ورق برد سرامیکی چیست؟ کاربرد و مزایای آن

صنعتگران در ساخت محصولات صنعتی و بسیاری از کالاهای اساسی زندگی به تجهیزات و امکانات مختلفی نیاز دارند که یکی از این تجهیزات، ورق برد سرامیکی است. شاید از خود بپرسید، ورق برد سرامیکی چیست و استفاده از آن چه کمکی به صنایع می کند؟ در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم ورق برد سرامیکی یکی از انواع مواد نسوز به شمار می رود که به صورت خاص می تواند در کوره های حرارتی مورد استفاده قرار بگیرد. قطعا وجود مواد نسوز تاثیر زیادی در بهبود خواص محصولات تولید شده داشته و به سودآوری صنایع مختلف نیز منجر می شود. در این مطلب بیشتر درخصوص این محصولات صحبت می کنیم و در ادامه با یکی از پرطرفدارترین انواع مواد نسوز، یعنی برد سرامیکی لویانگ آشنا می شویم.

 

ورق برد سرامیکی چیست؟

بدون وجود مواد نسوز چرخه فعالیت بسیاری از صنایع دچار مشکل می شود. این مواد گستره وسیعی از محصولات نسوز را شامل می شوند که یکی از آن ها ورق برد سرامیکی است. اما ورق برد سرامیکی چیست که تا این اندازه مورد توجه صنعتگران داخلی قرار گرفته است؟ برد سرامیکی درواقع یک نوع تخته نسوز یا عایق است که مواد تشکیل دهنده آن الیاف سرامیکی هستند. از ترکیبات اصلی این محصول می توان به آلومینا سیلیکات اشاره کرد که با برخی پیوندهای آلی ترکیب می شود. در کارخانجات با رطوبت دادن به الیاف سرامیکی و فشردن آن ها به ورق برد سرامیکی دست پیدا می کنند. این الیاف سرامیکی در یک فضای خلاء شکل گرفته و برای اینکه استحکام محصول نهایی افزایش پیدا کند، در ساخت عایق آن از یک سری چسب های مخصوص استفاده می شود.

 

ویژگی های ورق برد سرامیکی

 
برای بررسی قیمت و خرید ضایعات ریخته گری وارد لینک روبرو شوید - قیمت ضایعات

 

ویژگی های ورق برد سرامیکی چیست؟

  • از آن جایی که بعد از اتمام فرایند تولید ورق برد سرامیکی، محصول به شکل یک تخته سفید رنگ درمی آید، به آن تخته نسوز می گویند.
  • همانطور که می دانید مواد نسوز جزء مواد دیرگداز هستند که توان و مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارند. این موضوع در خصوص ورق برد سرامیکی یا همان تخته نسوز هم صدق می کند. این محصولات قابلیت تحمل حرارت بالا تا 1260 درجه سانتی گراد را دارند.
  • تخته نسوز از نظر هدایت الکتریکی و گرمایی، قدرت کمی دارد.
  • با قابلیت ذخیره کم حرارتی
  • ورق برد سرامیکی وزن کمی دارد. این سبک وزن بودن باعث می شود تا یک جایگزین عالی برای فولاد باشد. بنابراین در بسیاری از موارد که وزن سنگین فولاد می تواند مشکل ساز شود، از تخته نسوز به عنوان عایق پشتیبان استفاده می کنند.
  • در صورت تغییرات دمایی ناگهانی که به تولید شوک حرارتی و الکتریکی در محیط منجر می شود، تخته های نسوز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهند.
  • عواملی همچون فرسایش که در اثر مجاورت با گازهای داغ ناشی می شود، نمی تواند به ساختار تخته های نسوز آسیبی وارد کند. این محصولات در چنین شرایطی استقامتی عالی از خود به نمایش می گذارند.
  • در بسیاری از محیط های شیمیایی پایداری نسبتا خوبی دارند. البته در این خصوص یک سری استثنائات نیز وجود دارد، به عنوان نمونه در برخورد با  فسفر، هیدروکلریک، مواد قلیایی رقیق شده، اسید سولفوریک و هیدروفلوئور، پایداری را ندارد.
  • برش دادن، نصب کردن و اجرای ورق برد سرامیکی کار نسبتا راحت و آسانی است.
  • این محصولات بهترین عایق صدا هستند و می توانند اصوات گوناگون را جذب و نویز موجود در محیط را کاهش دهند.
  • در ساختار این محصولات خبری از ترکیبات آزبستی نیست.

