سیمان نسوز چیست؟ | ویژگی ها و کاربرآن

صنعت در جهان، گستردگی بسیار زیادی دارد. در صنایع مختلف ما می‌توانیم محصولات بسیار مهم و کاربردی را آماده کرده و برای مصارف گوناگون وارد بازار کنیم. برای اینکه چرخه صنعت به درستی فعال باشد نیاز به یک سری تجهیزات و ابزار است. یکی از محصولات فوق العاده مهم و کاربردی در صنعت، سیمان است. سیمانی که در صنایع استفاده می‌شود موارد مصرف گوناگونی دارد، از این رو ما با انواع مختلفی از سیمان رو به رو هستیم که یکی از پرمصرف‌ترین آن‌ها سیمان نسوز است. در این مطلب بیشتر درخصوص این محصول و ویژگی‌های آن صحبت می‌کنیم. 
 
 

سیمان نسوز

احتمالا اگر سروکارتان با صنایع مختلف افتاده باشد و یا در حوزه‌های مختلف آن مشغول به کار باشید، اسم سیمان نسوز را شنیده اید. در برخورد اول، با شنیدن اسم این محصول به مهم‌ترین ویژگی آن پی خواهید برد. نسوز بودن، ویژگی این سیمان است. در واقع ترکیباتی که در این محصول به کار رفته موجب شده تا مقاومت بسیار بالا و قابل توجهی در برابر حرارت زیاد داشته باشد، از این رو به آن سیمان نسوز می‌گویند.
در موارد متعددی به این محصول سیمان دیرگداز یا پرآلومین نیز می‌گویند.  قطعا در صورتی که از این نوع سیمان در سازه‌های خود استفاده کنید، به هنگام ایجاد حریق یا آتش سوزی با خسارات کمتری مواجه خواهید شد و این می‌تواند موجب صرفه جویی در هزینه‌ها نیز شود. علاوه بر این، یکی از اصلی‌ترین دلایلی که در صنایع ساخت و ساز از سیمان نسوز استفاده می‌کنند، جهت استحکام بخشی به سازه و همچنین یکنواخت کردن تمامی سطوح می‌باشد. ظاهر و شکل اولیه محصول همچون پودری کاملا نرم است و می‌تواند با آب به خوبی ترکیب شده و در نهایت منجر به یک ماده کاملا سفت و سخت شود.
 آهک آلومینا اصلی‌ترین و مهم‌ترین عنصری است که در تهیه این سیمان به کار می‌رود. همچنین اکسید آلومینیوم، آهن و… از دیگر ترکیبات سازنده سیمان نسوز هستند. در اغلب موارد برای اینکه میزان گیرایی این سیمان را افزایش دهند آن را با سیمان پرتلند که دارای خواص چسبندگی بالایی است ترکیب می‌کنند. در خصوص رنگ و شکل ظاهری سیمان نسوز نیز می‌توان گفت، میزان تیرگی یا روشنی آن مربوط به ترکیب اکسید آهن در سیمان است. در صورتی که میزان این اکسید کمتر باشد رنگ سیمان چیزی بین قهوه‌ای و خاکستری روشن است و در صورتی که این ترکیب بیشتر شود رنگ آن رو به قهوه‌ای و خاکستری تیره می‌رود. در بخش بعدی به ویژگی‌های سیمان نسوز می‌پردازیم. 
 
 

ویژگی‌های سیمان نسوز

در این بخش به بیان خواص و ویژگی‌های سیمان نسوز می‌پردازیم و با مشخصات فیزیکی و شیمیایی آن بیشتر آشنا می‌شویم. برخی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارتند از: 
  •  در مقایسه با سیمان پرتلند که در بخش قبلی به آن اشاره مختصری داشتیم، سیمان نسوز کمی سریع‌تر سخت و سفت می‌شود. اما از نظر میزان گیرایی و چسبندگی همانند نوع پرتلند معمولی و متوسط است. 
  •  بتن ساخته شده از این سیمان به دلیل ویژگی نسوز بودن، می‌تواند در برابر انواع حرارت و گرما مقاومت خوبی از خود به نمایش بگذارد. 
  • علاوه بر دوام بالای حرارتی، این سیمان می‌تواند در مقابل انواع مواد سایشی و خورنده همچون آب‌های سولفاته، شرایط اسیدی و… مقاومت قابل توجهی داشته باشد. 
  •  بتن‌های ساخته شده از سیمان نسوز به دلیل دوام و استحکام بالا در برابر انواع ضربه می‌توانند بهترین گزینه و انتخاب در تولید کف‌پوش‌های صنعتی باشند. 
  • این سیمان‌ها در شرایط آب و هوایی مختلف، می‌توانند مناسب‌ترین عایق سرما و گرما باشند. 
  •  در صورتی که بهترین و مرغوب‌ترین نوع سیمان نسوز را تهیه کرده باشید، می‌توان این تضمین را داد که این محصول در برابر مواد شیمیایی مختلف و اصطکاک، عمر و دوام زیادی خواهد داشت. 

