انواع ورق‌های صنعتی و کاربردهای آن‌ها

تا به‌حال به ورق‌های کف اتوبوس‌ها ‌و یا پله‌های پل‌های هوایی دقت کرده‌اید؟ یا به جنس وسایل آشپزخانه و یا کابینت‌های فلزی تا به حال توجه کرده‌اید؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید پله‌های پل هوایی، کف اتوبوس، وسایل آشپزخانه، ابزارهای استفاده شده در دکوراسیون‌های داخلی و خارجی و بسیاری از وسایلی که با آن‌ها سروکار داریم، همگی از ورق‌های صنعتی هستند. ورق‌های صنعتی انواع مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها، متناسب با نوع ساختار و ویژگی‌هایی که دارند، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع ورق‌های صنعتی و کاربرد هر یک از این ورق‌ها بپردازیم، اگر شما هم علاقه‌مند به کسب این اطلاعات هستید، شما را به مطالعه این مقاله دعوت می‌کنیم. 

 

فرآیند تولید انواع ورق‌های صنعتی

قبل از پرداختن به معرفی انواع ورق‌های صنعتی و کاربرد هر یک، ابتدا باید بدانید که فرآیند تولید ورق‌های فولادی به چه صورت است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم، ورق‌های صنعتی با استفاده از روشی به نام نورد تولید می‌شوند که این روش به دو صورت نورد گرم و سرد انجام می‌شود.

در روش تولید ورق‌های صنعتی با روش نورد گرم، شمش‌های فولادی را درون کوره می‌ریزند و با استفاده از دمای بالا و به وسیله غلتک، از ضخامت آن‌ها کم می‌کنند. در روش تولید ورق‌های صنعتی نورد سرد، دما نهایتا تا ۲۰۰ درجه بالا می‌رود و ورق‌ها را بسیار نازک می‌کنند. 

 

انواع ورق‌های صنعتی

ورق‌های صنعتی که در بازار موجود هستند را بر اساس معیارهای متفاوتی همچون روش تولید، نوع فلز، آلیاژهای آن‌ها و دیگر موارد، به دسته‌های متفاوتی تقسیم‌بندی می‌کنند. در ادامه به بررسی انواع ورق‌های صنعتی می‌پردازیم.

 

برای مشاهده قیمت خرید ورق فولادی روی کلیک کنید.

 

ورق صنعتی فولادی

از مهم‌ترین و پرکاربردترین ورق‌هایی که در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود، ورق‌های فولادی یا همان آهنی هستند. ورق‌های فولادی تولید شده، از لحاظ نوع، استانداردها، روش تولید، مواد اولیه با یکدیگر متفاوت هستند و همین موضوع باعث شده که خاصیت‌ها و قابلیت‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشد. در حال حاضر، ورق‌های فولادی را به روشی به نام نورد، تولید می‌کنند. در روش نورد گرم و نورد سرد، شمش‌های فولاد را به ورق‌‌های فولادی تبدیل می‌کنند. ورق‌های آهنی (فولادی) به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر هستند.

 

ورق فولادی سیاه

این نوع از ورق‌های فولادی توسط نورد گرم و با درجه حرارت بالا تولید می‌شوند که سطح آن‌ها علاوه بر اینکه مات است، صاف و صیقلی نیست؛ به همین دلیل به آن، ورق سیاه گفته می‌شود. این ورق صنعتی در ساخت انواع لوله‌ها و پروفیل‌ها، تیرآهن و نبشی، ساخت تانکرها، بدنه خودرو و دیگر موارد کاربرد دارد.

 

ورق گالوانیزه

در ساخت این نوع از ورق‌های آهنی که به روش نورد سرد تولید می‌شوند، از ورق‌های روغنی استفاده می‌شود. ورق‌ گالوانیزه، علاوه بر اینکه قیمت مناسبی دارد، دارای خاصیت ضد زنگ نیز هست و حتی در صورت خرابی، می‌توان آن‌ را تعمیر کرد. از این ورق‌ها، در صنایع گوناگونی مانند صنعت خودروسازی، ساختمان سازی و همچنین در ساخت محصولاتی همچون کابینت‌های آشپزخانه، تانکرهای آب، راویزهای ساختمانی، سقف سوله‌ها، لوله‌های انتقال آب و قطعات دیگر استفاده می‌شود.

 

ورق صنعتی آلومینیومی

ورق‌ آلومینیومی به سبب ویژگی‌ها و مزایای فوق العاده‌ای که دارد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع استفاده از آلومینیوم‌ها تا حد زیادی به شکل ظاهری آنها بستگی دارد و همچنین ورق‌های آلومینیومی دارای قیمت مناسب، وزن سبک، شکل پذیری آسان، نقطه ذوب پایین و قابلیت بازیافت هستند. از کاربردهای ورق آلومینیومی می‌توان به تولید بسته بندی‌های غذایی، دارویی و نوشیدنی‌ها اشاره کرد. همچنین در ساخت قطعاتی همچون کیس کامپیوتر، مدار چاپی، نمای ساختمان‌ها، پوشش دیوارها و دیگر موارد، از این نوع ورق‌ها استفاده می‌شود. 

 

ورق آلومینیومی رنگی

از این ورق‌ها به دلیل شکل ظاهری زیبا در ساخت قطعات درب و پنجره، پوشش سقف‌ها و محیط‌هایی مانند سالن‌ها و همچنین در دکوراسیون‌های داخلی استفاده می‌شود. فرایند تولید این ورق‌ها به این صورت است که ابتدا توسط واحد آبکاری به سالن رنگ کاری منتقل می‌شوند؛ سپس با استفاده از بار الکتریکی رنگ‌هایی که ضخامتی بین۵۰ الی ۱۰۰ میکرون دارند را روی ورق‌ها قرار می‌دهند. در نهایت آن‌ها را به کوره‌هایی که دمای آن‌ها بین ۱۸۰ الی ۲۰۰ درجه سانتیگراد است، منتقل می‌کنند و پخته می‌شوند. پس از پایان این مراحل، ورق‌های رنگی با ضخامت بین ۲٪ تا ۳۰ میلی‌متر مربع تولید می‌شوند.