 

کاربردهای ورق برد سرامیکی چیست؟

با توجه به ویژگی های فوق العاده ای که برای ورق برد سرامیکی عنوان شد، احتمالا به خوبی متوجه شده اید که می توان با این حد از قابلیت، از محصول موردنظر در صنایع مختلف استفاده کرد. اگر تمایل دارید بدانید کاربردهای ورق برد سرامیکی چیست و از آن چه استفاده هایی در صنایع می شود، به لیستی که در ادامه ارائه می کنیم دقت کنید.

  • کاربرد در صنعت آهن و فولاد: این یکی از مهم ترین کاربردهای ورق برد سرامیکی است. در این صنایع از برد سرامیکی یا همان تخته نسوز به عنوان عایق پشتیبان، اتصالات انبساط و سپرهای حرارتی استفاده می شود. عایق بودن این محصولات باعث شده تا در صنایع به برد عایق سرامیکی نیز شناخته شوند.
  • کاربرد در صنایع غیرآهنی: در صنعت ریخته گری مس و آلیاژهای آن، به عنوان یک نوع پوشش مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کاربرد در صنایع شیشه سازی: تخته نسوز یا برد سرامیکی در این صنایع نقش یک نوع عایق پشتیبان را دارد که در کوره های مذاب مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این محصول برای مراقبت از مشعل ها استفاده می کنند.
  • کاربرد در ساختمان کوره: یکی از مهم ترین کاربردهای ورق برد سرامیکی به عنوان یک روکش در ساختمان کوره است. این روکش از هدررفت انرژی جلوگیری کرده و مقاومت کوره را نیز افزایش می دهد.
  • کاربرد در دیگ بخار: دیگ های بخار صنعتی که تحت حرارت های بسیار بالا هستند برای بهره وری بیشتر در کار نیاز به عایق کاری دارند. اصولا از ورق برد سرامیکی برای عایق کاری این دیگ ها استفاده می شود.
  • از دیگر کاربردهای ورق برد سرامیکی می توان به صنایع پتروشیمی، کاشی سازی و طلاسازی اشاره کرد.

 

مزایای ورق برد سرامیکی

 

مزایای استفاده از ورق برد سرامیکی چیست؟

هرچه بیشتر درباره تخته نسوز یا ورق برد سرامیکی اطلاعات کسب می کنیم، بیشتر هم از مزایای آن آگاه می شویم. ورق برد سرامیکی به عنوان مهم ترین و پرمصرف ترین انواع عایق حرارتی در صنایع شناخته می شود. از این رو تصمیم داریم مزایای این محصول را برای صنایع مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

تراکم پایین تخته نسوز

وزن کم و تراکم پایین ورق برد سرامیکی یا همان تخته نسوز باعث شده تا تولیدکنندگان در ساختار کوره ها، نیازی به استفاده از فولاد در حجم بالا نداشته باشند. درواقع وجود ورق برد سرامیکی موجب کاهش مصرف فولاد می شود. همین عامل به طور مستقیم بر ماندگاری و افزایش طول عمر کوره های حرارتی صنعتی تاثیر می گذارد. بررسی های نشان داده که اصولا کوره هایی که در ساختار خود از الیاف سرامیکی بهره می برند چیزی نزدیک به 75 درصد از کوره های آجری سبک تر هستند.

