ورق آلومینیوم (بررسی کامل فرآیند تولید و فرآوری)

ورق آلومینیوم با توجه به وزن کمتری که نسبت به صفحات فولادی دارد، جایگاه ویژه‌ای در صنعت پیدا کر‌ده است. استحکام کششی بالای این نوع ورق هم از جمله مزایای مهم آن محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که آلومینیوم به تنهایی استحکام بالایی ندارد؛ در طی فرآوری ورق آلومینیوم و با افزودن سایر عناصر، استحکام آن افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. ترکیب عناصر و اضافه کردن آلیاژهای مختلف به ورق‌های آلومینیوم را به اصطلاح آلیاژسازی می‌گویند.

ورق‌های آلومینیومی به عنوان ماده اولیه در تولید قطعات مختلف در صنعت کاربرد دارند. این ورق‌ها به تنهایی نیز به عنوان محصول نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به ویژگی‌ها و مزیت‌های زیادی که این ورق‌ها دارند، کاربرد گسترده‌ای هم در صنعت دارند. حال سوالی که پیش می‌آید است است که ورق‌های آلومینیومی چگونه ساخته می‌شوند؟ نحوه فرآوری این ورق‌ها چگونه است؟ برای پاسخ به این سوالات تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

ورق آلومینیوم 

آلومینیوم فلزی نرم و سفید مایل به نقره‌ای است. چگالی ناخالص این آلیاژ را حدود 2440 کیلوگرم بر مترمکعب تخمین می‌زنند. این عنصر به صورت ناخالص در سنگ‌های معدنی وجود دارند. قابلیت سازگاری این فلز با محیط زیست بالا بوده و بازیافت می‌شود. این فلز به عنوان کاربردی‌ترین عنصر در‌سطح جهان از نظر کیفیت بعد از آهن محسوب می‌شود. 

ترکیب منحصر به فرد آلومینیوم، این آلیاژ را به عنوان کاربردی‌ترین مواد در ساخت مصالح تبدیل کرده است. به عنوان مثال در هر صنعتی شما این آلیاژ و ورق‌های آلومنیومی را مشاهده می‌کنید. آلومینیوم با داشتن ویژگی‌هایی همچون جرم پایین، استحکام بالا، مقاومت زیاد در برابر خوردگی و … یک فلز منحصر به فرد محسوب می‌شود. 

ورق‌های آلومینیومی در پرسکاری، لحیم کاری، جوشکاری، ماشین‌کاری و … کاربرد دارند. همچنین آلومینیوم به صورت تسمه، مفتول، میله، پروفیل، فویل در بازار وجود دارد. سازه‌هایی که با آلومینیوم ساخته می‌شوند در بیشتر صنایع از جمله صنعت هوانوردی و حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

* برای مشاهده قیمت خرید ورق آلومینیوم روی لینک کلیک کنید *

 

فرآیند تولید ورق‌های آلومینیومی

ورق‌های آلومینیومی از نورد گرم شمش‌های آلومینیوم به وجود می‌آیند. برای تکمیل شدن فرآیند تولید آلومینیوم که از نورد گرم و سرد خارج می‌شوند، مراحل تکمیلی روی آن اعمال می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر فرآیند تولید این ورق‌ها می‌پردازیم.

 

پیش گرم کردن

ماده اولیه تولید ورق‌های آلومینیومی، اسلب‌های آلومینیومی هستند که در دمای اتاق قابلیت شکل‌دهی ندارند. در مرحله اول تولید و فرآوری ورق آلومینیوم، اسلب‌های اولیه را حرارت می‌دهند. اسلب‌ها متناسب با ابعاد کوره برش داده می‌شوند و درون کوره قرار می‌گیرند. پس از رسیدن به دمای مشخص، اسلب‌ها از کوره خارج شده و به سمت خط نورد گرم هدایت می‌شوند.

 

نورد گرم

اسلب‌های آلومینیومی پس از گرم شدن با عبور غلتک‌های سنگین و تحت نیرو و فشار زیاد، در مرحله نورد قرار می‌گیرند. در مرحله نورد گرم ضخامت اسلب‌ها کاهش پیدا می‌کند. در واقع ضخامت اسلب‌ها کاهش و به طول آن اضافه می‌شود. به طور کلی نورد گرم در دو مرحله اجرا می‌شود: نورد رفت و برگشت، نورد نهایی.

در مرحله نورد رفت و برگشت، اسلب‌های گداخته با نورد چهار غلطکه موجب کاهش ضخامت ورق‌ها می‌شوند. در مرحله بعد یعنی نورد نهایی هم ورق‌های آلومینیومی از چندین ردیف غلطک‌های سنگین عبور می‌کنند.

