ورق استیل چیست؟

استنلس و یا ورق استیل یکی از ابزارهای مهم صنعتی می‌باشد که کاربردهای فراوانی دارد. اسنتلس‌های استیل از فولاد و چند فلز دیگر ساخته می‌شوند و در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند. یکی از دلایل تقاضای زیاد این ماده در صنعت خاصیت ضد زنگ بودن آن می‌باشد. جهت افزایش مقاومت استنلس استیل در برابر خوردگی و زنگ، در ترکیبات آن از فلزهای کروم و نیکل نیز استفاده می‌شود. استنلس استیل، ظاهری درخشنده و صاف دارد و استفاده از آن در ساخت انواع لوازم صنعتی و خانگی سبب افزایش زیبایی ظاهری محصول خواهد شد. اگر تصمیم به خرید ورق دارید با ادامه این مطلب همراه باشید.
 

ویژگی های ورق استیل

آلیاژ استیل ترکیبی از فلزات آهن، نیکل، کروم و کربن می‌باشد که به نسبت‌های مختلف در ساخت آن دخیل هستند. اما آنچه که سبب ایجاد خاصیت ضد زنگ بودن استیل می‌شود تفاوت در میزان کربن و هم‌چنین کروم آن نسبت به آهن است. استیل دوام بالایی در برابر خوردگی دارد و حرارت بالای را تحمل می‌کند. طول عمر استیل زیاد است و استفاده از آن در لوازم خانگی و صنعتی از این جهت به صرفه می‌باشد چرا که امکان فرسودگی آن در طولانی مدت وجود ندارد. یکی دیگر از مزیت های ورق استیل، قابلیت بازیافت پذیری و بهره وری مجدد آن را رقم می‌زند. درصورتی که برای قیمت ورق استیل نیاز به راهنمایی و مشاوره داشتید، کارشناسان ما در تجارت گرام آماده مشاوره به شما مشتریان عزیز هستند.
 

کاربرد ورق استیل

همان طور که گفته از استنلس استیل در صنایع استفاده‌های گسترده ای می‌شود. برای مثال در ساخت بدنه برخی از لوازم خانگی، بدنه و سقف آسانسور، تانکر حمل مواد، ابزار الکتریکی و...به کار می رود.
 

انواع ورق استیل

استنلس‌های استیل بسته به موارد استفاده، در انواع مختلفی تولید می‌شوند که بر اساس درصدهای عناصر به کار رفته تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه به انواع آن‌ها خواهیم پرداخت:
 

استیل 410

عنصر کروم و مولبیدن از عناصر اصلی سازنده سری400 از ورق های استیل می باشند. در ساخت این سری درصد کمتری از کربن و آهن به کار رفته است که سبب خاصیت مغناطیسی و جوش پذیری بالا در آن شده است. برای ساخت قاشق و چنگال و ابزار آلاتی نظیر پیچ گوشتی از گرید 410 و 420 استفاده می‌شود.
 

استیل 430

در ساخت بدنه لوازم خانگی مانند لباس شویی و ظرفشویی، ابزار اتصال بست، لوازم الکترونیکی، تزئینات خودرو و منزل، سقف منازل و... استفاده می‌شود.
 

استیل 304

صنایع مرتبط با غذا و دارو، پتروشیمی و... در ساخت ابزار آلات مورد نیاز این ورق استفاده می‌کنند. برای مثال در ساخت مخزن‌های حمل مواد غذایی ، لوازم آشپزخانه و فیلتراسیون آب این وسیله به کار می‌ورد.
 

استیل 309

از این ورق‌ها برای ساخت قطعاتی که در معرض حرارت بالا هستند استفاده می شود. موتور هواپیما، اگزوز خودرو، مبدل حرارتی دارای گرید 309 می باشند.
 

استیل 310

قطعات به کار رونده در کوره‌های پخت، الکترود و سیم جوش، مشعل نفت و... دارای این نوع از ورقه‌های استیل هستند.
 

استیل 316

این ورق‌ها در ساخت ابزار آلاتی که در تماس با لوازم تهیه مواد غذایی و یا پزشکی هستند استفاده می‌شود. برای مثال در ساخت فیلتر آب، ظروف شیمیایی، ابزار آزمایشگاهی و... از این ورق‌ها استفاده می‌کنند. همچنین در ساخت اجزای ظریف ساعت نیز به کار می‌رود. اما خصوصیت بارز ورق‌های استیل 316، تحمل گرمای بالای 2000 درجه فارنهایت می‌باشد و به همین دلیل در ساخت آستر دودکش استفاده می‌شود.
 

استیل 321

دارای عنصر تیتانیوم در ترکیبات خود می‌باشد و از مقاومت بسیار بالایی در برابر جوشکاری و حرارت برخوردار است. همانند گریدهای دیگر طول عمر زیادی دارد و در دراز مدت دچار خوردگی و اکسیداسیون نمی‌شود. مقاومت حرارتی این گرید از 900 تا 925 درجه سانتی گراد متغیر است.
 

تفاوت استیل بگیر و نگیر در چیست؟

یکی از نکاتی که در خرید ورق استیل باید به آن توجه کنید بگیر بودن یا نبودن استیل است. گفتیم که در ساخت استیل از فلزات متنوعی استفاده می شود و درصدهای متفاوت این فلزات سبب به وجودی آمدن سری های مختلفی شده است. اما به صورت کلی به ورق های استیل به دو دسته بگیر و نگیر تقسیم می شود. در واقع به استیلی که خاصیت مغناطیسی داشته باشد و آهنربا را جذب کند، استیل بگیر گفته می شود. داشتن خاصیت مغناطیسی یا عدم آن در استیل، به وجود درصد بالای فلزات کروم و نیکل بستگی دارد. در واقع هر چقدر میزان کروم و نیکل در استیل بیشتر باشد خاصیت مغناطیسی برای آن وجود ندارد. ورق های استیل نگیر از پرکاربرد ترین متریال هایی هستند که در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

قیمت ورق استیل

قیمت فلزات آهنی و هم‌چنین ورق استیل به عوامل مختلفی بستگی دارد. ابعاد، وزن و ضخامت استنلس‌های استیل تعیین کننده قیمت این وسیله می‌باشند. بسته به نوع محصول، ضخامت ورق‌های استیلی که در آن به کار گرفته می‌شود متفاوت است چرا که عناصر به کار رفته در هر یک فرق دارد و لازم است تا متناسب با نوع نیاز از ورق مخصوص استفاده شود.  هم‌چنین متناسب با میزان کاربرد، این محصولات به صورت رولی و یا شیت عرضه می‌شوند.
 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943