نحوه تولید پودر مس  و کارایی آن

امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و صنعت روش های زیادی برای تولید پودر مس طراحی شده.
 
 

 مهم ترین روش های تولید پودر مس

 

تولید پودر مس به روش اتمیزاسیون 

در روش اتمیزاسون ابتدا مس ذوب می شود. سپس آن را از یک سری روزنه عبور می دهند و با استفاده از آب سرد خنک می کنند. بعد از این که این فرآیند به اتمام رسید جهت کاهش اکسید سطحی مس یک سری مواد احیا کننده به آن اضافه می کنند و ذرات مسی که در این پروسه تولید شده را آسیاب می کنند. میزان خلوص پودری که با این روش تولید می شود بیش از 99 درصد است و از لحاظ کارایی واقعاً منحصر به فرد است.
 
 

تولید پودر مس به روش هیدرومتالوژی

روش بعدی روش هیدرومتالوژی است. در این روش با استفاده از یک سری محلول خاص مثل اسید سولفوریک و آمونیاک، سیمان، کنسانتره و ضایعات مس را می شویند تا مسی که درون آن ها وجود دارد خارج شود. سپس هیدروژن محلولی که طی این فرآیند به دست می آید را کاهش می دهند تا مس رسوب کند. در آخر هم آن را در یک سانتروفیوژ می ریزند تا پودر مس از مایع جدا شود و بتوان آن را خشک کرد.
 
 

تولید پودر مس به روش الکترولیز

در روش الکترولیز مس را در یک محلول خاص قرار می دهند تا کلرید آن شسته شود و بعد از این که چگالی و خلوص آن به میزان استاندارد رسید آن را خشک و آسیاب می کنند. هزینه روش الکترولیز در مقایسه با هزینه سایر روش ها خیلی بیش تر است اما از آن جایی که پودری که در این روش تولید می شود رسانایی بالایی دارد اکثر کشور های صنعتی برای این که بتوانند محصولات با کیفیت تری تولید کنند از همین روش استفاده می کنند.
 
 

تولید پودر مس به روش کاهش حالت جامد

یکی دیگر از تکنیک هایی که برای تولید پودر مس وجود دارد روش کاهش حالت جامد است. در این روش قدیمی ابتدا مس خرد می شود. سپس آن را با کربن مخلوط می کنند و در کوره های مخصوص قرار می دهند. در مرحله آخر نیز ذرات مس را مانند روش های قبلی آسیاب می کنند و بعد از دسته بندی کردن به انبار می فرستند.
 
 
نحوه تولید پودر مس به روش های مختلف هیدرومتالوژی و الکترولیز و حالت جامد و ...
 

انواع پودر مس 

از مهم ترین انواع پودر مس می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • پودر مس آزمایشگاهی 
  • پودر نانو مس 
  • پودر مس مرک 
  • پودر مس صنعتی 
  • پودر مس آلمانی
 
 

کارایی پودر مس 

پودر مس در حوزه های متعددی مورد استفاده قرار می گیرد و ما جهت آشنایی بیش تر شما با این وسیله در این قسمت می خواهیم به مهم ترین موارد کاربرد این ماده اشاره کنیم و این موارد عبارتند از: 
 
 
  • قطعات خودرو سازی

صنعت خودرو سازی اولین صنعتی است که برای ساخت قطعات مورد نیاز خود از این ماده استفاده می کند. به عنوان مثال نیز می توان به قطعاتی مثل لنت ترمز، صفحه کلاج اشاره کرد.
 
 
  • متالوژی پودر

یکی دیگر از حرفه هایی که از پودر مس استفاده می کند متالوژی پودر است. در این حرفه از طریق فشرده سازی پودر مس یک سری قالب و قطعه های مسی ساخته می شود. خوب است بدانید که با استفاده از این روش هم هزینه تولید قطعات مسی کاهش پیدا می کند هم کیفیت و کارایی محصولات مسی بیش تر می شود.
 
 
  • صنعت برق

صنعت دیگری که از پودر مس استفاده می کند صنعت برق است و سیم های برق مهم ترین محصولات این صنعت هستند. البته صنعت برق فقط از پودر های که رسانا باشند استفاده می کند و پودر های غیر رسانا در این صنعت جایگاهی ندارند. 
 
 
 
 
نحوه تولید پودر مس و کاربرد آن
 
 
 
 
 
  • جوش کاری احتراقی

یکی دیگر از مشاغلی که از پودر مس استفاده می کند جوش کاری احتراقی است. البته در این  جوشکاری به جز پودر مس از پودر فلزات دیگری نیز استفاده می شود که مهم ترین آن ها هم آلومینیوم است. اما در حقیقت کیفیت کاری که در یک پروسه جوش کاری احتراقی انجام می شود تا حد زیادی به کیفیت  پودر مس بستگی دارد و خوب است بدانید که از این نوع جوشکاری بیش تر برای جوش دادن سیم، لوله، صفحه و میله های مسی استفاده می شود.
خواص پودر مس مرغوب
حالا که پودر مس را می شناسید و با قابلیت های آن آشنا شدید لازم است این نکته را به شما گوشزد کنیم که کیفیت این ماده از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اگر آن کوچک ترین نقصی داشته باشد ممکن است خسارت های زیادی به صنعت گران وارد شود. از این رو ما در این قسمت خواص پودر مس مرغوب را مطرح می کنیم تا در هنگام خرید کم تر مشکل پیش بیاید و این خواص عبارتند از:
  • دارای ساختاری نرم 
  • انعطاف پذیری 
  • دارای قابلیت های هدایت الکتریکی و حرارتی
  • مقاوم  

 

تذکر: قبل از این که برای خرید پودر مس به بازار مراجعه کنید حتماً  در مورد کالای مورد نظر خود با یک کارشناس مشورت کنید تا بتوانید بهترین گزینه را خریداری کنید و در هنگام استفاده از آن با مشکلی مواجه نشوید.
 
 
سخن پایانی
ما امروز در پورد مس صحبت کردیم و مهم ترین روش هایی که برای تولید این ماده وجود دارد را به طور کامل توضیح دادیم. در ادامه نیز به مبحث کاربرد پودر مس پرداختیم و خواص اصلی مرغوب ترین نوع این ماده را بیان کردیم. هدف مان نیز از انتخاب این موضوع این بود که شما بیش تر با قابلیت ها و کارایی های پودر مس آشنا شوید و بتوانید از خواص مفید آن به بهترین وجه ممکن استفاده کنید.
 
 
 
 

برای بررسی قیمت و خرید پودر مس وارد لینک روبرو شوید - قیمت پودر مس

امتیازدهی به این مقاله (4.67)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943