 

نورد سرد

ورق‌هایی که از فرایند نورد گرم خارج می‌شوند، کیفیت مطلوبی ندارند و برای استفاده در صنایع نمی‌توان از آن استفاده کرد. برای رسیدن به ضخامت و کیفیت مطلوب و همچنین یکنواخت کردن سطح ورقه‌ها، باید مجددا در فرایند نورد قرار گیرند. نورد سرد در دمای کمتری اتفاق می‌افتد‌ و ورقه‌ها به ضخامت و کیفیت مطلوب می‌رسند.

 

فرایند تکمیلی

مرحله آخر در تولید و فرآوری ورق آلومینیوم، فرایند تکمیلی بوده که عملیات حرارتی، موج گیری و برشکاری انجام می‌شود. ورق‌هایی که از خط نورد خارج می‌شوند، گاهی خمیده هستند. با مرحله موج گیری تمامی خمیدگی‌های سطح آلومینیوم برطرف می‌شوند. از طرفی مهم‌ترین ویژگی ورق‌های آلومینیومی، استحکام بالای آن است. برای بالا بردن استحکام، ورق‌ها درون کوره‌هایی با حرارت بسیار بالا قرار می‌گیرند و در همان کوره هم سرد می‌شوند. طی این عملیات حرارتی و گرم و سرد شدن، استحکام ورق‌های آلومینیومی افزایش پیدا می‌کند.

 اگر ورقه‌هایی که در صنایع استفاده می‌شود، نیازمند عرض کمتری باشد، باید در این مرحله برشکاری انجام شود. با برشکاری عرض ورقه‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. بعد از سنجش کیفیت ورقه‌ها، به صورت برش خورده یا رول به صنایع مختلف ارسال می‌شود.

 

* برای مشاهده محصولات آلومینیومی (شمش، پودر و پروفیل و...) با قیمت روز آلومینیوم روی لینک را کلیک کنید *

 

مزایای ورق‌های آلومینیومی

ورق‌های آلومینیومی با توجه به مراحل تولید خود، مزایای بسیار زیادی دارند. برخی از این مزایا عبارتند از:

 

ورق‌هایی با بازیافت مداوم

بزرگترین مزیت ورق‌های آلومینیومی قابلیت بازیافت مداوم آن است. هنگام بازیافت حدود نود درصد از انرژی به طور مجدد ذخیره شده و به نوعی صرفه جویی زیادی در تولید ورقه‌های آلومینیومی می‌شود.

 

ورق‌هایی با عملکرد بالا

ورقه‌های آلومینیوم عملکرد و کاربرد زیادی دارند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن، ساخت صفحات زرهی برای ارتش است. زره‌های آلومینیوم خاصیت مقاومت بسیار بالا در برابر گلوله‌های کالیبر 50 را دارند که در نیروی مسلح و ارتش بسیار از آن استفاده می‌شود.

 

گیج ورق‌های آلومینیوم

از مقدار 0.008 اینچ تا کمتر از 0.25 اینچ، ضخامت چیزی است که یک “ورق” را تعیین می کند. هر ضخامت آلومینیومی به صورت فویل در نظر گرفته می‌شود و این مقدار در هر آلیاژی دیده نمی‌شود. هر چه دما سردتر باشد، آلومینیوم قوی تر و استحکام آن بالاتر است. به نوعی استحکام آلومینیوم با روند تولید و دمای آن رابطه مستقیم دارد.

 

ورقه‌ها و صفحات آلومینیوم چگونه ساخته می‌شوند؟

در روند فرآوری ورق آلومینیوم، زمانی که این ماده بین رول‌ها عبور می‌کند، با توجه به فشار بسیار زیاد، طول و ضخامت بسیار نازکی پیدا می‌کند. بنابراین آلومینیوم موارد زیر را ایجاد می‌کند:

  • ورق‌های آلومینیومی

  • صفحات آلومینیومی

  • پلیت آلومینیومی

 

نورد آلومینیوم با گرم شدن شمش‌های ورقه‌ای آغاز می‌شود. هنگامی که شمش تا دمای مناسب گرم شد و دمای آن بالا رفت، آلومینیوم به یک آسیاب شکست منتقل می‌شود. در این زمان ورق به سمت جلو و عقب رفته تا ضخامت مورد نظر را کسب کند. پس از فرایند نورد، ورق‌های آلومینیوم توسط یک دستگاه چرخان، پیچیده می‌شوند.

کلاف‌ها پس از عبور از دستگاه نورد سرد، خنک می‌شوند. ممکن است به طور مجدد کویل‌ها در یک کوره‌ گرم شوند تا ورقه‌های نازک و نرم آلومینیوم به وجود آیند. نورد سرد اخرین نورد بوده که خاصیت مکانیکی مورد نظر را در ورقه‌ها به وجود می‌آورد.

