میلگرد چیست ؟ انواع میلگرد ، روش تولید و کاربرد میلگرد

میلگرد آهن آجدار آرماتور فولادی یا فیبر پلیمری تقویت شده ای است که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن (بتن) مورد استفاده قرار می‌گیرد. فولاد یا فیبر پلیمری که به این منظور در سازه‌های بتن آرمه به کار می‌رود به شکل سیم یا میلگرد می‌باشد.

اگر بخواهیم دلیل به وجود آمدن میلگرد را توضیح دهیم باید به عقب تر برگردیم که دلیل نیاز به ساخت این قطعه فولادی پرکاربرد چه بوده است...

بشر از هزاران سال پیش که تصمیم به زندگی خارج از غار گرفت به دنبال ساخت سرپناهی برای خود بوده  

اجداد ما در ابتدا بوسیله مصالح طبیعی از جمله خاک و سنگ و خشت بهره می‌بردند. پس از مدتی بدلیل مقاومت پایین نیاز به مصالح جدید تر بیشتر شد که همین امر موجب ظهور اولین مصالح مصنوعی که بوسیله حرارت تولید شده اند مانند آجر شد. به مرور به دلیل رشد جمعیت و دگرگونی شرایط و پیشرفت علم، صنعت ساخت سازه مجبور تغییراتی شد تا جایی که به نام آشنا‌ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده که امروز به اسم بتن میشناسیم رسید.

 

بتن

 اسمیتم یک فرد اهل انگسلتان بود، که در سال ۱۷۵۶ با استفاده از آهک آبی  و ترکیب آن با خاکستر های آتش فشانی، ماده‌ایی را به دست آورد که مانند سنگ ناحیه پرتلند سخت بود.

پس از اسمیتم شخصی دیگری به نام ویکا که فردی فرانسوی تبار بود، در سال 1817 روش علمی‌تری را پیش گرفت وی با مطالعات و آزمایشات خاصی که کرد متوجه شد که از مخلوط کردن سیمان، شن و ماسه با آب مخلوطی بدست می آید که قابلیت این را دارد که قالب گیری شود و به شکل یک سنگ واقعی مصنوعی در بیاید. این محصول بتن نام گرفت.
بتن در برابر فشار مقاومت بسیار بالایی دارد و دارای مزایا بسیاری در ساخت بود که تا آن زمان نظیر نداشت اما با تمام این محاسن یک عیب بزرگ داشت آن هم مقاومت پایین در برابر نیروی کششی و چرخشی بود. ارتعاش باعث ترک خوردگی و از بین رفتن بافت بتن میشد، اینحا بود که میلگرد وارد صنعت سازه شد. 

 

 

 

میلگرد چیست؟

برای بررسی قیمت و خرید میلگرد وارد لینک روبرو شوید - قیمت میلگرد

 

 

میلگرد چیست؟

 همانگونه که در بالا ذکر کردیم میلگرد برای بالا بردن مقاومت بتن در برابر نیروی کششی به وجود آمد. در ساخت تمام سازه ها به خصوص ساختمان ها و پل‌ های بتنی از میلگرد استفاده میشود. و این میلگرد است که سازه را در برابر زمین لرزه و عوامل محیطی که باعث ایجاد ارتعاش می‌شود مقاوم نگه می‌دارد. البته لازم به ذکر است که تاریخ استفاده از میله های تقویت کننده به مدت ها قبل از باز می‌گردد در ساخت سنگ تراشی حداقل از قرن پانزدهم میلادی مورد استفاده قرار گرفته است.
 

 

انواع میلگرد

میلگرد به دو دسته بزرگ میلگرد آجدار و میلگرد بدون آج تقسیم بندی می‌شود که در اشکال مختلفی به صورت شاخه ایی و کلاف راه بازار می‌شوند.

از نظر جنس میلگرد گستردگی بیشتری دارد از جمله

 

میلگرد شیشه ایی (کامپوزیت) میلگرد های کامپوزیت از نظر شکل ظاهری شبیه به میلگرد های مرسوم در بازار هستند اما به‌جای فولاد از الیاف شیشه با مقاومت بسیار بالا نسبت به فولاد به همراه یک نوع رزین پلیمری ساخته شده اند.

 

میلگرد گالوانیزه این نوع میله مقاومت دارای سطح مقطع دایره ایی شکل بوده که از جنس فولاد است که برای بالا بردن مقوامت آن در برابر اکسید شدن از روکش گالونیزه استفاده میشود که مانند اپوکسی مانع خوردگی می‌شود اما از این نظر هم باید نگاه کرد هزینه تمام شده ساخت میلگرد گالوانیزه بیش از 40 درصد بیشتر از میلگرد اپوکسی است ولی بدلیل مقاومت و دوام و عمر بیشتر صرفه اقتصادی برای تولید را دارد.

 

میلگرد اروپایی در ساخت آلیاژ این محصول از منگنز استفاده شده که باعث استحکام و سختی در آن شده کار با این نوع میلگرد آسان بوده اما ایرادی که به آن وارد می باشد این است که از این محصول نمی‌توان در مناطق زلزله خیز استفاده کرد.

 

میلگرد اپوکسی در فرآیند بتن ریزی بدلیل اینکه در ساعت اولیه بتن خیس بوده و این امر برای میلگرد های فولادی یک مشکل اساسی به حساب می آید برای همین میل های مقاومتی تولید شد هاند که به آن ها میلگرد اپوکسی گفته میشود.

 

میلگرد فولادی پرکاربرد ترین نوع در میان دیگر انواع مدل ها می‌باشد نحوه تولید این نوع از دیگر مدل ها راحت بوده و دارای بالاترین میزان مقاومت در برابر فشار و نیروی کشش است تنها مشکل میلگرد فولادی مقاومت پایین در برابر فرسایش است. این نوع به نام <<میلگرد سیاه>> معروف است.
 

 

 

میلگرد چیست؟ و روش تولید آن

برای بررسی قیمت و خرید میلگرد آجدار وارد لینک روبرو شوید - قیمت میلگرد آجدار

 

 

روش تولید میلگرد 

به عملیاتی که در آن فلز میان دو غلتک قرار بگیرد و بر اثر فشار وارده توسط غلتک ها به فرم و شکل مورند نظر در بیاید نورد کاری گویند این روش بیشترین استفاده در تولید میلگرد را دارد.

 

 تولید میلگرد به روش نورد گرم در این روش شمش فولادی بر اساس حرارت به شکل خمیری در می‌آید و به ردیف های مخصوصی هدایت می‌شوند براثر نیروی فشار وکشش در سه مرحله قطر میله کم شده و طول آن بیشتر می شود تا جایی که به سایز مورد نظر برسد.

 

تولید میلگرد به روش نورد سرد این روش که بالاترین قدمت را تولید میلگرد دارد فشار و کشش، باعث از بین رفتن بافت شمش می‌گردد که تاثیر زیادی در مقاومت تسلیم  دارد. بنابر همین دلیل فولاد تولیدی با این شیوه، سخت تر است و مقاومت بالاتری دارد به همین دلیل می‌گویند باکیفیت ‌تر است. 

 

 

کاربرد میلگرد

  • در ساختمان سازی : ستون ها  
  • پل سازی
  • ساخت تونل
  • تمامی سازه های بتنی

 

 

 

 

برای بررسی قیمت و خرید میلگرد ساده وارد لینک روبرو شوید - قیمت میلگرد ساده

 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943