطلاع از این نوع چدن‌ها، مسلما علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر، در هنگام خرید و فروش و شناخت آن‌ها دچار مشکل نخواهید شد، اما نوعی دسته بندی دیگر، در هنگام خرید و فروش ضایعات چدن وجود دارد که بر اساس اندازه، تفکیک می‌شوند. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

دسته بندی چدن‌ها در بازار چگونه است؟

علاوه بر دسته بندی چدن‌ها به ۴ دسته کلی که شامل چدن خاکستری، سفید، مالیبل و داکتیل است، نوعی دسته بندی دیگری هم برای خرید و فروش ضایعات چدن وجود دارد که به اصطلاح به دسته بندی بازاری معروف است و شامل موارد زیر هستند.

  • چدن درشت بار

همانطور که از نام این ضایعات، پیدا است، قطعات آن‌ها درشت بوده و برای بازیافت، باید آن‌ها را توسط دستگاه‌های برشکاری به قطعات ریز متناسب با اندازه کوره‌ها تقسیم کرد. از جمله این ضایعات می‌توان به ضایعات لوله‌ای نشکن، ضایعات چدنی ماشینی، میل لنگ و… اشاره کرد.

  • چدن ریز بار

این نوع از ضایعات، اندازه‌هایی کمتر از ۵۰ سانتی‌متر دارند. از این چدن‌های ریزبار می‌توان به کاسه چرخ، بدنه سیلندر، میل بادامک، دیسک چرخ و… نیز اشاره کرد.

  • نوع دیگری از ضایعات چدنی که سفاله چدن نام دارند به چدن دسته دوم معروفند. در واقع این نوع چدن‌ها از تراشکاری قطعات چدنی در هنگام قطعات ماشین کاری به دست می‌آید. معمولا فروش این ضایعات، به صورت ناخنی و فله‌ای هستند.

مراحل بازیافت چدن چگونه است؟

چدن یکی از عناصر پرکاربرد و مصرفی در صنایع مختلف است. از چدن در ساخت ظروف، ماشین آلات، شیرآلات، لوله‌ها، ساخت پنجره‌ها، پل‌ها، درپوش‌های چاه‌های خیابانی و… استفاده می‌شود. پس از کسب اطلاع از کاربردهای این ماده، حال به اهمیت بازیافت آن پی می‌بریم، اما آیا مراحل بازیافت ضایعات چدنی را می‌دانید؟ در ادامه در راستای پاسخ دهی به این سوال، مراحل انجام این کار را ذکر می‌کنیم. عملیات بازیافت آهن و چدن طبق موارد زیر است.

  • ابتدا قراضه‌ها را آماده سازی می‌کنند.

انواع قراضه‌های چدن، فولاد و آهن را که از راه‌های مختلف جمع آوری می‌کنند را ابتدا تفکیک می‌کنند. این قراضه‌ها، شکل‌های متعددی دارند و ممکن است به شکل‌های ورقه‌ای، پروفیلی، قطعه‌ای، پودری و… باشند. ضمنا هر یک از این ضایعات، اندازه‌های گوناگونی دارند که باید اندازه آن‌ها متناسب با اندازه‌ کوره‌هایی که قرار است در آن ذوب شون، باشد. برای ایجاد تناسب بین قطعات قراضه‌ها و سایز کوره، از برشکاری و پرسکاری استفاده می‌شود.

  • قراضه‌ها را ذوب می‌کنند.

دومین مرحله در بازیافت چدن، ذوب کردن این قراضه‌ها است که برای این کار، از کوره‌های پاتیلی برای ریخته‌گری این ضایعات استفاده می‌شود.

  • آلیاژهای متفاوت را جدا می‌کنند.

مسلما تمام قطعاتی که به عنوان ضایعات به کارخانه‌ها می‌رسند، ترکیبات شیمیایی یکسانی ندارند و برخی از آلیاژهای موجود در این قطعات بازیافتی قابلیت استفاده مجدد در صنعت را دارند. البته گاهی اوقات در ترکیبات شیمیایی فلزات تغییراتی را جهت استفاده مجدد اعمال می‌کنند که این مرحله به آلیاژ سازی معروف است.

  • مواد را ریخته‌گری می‌کنند.

پس از آماده سازی مواد مذاب، حالا نوبت به ریختن این مواد در قالب‌های ماسه‌ای است که شامل عملیات‌هایی همچون آهنگ ریخته‌گری، خنک کاری، اضافه کردن مواد جوانه زنی و دمیدن گازهای خنثی است.

  •  قطعه منجمد را از قالب و تریم آن جدا میکنند.