ذخیره حرارتی پایین تخته نسوز

ظرفیت پایین حرارتی در بردهای نسوز سرامیکی باعث شده تا در زمان راه اندازی و یا خاموش کردن کوره ها، انرژی کمتری صرف شود. این مورد جزء یکی از مهم ترین و اصلی ترین مزایای ورق برد سرامیکی است.

عایق صوتی بودن تخته نسوز

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، ورق برد سرامیکی از الیاف سرامیکی ساخته شده که این الیاف نسبت به عایق های معمولی ظرفیت و توان بیشتری در کاهش آلودگی های صوتی دارند.

 

برد سرامیکی لویانگ

برد سرامیکی لویانگ یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین انواع برد نسوز است که به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود موفق شده تا مصارف متعددی در صنایع داشته باشد. این محصول درواقع یک نوع کامپوزیت از الیاف سرامیکی است که در گروه ضروری ترین عایق های حرارتی نسوز قرار می گیرد. از این ماده می توان در شرایطی استفاده کرد که محیط، دمایی بین 1000 تا 1400 درجه سانتی گراد تولید می کند. برخی از ویژگی های برد سرامیکی لویانگ به شرح زیر هستند:

  • تا زمانی که برد سرامیکی لویانگ هست، برای عملیات عایق کاری نیازی به استفاده از ورق آزبست یا پارچه نیست.
  • برش این محصولات بسیار آسان است.
  • در ساختار برد سرامیکی لویانگ مقادیر کمی چسب جهت مقاوم سازی وجود دارد که همین مقدار کم هم در شرایط دمایی 100 درجه سانتی گراد به راحتی ذوب شده و می سوزد.
  • قابلیت انتقال حرارتی کم این بردها باعث شده تا از آن ها به عنوان یک عایق بسیار مناسب برای داکت ها و کوره ها استفاده شود.
  • سطح این محصولات صاف و مسطح است و همین عامل تاثیر بسیار زیادی در سهولت عایق کاری دارد.

 

نصب ورق برد سرامیکی

همانطور که به خوبی می دانید یکی از ویژگی های بارز ورق برد سرامیکی، وزن کم و بافت نرمی است که دارد. از همین رو برش دادن آن ها برای نصب کار بسیار آسان است. شما می توانید به راحتی با استفاده از یک کاتر ساده، این محصولات را به ابعاد موردنظر برش دهید. در صورتی که قطعات متعددی از ورق برد سرامیکی در اختیار دارید که قرار است در محل موردنظر نصب شوند، می توانید این قطعات را به کمک یک چسب مخصوص به هم وصل کنید.

جالب است بدانید که چسب موردنظر نیز همانند ورق برد سرامیکی به صورت نسوز تولید شده و می تواند انواع تخته سرامیکی را به یکدیگر متصل کند. بعد از استفاده از چسب و اتصال قطعات، لازم است آن را برای خشک شدن به مدت 24 ساعت در دمای محیط قرار دهید. انتهای کار نیز مربوط به نصب کردن ورق برد سرامیکی است که راحت انجام می شود.

 

خرید ورق برد سرامیکی

ورق برد سرامیکی یا تخته نسوز در ابعاد و ضخامت های متنوعی به بازار عرضه می شود. طبیعی است که هریک از این محصولات با توجه به ویژگی های ظاهری، کاربردهای منحصر به فردی داشته باشند. اصولا استانداردی که برای ابعاد ورق برد سرامیکی در نظر گرفته شده 48×36 اینچ است که این ابعاد با ضخامت 1 الی 2 اینچ تولید می شود. البته نگران نباشید، محصول در زمان برش انعطاف خوبی از خود نشان می دهد و مشتریان می توانند براساس نیاز و کاربری خود ابعاد و ضخامت این محصول را سفارش دهند.

 

 
برای بررسی قیمت و خرید ورق برد سرامیکی وارد لینک روبرو شوید - قیمت ورق برد سرامیکی

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943