 

برای بررسی و کسب اطلاعات بیشتر مواد نسوز همراه ما باشید.

کاربردهای سیمان نسوز

قطعا سیمان نسوز با ویژگی‌ها و خواصی که دارد کاربردهای زیادی در صنایع می‌تواند داشته باشد. مهم‌ترین هدفی که پشت ایده ساخت سیمان نسوز بوده افزایش میزان استحکام و مقاومت سازه هاست. اما سازه‌ها در برابر چه عواملی مقاوم می‌شوند؟ اصولا با استفاده از سیمان نسوز در ساختمان ها، می‌توان آن‌ها را در برابر عواملی همچون افزایش یا کاهش بیش از حد دما مقاوم کرد. از دیگر کاربردهای سیمان نسوز عبارتند از: 
  • ایجاد و ساخت انواع کانال فاضلاب در اندازه‌های مختلف
  • ساخت کانال‌های مخصوص سیلاب
  • تولید انواع محصولات پلیمری
  • تولید انواع محصولات پتروشیمی
  • به عنوان نوعی محافظ و پوشش برای مخازنی که مخصوص نگهداری مواد شیمیایی و اسیدی هستند. 
  • ترمیم، تعمیر و ساخت جاده‌ها
  • بهترین انتخاب برای ساختن پایه‌های محکم بتنی در ساختمان‌ها و پروژه‌های عمرانی
  • کاربرد در ساخت کفپوش‌ها و دیواره‌هایی با خاصیت ضد آتش
  • از مهم‌ترین مواد اولیه در ساخت و تولید انواع سنگ مصنوعی
  • تولید انواع دودکش
  • کاربرد به عنوان تجهیزات زباله سوز
  • کاربرد در مکان‌های سردسیر همچون سردخانه‌ها
  • کاربرد در صنایع دریایی
  • کاربرد در ساخت و تولید انواع کوره تونلی
  • ساخت انواع کوره تناوبی
  • اجرا و راه اندازی خطوط برق بسیار قوی
     

 

انواع سیمان نسوز

سیمان‌های نسوز نیز بسته به عوامل متعددی دارای دسته‌بندی هستند. این ترکیبات و درجه خلوص مواد اولیه سیمان نسوز است که باعث می‌شوند تا این محصول گروه‌بندی شود. هرکدام از انواع سیمان نسوز برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. رنگ، خواص شیمیایی، ویژگی‌های ظاهری، میزان چسبندگی و موارد بسیار دیگر می‌توانند از عواملی باشند که به طور مستقیم در تنوع سیمان نسوز موثر هستند. در ادامه با انواع سیمان نسوز در صنعت آشنا می‌شویم. 
  • سیمان‌های نسوز ضد آب
  • سیمان‌های حباب‌زا
  • سیمان‌های پوزولانی
  • سیمان‌های ضد سولفات
  • سیمان‌های منبسط شونده
  • سیمان‌های رنگی 
  • سیمان‌های سفید
  • سیمان‌های هیدروفوبیز
  • سیمان‌های قلیایی کم
  • سیمان‌های زود مقاوم
  • سیمان‌های با درجه حرارت کم
  • سیمان‌های با درجه مقاومت بسیار بالا
  • سیمان‌های با درجه چسبندگی بالا 
در ادامه با دو نوع سیمان نسوزی که متداول هستند و احتمالا درخصوص آن‌ها مطالبی شنیده‌اید صحبت می‌کنیم. سیمان‌های نسوز کم آهن و فوندو. 
 