در این مرحله، شمش‌های ریخته‌گری را که بر اثر انجماد بهم چسبیده‌اند را از قالب‌های سیمانی جدا می‌کنند؛ سپس، زاویه‌های آن را برش می‌دهند. در واقع در این مرحله، شمش‌ها برای ورود به بازار و برای استفاده در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی آماده و ارسال می‌شوند.

با توجه به اینکه ویژگی‌های چدن و همچنین قیمت بازیافت کردن آن از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر از تولید آن است و همچنین کارایی‌های فوق‌العاده‌ای در انواع صنایع دارد، این ماده معدنی از ارزش بالایی برخوردار است. همچنین با بازیافت ضایعات چدن، به سلامت و حفظ محیط زیست نیز کمک می‌شود. معمولا در هنگام خرید و فروش ضایعات چدن، علاوه بر نوع آن، اندازه و دیگر معیارها را ملاک قیمت گذاری قرار می‌دهند، در ادامه قصد بررسی عوامل موثر بر تغییر قیمت این ضایعات را داریم. 

 

محصولات ضایعات

قیمت ضایعات چدن به چه عواملی بستگی دارد؟

تنوع چدن‌ها از لحاظ نوع و اندازه بالا است، اما از لحاظ قیمت چدن‌ها تفاوت زیادی با هم ندارند؛ بلکه عواملی بر قیمت کلی این ضایعات تاثیرگذارند که در ادامه این عوامل را بررسی می‌کنیم.

نوسانات نرخ ارز، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر تغییرات قیمت ضایعات چدنی است که هر چقدر شاخص ارزی بالاتر رود، نرخ ارز و در نتیجه قیمت ضایعات افزایش می‌یابد. عامل دیگری که در این رابطه تاثیرگذار است، بحث کیفیت ضایعات و‌ شمش‌های به دست آمده است که به دو عامل بستگی دارد. عامل اول، مهندسی بالای انبارها و کارخانه‌ها است و عامل دوم، استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا برای جلوگیری از ورود فلزات دیگر به داخل چدن‌ها است.

در واقع هر چقدر در مرحله تفکیک آلیاژها در کارخانه و انبارها، دقت شود، خالصی چدن افزایش می‌یابد که همین عامل، در افزایش کیفیت محصول نهایی، تاثیرات فوق العاده‌ای دارد. همچنین هر چقدر تجهیزات و ابزار آلاتی که برای جلوگیری از ورود فلزات دیگر به کار می‌رود، پیشرفته‌تر باشد، درصد خلوص چدن و در نهایت کیفیت چدن افزایش می‌یابد.

محصولات تولیدی توسط چدن‌ها، در صورتی‌که خالص و باکیفیت باشند، از دوام و طول عمر بیشتری برخوردار هستند. علاوه بر موارد ذکر شده، انتخاب مرکز مناسب جهت خرید و فروش ضایعات چدن، از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار بر تغییر قیمت ضایعات‌ها هستند که در ادامه به معرفی مرکز مناسب جهت خرید این ماده می‌پردازیم.

بهترین مرکز خرید و فروش ضایعات چدن

کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، قراضه‌ها و ضایعات را از مکانهای مختلف جمع آوری می‌کنند و به شمش‌های کاربردی چدن تبدیل می‌کنند. چنانچه قصد خرید ضایعات چدن را دارید می‌توانید با مجموعه تجارتگرام که ارائه دهنده باکیفیت‌ترین و بهترین خدمات با مناسب‌ترین قیمت است، در تماس باشید.

به سبب کیفیت بالای محصولات ارائه شده در این مرکز خرید و فروش ضایعات چدنی، تمامی محصولات تولیدی از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردارند. شما عزیزان می‌توانید از طریق شماره‌ها و راه‌های ارتباطی که در ادامه قرار داده‌ایم، با ما در تماس باشید.

جمع بندی

ما در این مقاله انواع چدن را از لحاظ نوع و همچنین اندازه بررسی کردیم‌ و خاطر نشان کردیم که با بازیافت مواد چدنی، نه تنها به رونق کسب و کارها کمک می‌شود؛ بلکه به سلامتی محیط زیست نیز کمک کرده‌ایم. از آنجایی که چدن در صنایع مختلف کاربرد دارد، از این رو باکیفیت بودن و خالص بودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است که هر چقدر این خالص بودن افزایش یابد، کیفیت و در نهایت قیمت آن افزایش می‌یابد. امیدواریم با خواندن این مقاله، اطلاعات مفیدی را کسب کرده باشید.

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943