 

برای مشاهده قیمت خرید ورق آجدار روی کلیک کنید.

 

ورق آلومینیومی آجدار

ورق‌های آلومینیومی آجدار، همانطور که از نام آن‌ها پیدا است، سطح صاف و صیقلی ندارند. به سبب آجدار بودن این نوع از ورقه‌های آلومینیومی از آن‌ها برای کفپوش کابینت‌های آشپزخانه، پل‌های هوایی، کف اتوبوس و همچنین دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

 

آلومینیومی کامپوزیتی

ورق‌های کامپوزیتی از یک لایه پلی اتیلن و کاغذ کرافت تشکیل می‌شوند که روکش روی آنها از پلی استر است؛ به همین دلیل این نوع از ورق‌های آلومینیومی در برابر عوامل خوردگی و زنگ زدگی از مقاومت بالایی برخوردارند. همچنین این ورق‌ها رطوبت را به داخل انتقال نمی‌دهند و از لحاظ هزینه به صرفه‌تر هستند و با وجود وزن سبکی که دارند از مقاومت بالایی برخوردارند. همچنین این ورق‌ها در برابر خوردگی مقاوم هستند و به همین دلیل در صنعت دریایی از آن‌ها استفاده فراوانی می‌شود. علاوه بر این صنعت، در صنایع هوافضا در ساخت بال بدنه هواپیما، در صنعت ساختمان سازی، بسته بندی و دیگر صنایع از آن‌ها استفاده می‌شود.

 

ورق صنعتی مسی

ورق‌های مسی، یکی از ورق‌های صنعتی پرکاربرد هستند که می‌توان گفت پرکاربردترین نوع ورق‌ موجود در بازار است. ورق‌های مسی دارای قابلیت انعطاف پذیری و فرم دهی بالایی هستند؛ از این رو در صنایعی که به انعطاف بالا نیاز است از این ورق‌ها استفاده می‌شود. ورق‌های مس از آلیاژ خالص مس تشکیل شده‌اند و رسانای الکتریکی و گرما هستند. همچنین به سبب برخورداری از قابلیت بازیافت، از این ورق‌ها چندین بار استفاده می‌شود. ناگفته نماند که در صنعت خودروسازی، نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها از این ورق‌ها استفاده‌های بسیاری برای ساخت قطعات الکترونیکی، تسمه‌ها، رادیاتورها و دیگر موارد می‌شود. ورق‌های مس به طور کلی در دو نوع ۱۱۰ و ۱۲۰ وجود دارند که نوع ۱۱۰ آن از ۹۹ درصد مس تشکیل شده و پرکاربردترین ورق موجود در بازار است و نوع ۱۲۰ آن برای کاربردهای تخصصی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ورق صنعتی ضد زنگ

نوعی دیگر از ورق‌های صنعتی که به ورق‌های استیل هم معروفند، ورق‌های صنعتی ضد زنگ هستند که این فلزات که از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند، دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی هستند. این ورق‌ها، در محیط‌هایی که رطوبت وجود دارد و یا محیط‌های شیمیایی قوی، دچار زنگ زدگی نمی‌شوند. همچنین به دلیل وجود کرومیوم، نیکل و مولیبدن در ساختار آن‌ها، این ورق‌ها در برابر خوردگی مقاوم هستند. ورق‌های استیل، در صنایع مختلفی همچون ساخت تجهیزات پزشکی، صنایع دریایی و دیگر برنامه‌های صنعتی، کاربرد دارند. ورق‌های استیل، در برابر حرارت بالا مقاومند و قابلیت پردازش مکانیکی مناسبی دارند؛ از این رو به راحتی می‌توان آن‌ها را به شکل و ابعادهای مختلفی درآورد. ورق‌های فولادی، انواع مختلفی دارند که شامل ورق‌های فولادی ضد زنگ فریتی، مارتنزیتی، دوپلکس و ورق استنلس استیل و غیره هستند. پرکاربردترین فولاد ضد زنگ، نوع آستنلسی است که ۱۶ درصد آن را کروم تشکیل می‌دهد و به دلیل اینکه این نوع ورق صنعتی در هر دمایی شکل و ساختار یکسانی دارد، نمی‌توان با فرایند حرارتی آن‌ها را سخت کرد. به طور کلی، ورق‌های صنعتی ضد زنگ نوع آستنلسی، به دو نوع گرید۲۰۰ و ۳۰۰ تقسیم می‌شوند که گرید۲۰۰ آن، ۵۰ درصد نیتروژن بیشتر دارد.

 

برای مشاهده قیمت خرید ورق صنعتی روی کلیک کنید.

 

کلام آخر

ورق‌های صنعتی به دلیل شکل ظاهری و ضخامت کمی که دارند، در انواع صنایع و برای تولید بسیاری از محصولات، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ورق‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آن‌ها با توجه به ویژگی‌ها و خواصی که دارند، کاربردهای خاص خود را دارند. در صورتی که به تهیه هر یک از این ورق‌ها نیاز دارید، می‌توانید با مجموعه تجارت گرام که عرضه کننده انواع ورق‌های صنعتی است، در تماس باشید.

برای مشاهده قیمت خرید ورق آجدار روی کلیک کنید.

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943