  • سیمان نسوز کم آهن

این سیمان در بین مصرف کنندگان، صنعتگران و مهندسین سازه محبوبیت و جایگاه ویژه‌ای دارد. سیمان نسوز کم آهن را می‌توان در انواع مراحل نصب و اجرا، قالب گیری و همچنین ساخت انواع سازه به کار برد. از این روست که این محصول به محبوبیت رسیده است. اسید سولفوریک بیوژنیک و همچنین مونوکسید کربن دو عامل مخرب در سازه‌ها هستند که سیمان نسوز کم آهن در برابر این عوامل مخرب مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت استفاده از این نوع سیمان در سازه‌های عمرانی و ساختمانی تاثیر زیادی در افزایش طول عمر آن‌ها خواهد داشت. 
 
  • سیمان نسوز فوندو

این محصول در مقایسه با دیگر انواع ارائه شده به بازار، قدرت انقباض بسیار بالا و سریعی دارد. این عامل یکی از نکات کلیدی در سیمان نسوز فوندو است که موجب شده جزء انتخاب‌های اول هر پیمانکاری باشد. از بارزترین ویژگی‌های این سیمان عبارتند از: افزایش مقاومت و دوام لوله‌های فاضلاب شهری در برابر فشار زیاد آب، عدم تغییرپذیری در مقابل عوامل مخرب اسیدی و مواد فرسایشی. 
 
 

مراحل و چگونگی ساخت سیمان نسوز

در ساخت و تولید سیمان نسوز نیاز به ترکیبات مختلفی است که این ترکیبات در شرایط خاص با یکدیگر مخلوط شده و در نهایت سیمان نسوز را تولید می‌کنند. در روش تولید سیمان نسوز نیاز است تا نکاتی را در نظر داشت که در این بخش با این نکات آشنا می‌شویم. مراحل تولید سیمان نسوز به شرح زیر هستند. 
  1.  تعیین مقدار سیمانی که در نهایت می‌خواهیم تولید شود. 
  2.  در نظر گرفتن اندازه و ابعاد کوره‌ای که قرار است سیمان در آن تولید شود
  3. تهیه مواد اولیه تولید سیمان نسوز همچون سنگ آهک
  4. ترکیب به اندازه و مساوی از سنگ آهک و بوکسیت
  5. افزودن مقادیری از عناصر سیلیس و آهن به ترکیب اولیه
  6. تمامی مواد ترکیب شده را به خوبی در هم مخلوط کرده و در نهایت آن را برای زمانی معین درون کوره قرار می‌دهیم. 
  7. بعد از گذشت مدت زمانی از ذوب شدن ترکیب درون کوره، این ترکیب را از آن خارج کرده و برای سرد شدن، مخلوط را درون یک سینی مناسب مسطح می‌کنیم. 
  8. مخلوط که کاملا سرد شد، از سینی به داخل دستگاه‌های مخصوص منتقل می‌شود. 
  9. در این دستگاه ها، تمام ترکیب به خوبی خورد می‌شود. 
  10. نتیجه نهایی پودرهای پرآلومین هستند که به آن سیمان نسوز نیز می‌گویند. 
  11. در نهایت سیمان تهیه شده به روش‌های کاملا استاندارد بسته‌بندی شده و برای مصرف در صنعت، روانه بازار می‌گردد. 
برای خورد کردن، آسیاب و در نهایت پودر شدن تکه‌های سرد شده، نیاز به دستگاه‌ها و تجهیزات مخصوصی است. این تجهیزات هرچه پیشرفته‌تر و دقیق‌تر کار کنند، قطعا خروجی باکیفیت‌تری به شما ارائه خواهند داد. 
 