 

* برای مشاهده قیمت ورق آجدار و گالوانیزه و سایر ورق ها روی لینک کلیک کنید *

 

ویژگی‌های ورقه آلومینیوم چیست و در کدام مناطق استفاده می‌شود؟

ورق‌های آلومینیوم یک ورقه معمولی نیستند. این ورق‌ها به دلیل ویژگی‌های بهبود یافته در صنایعی همچون مهندسی برق، مهندسی مکانیک، صنعت هواپیمایی، کشتی سازی و … استفاده می‌شوند. در ساخت و سازهای صنعتی و عمرانی هم ورق‌ها و میله‌های آلومینیومی به عنوان روکش‌های تزیینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین این ورقه‌ها در ساخت قطعات دیگر هم استفاده می‌شوند.

با توجه به ویژگی چکش خواری که این ورقه‌ها دارند، توانایی جوشکاری بالایی هم داشته و می‌توان آن را به دلخواه جوش داد. ضخامت صفحات و ورقه‌ها بین 1 میلیمتر تا 10 میلیمتر است و در بخش‌هایی مانند تبلیغات، اتومبیل سازی، ماشین‌آلات، ساخت و ساز و انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

در حالی که صفحات و ورقه‌های آلومینیومی که ضخامت بالایی دارند، در تولید ماشین‌آلات، کشتی سازی، صنایع دفاعی، قالب سازی و … استفاده می‌شوند. توجه داشته باشید که هرچه وسایل نقلیه سبک‌تر باشند، انرژی کمتری برای جابجایی آنها لازم است و به همین دلیل از آلومینیوم در آنها استفاده می‌شود؛ چرا که صرفه جویی مستقیمی در سوخت اتفاق می‌افتد. از آنجایی که کاهش مصرف سوخت مستقیماً به حفظ طبیعت و محیط زیست نیز کمک می‌کند، آلومینیوم تقریباً در تمام خودروهای تولیدی به جای دیگر آلیاژهای خطرناک استفاده شده است. امروزه، اصلی‌ترین ماده تولیدی در خودروهای داخلی و خارجی که به حفظ محیط زیست اهمیت زیادی می‌دهد، آلومینیوم است. مهم‌ترین ویژگی‌های این آلیاژ شامل موارد زیر است:

  • وزن بسیار سبک
  • غیر سمی بودن گازهای تولیدی
  • قابلیت بازتاب نور
  • وزن بسیار کم و جابه‌جایی راحت
  • خاصیت ارتجاعی بالا
  • هدایت حرارتی بالا
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  • قابلیت شکل پذیری و فرم دهی بالا
  • استحکام بالا در مقایسه با وزن سبک

 

* برای مشاهده قیمت ورق آلومینیوم روی لینک کلیک کنید *

 

عوامل موثر بر قیمت ورق آلومینیوم کدام است؟

قیمت‌گذاری ورق‌های آلومینیوم براساس موارد مختلفی تعیین می‌شود. فرایند شمش‌سازی آلومینیوم مانند روش تولید ورق، نیازمند طی مراحل متعددی است که قیمت متفاوتی نسبت به ورقه‌ها دارد. به طور کلی عوامل موثر بر قیمت ورق‌های آلومینیوم را در ادامه نام می‌بریم:

  • قیمت شمش اولیه
  • هزینه تولید و ساخت
  • هزینه تعمیر و نگهداری تجهیزات فرآوری ورق آلومینیوم
  • کیفیت ورقه‌ها
  • وضعیت بازار

 

سخن پایانی در خصوص تولید و فرآوری ورق آلومینیوم

در این مقاله درباره فرآوری ورق آلومینیوم صحبت کردیم. ساخت ورقه‌ها در چندین مرحله انجام می‌شود. مراحل ساخت شامل مواردی همچون پیش گرم کردن، نورد گرم، نورد سرد و فرایند تکمیلی است. با انجام همه این مراحل در نتیجه ورقه‌های نازک آلومینیومی با کیفیت بالا تولید می‌شود.  به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که این ورقه‌ها دارند، در صنایع گوناگونی از آن‌ها استفاده می‌شود. عوامل موثر بر قیمت این ورقه‌ها شامل قیمت شمش اولیه، کیفیت ورقه، هزینه تولید و ساخت، هزینه تعمیر تجهیزات و وضعیت بازار است. آلومینیوم مهم‌ترین ماده اولیه در برخی صنایع بوده که لازم است در کیفیت بسیار بالایی تولید شود. تمامی نکات و مواردی که باید برای تولید و فرآوری ورق آلومینیوم بدانید، در مقاله بالا برای شما آورده شده است.

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943