 

مزایای سیمان نسوز

قطعا با بیان ویژگی ها، کاربردها و خواص سیمان نسوز تا حدود زیادی با مزایای این محصولات آشنا شده اید. اینکه استفاده از این نوع سیمان تا چه اندازه در افزایش طول عمر سازه‌ها و همچنین کاهش هزینه‌های تحمیل شده بر دوش صنعتگران موثر است. اما بیاید کمی در این خصوص دقیق‌تر شده و با مزایای سیمان نسوز بیشتر آشنا شویم. اگر در طراحی سازه خود که می‌تواند انواع دیوار، کف، پل، کانال و… باشد، ساختار و شکل خاصی مد نظر دارید، قطعا به کمک سیمان نسوز می‌توانید به این تصورات و ایده‌های خود جامه عمل بپوشانید. سیمان نسوز در افزایش تحکیم آجرها و دیوارها نقش بسیار مهمی دارد و همزمان با افزایش مقاومت آن ها، در یکنواخت کردن و منسجم کردن شکل ظاهری آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. خاصیت ترمودینامیکی یکی از ویژگی‌های محصولات چسبنده صنعتی است. انواع ملات صنعتی در بازار وجود دارند که برای افزایش میزان چسبندگی در سازه‌ها به کار می‌روند. سیمان نسوز یکی از محصولاتی است که این خاصیت در آن، نسبت به دیگر تولیدات بیشتر و قوی‌تر است.
تجربه استفاده از سیمان نسوز این مطلب را ثابت کرده که این محصول می‌تواند در طولانی مدت دوام و مقاومت سازه‌ها را به طرز قابل توجهی افزایش دهد. همچنین این محصولات نسبت به ملات قدیمی تر، از سطح ایمنی و مقاومت بیشتری برخوردار هستند. تمامی این موارد باعث شده‌اند تا سیمان نسوز به نوعی یکی از محبوب‌ترین و کارآمدترین ملات چسبنده برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در نظر گرفته شود. اگر ایمنی، یکی از فاکتورهای مهم در کار شماست، به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام برای خرید هر نوع ملات و محصولی، حتما مطالعه کاملی در خصوص ویژگی‌ها و کاربردهای سیمان نسوز داشته باشید. استفاده از این محصول امنیت کار را تا حد زیادی تضمین می‌کند. علاوه بر مسئله ایمنی، نحوه نصب و اجرای این سیمان نیز بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است. 
استفاده از این سیمان بسیار راحت بوده و نصب آن نیز در صورت تخصص کافی به سرعت انجام می‌شود. بناها و نیروهایی که با این سیمان کار می‌کنند به خوبی می‌دانند که این سیمان، نسبت به ملات سنتی و معمولی راحت‌تر آماده می‌شود. از سیمان نسوز با ترکیبات مختلف می‌توان برای امور خانگی نیز استفاده کرد. تنها کافی است قبل از خرید، اطلاعات کامل محصول را کسب کنید. با آشنایی کامل نسبت به ترکیبات به کار رفته در سیمان نسوز و ویژگی‌های آن، می‌توانید بهترین مورد را متناسب با کار خود انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید. اصولا در ساخت سازه‌هایی که نیاز به مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف دارند، استفاده از سیمان نسوز پیشنهاد می‌شود. این سیمان می‌تواند هر نوع سازه‌ای را نسبت به حالت معمولی در برابر حرارت‌های بسیار زیاد و یا سرمای شدید مقاوم‌تر کند و دوام آن را افزایش دهد. این در حالی است که دیگر ملات موجود در بازار، در مقابل شرایط دمایی بسیار بالا یا بسیار پایین بیش از حد معمول نمی‌توانند مقاومت کنند و رفته رفته خورد شده و از بین می‌روند. با توجه به توضیحات گفته شده، اگر می‌خواهید کار خود را با کیفیت، ایمنی و مقاومت بسیار بالا ارائه دهید، بهتر است تا حد امکان از ملات‌های معمولی استفاده نکرده و سیمان نسوز را جایگزین آن‌ها کنید. 
 
 

روش مخلوط کردن سیمان نسوز

با اینکه آماده‌سازی سیمان نسوز کار تقریبا راحت و آسانی است، اما برای تولید آن می‌بایست به نکاتی توجه کرد تا در نهایت سیمان، به بهترین شکل ممکن آماده استفاده شود. بنابراین سعی کنید یا در این زمینه مهارت لازم را کسب کنید و یا از افراد متخصص و ماهر کمک بگیرید. روش مخلوط کردن سیمان نسوز به صورت زیر است. 
  • میزان آبی که قرار است با پودر سیمان ترکیب شود را به طور دقیق اندازه گیری و محاسبه کنید. می‌توانید به کمک ترازوهای دقیق، وزن آن را بدست آورید. 
  • به هیچ عنوان برای ترکیب کردن آب و سیمان، از شلنگ آب استفاده نکنید. در واقع با ریختن آب به طور مستقیم از داخل شیلنگ ممکن است که میزان آب بیش از حد معمول شده و نتیجه کار شما خراب شود. 
  • لازم است تا ترکیب آب و پودر سیمان برای زمانی مشخص، کاملا مخلوط و ترکیب شود. 
  • سعی کنید از وسایل مناسبی برای مخلوط کردن این ترکیب استفاده کنید. 
  • براساس انتظار و کاربردی که از این سیمان دارید، قوام مخلوط باید متعادل باشد. گاهی اوقات نیاز است تا سیمان اندکی شل‌تر و گاهی اندکی سفت‌تر باشد. بنابراین دقت کنید که سیمان را برای چه کاری می‌خواهید و مطابق با کار خود قوام آن را تعیین کنید. 

 

 

شرایط محافظت و نگهداری از سیمان نسوز

بسته به اینکه چه ترکیبات و موادی در سیمان‌ها به کار رفته باشد، شرایط نگهداری آن‌ها متفاوت از دیگری است. برخی از سیمان‌های نسوز دارای ترکیبات خاصی هستند که نباید در معرض رطوبت قرار گیرند. در واقع قرار گرفتن سیمان در محیط مرطوب می‌تواند منجر به ایجاد واکنش‌هایی در آن شود که در نهایت خواص فیزیکی یا شیمیایی آن را تغییر می‌دهد. با توجه به این توضیحات، مهم است که سیمان را درون کیسه‌های مخصوص چندلایه محافظت و نگهداری کنند. این کیسه‌ها کاملا مقاوم و محکم هستند و به دلیل چند لایه بودن، می‌توانند از سیمان در برابر رطوبت محافظت کنند.
 عموما در سر تا سر جهان برای نگهداری سیمان نسوز از کیسه‌هایی با وزن ۲۵ الی ۱۰۰ کیلو استفاده می‌شود. همچنین به تمامی تولیدکنندگان توصیه شده که برای حفظ خواص سیمان وعدم آسیب به آن، بهتر است انبارهایی در نظر گرفته شود که کاملا خنک و خشک باشند. همچنین برای اینکه این محصولات خاصیت خود را تا زمان استفاده به طور کامل داشته باشند، بهتر است در زمان نگهداری کیسه‌های حامل سیمان را مقداری با فاصله از زمین قرار داد. 
 
 

قیمت سیمان نسوز

با توجه به اینکه سیمان نسوز در صنایع نقشی تاثیرگذار و مهم دارد، این روزها بازار خرید و فروش آن بیش از پیش رونق یافته است. به همین جهت اغلب افراد به دنبال کسب اطلاع از آخرین تغییر قیمت این محصولات هستند. قیمت سیمان نسوز بسته به عوامل مختلفی، متغیر است. برند و شرکت‌های تولیدی، نوسانات بازار جهانی، نوسانات قیمت ترکیبات اولیه، کیفیت و خلوص سیمان، همه و همه از مواردی هستند که به صورت مستقیم در قیمت نهایی محصول اثر می‌گذارند. برای کسب اطلاع از جدیدترین و به روزترین قیمت سیمان نسوز می‌توانید از طریق مراکز آنلاین معتبر اقدام کنید.
 این مجموعه‌ها با آگاهی از شرایط بازار، بهترین و مناسب‌ترین قیمت‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین این امکان فراهم شده تا علاقمندان بتوانند با دسترسی به لیستی دقیق از تنوع محصولات، کالای مورد نظر خود را پیدا کرده، مورد بررسی و مقایسه قرار داده و در نهایت براساس کارایی مورد انتظار و بودجه در نظر گرفته شده، بهترین و مناسب‌ترین سیمان نسوز را خریداری کنند. بنابراین سعی کنید حتما پیش از اقدام به خرید، مراکز و فروشگاه‌های معتبر ارائه کننده خدمات را پیدا کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید.
 
 
برای بررسی قیمت و خرید سیمان نسوز وارد لینک روبرو شوید - قیمت سیمان نسوز

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943