تفاوت گرافیت پرسولفور CPC و کم سولفور GPC

مقایسه گرافیت پرسولفور CPC و کم سولفور GPC

گرافیت کم سولفور محصولی تولید شده از کک نفتی است که در کوره‌هایی با دمای بالا فرآوری می‌شود. این محصول در صنعت فولاد کاربرد دارد و جایگزین مناسبی برای ضایعات گرافیتی تبدیل شده است. گرافیت پرسولفور در حقیقت کک نفتی خام است که در دمایی حدود ۱۳۰۰ درجه سانتی گراد تولید می‌شود. گرافیت پرسولفور که کک نفتی کلسینه شده نیز نامیده می‌شود در صنعت آلومینیوم، ریخته گری، در تولید محصولات کربنی و به عنوان رسانا در محل استقرار الکترود‌ها کاربرد دارد. آشنایی با تفاوت گرافیت پرسولفور و کم سولفور به درک بهتر فرایند تولید، مزایا و کاربرد‌های محصول کمک می‌کند.

قیمت گرافیت گرانول کم سولفور

گرافیت پرسولفور یا CPC چیست؟

کوره پرسولفور از حرارت دادن کک نفتی در کوره دوار تولید می‌شود. استفاده از کوره دوار در تولید این محصول برای حذف مواد فرار، رطوبت، افزایش مقاومت فیزیکی، افزایش چگالی ساختاری و در نهایت افزایش قدرت هدایت الکتریکی این محصول است. دمای لازم برای پخت کک کلسینه شده بین ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ درجه سانتی گراد است. این موارد در کنار هم باعث شده که گرافیت پرسولفور ماده‌ای سخت، دارای چگالی مناسب و کم هیدروژن باشد که از هدایت الکتریکی بسیار مناسبی برخوردار است.

بدون تردید کک کلسینه شده بهترین ماده برای ساخت آند‌های به کار رفته در صنعت آلومینیوم محسوب می‌شود. ساختار این محصول اسفنجی است. تخلخل مناسب ساختار اسفنجی باعث نفوذ چسب بین ذرات کک شده و هدایت جریان الکتریکی از گدازگر‌ها به ظرف ذوب و احیا را ساده‌تر می‌کند. در صنعت آلومینیوم هیچ جایگزین تجاری مناسبی برای گرافیت پرسولفور پیدا نشده است.

 

فرایند تولید گرافیت پرسولفور

ابتدا کک نفتی خام یا گرین کک را در کوره دوار با دمای ۱۳۰۰ درجه سانتی گراد قرار می‌دهند. دمای بالا به حذف رطوبت، استخراج سایر هیدروکربن ها، بهبود ساختار کریستالی کک ایجاد محصولی با چگالی و هدایت الکتریکی مناسب کمک می‌کند. بعد از آن دمای گرافیت به ۲۰۰ درجه سانتی گراد کاهش می‌یابد. این دما برای ذخیر کک کلسینه شده در سیلو ها، مخازن کشتی‌ها و غیره مناسب است.

روش‌های مختلفی برای تولید CPC وجود دارد که عبارت است از: تکنولوژی شفت عمودی، کوره دوار، کوره بوته‌ای دوار. در هر یک از این روش‌ها سه تغییر اساسی برای تولید گرافیت پر سولفور ایجاد می‌شود. خشک کردن، خروج هیدروکربن‌های اضافی و در نهایت افزایش چگالی سه تغییر ایجاد شده در CPC‌ها هستند.

قیمت روز خرید و فروش گرافیت چرب

انواع دسته بندی و عوامل موثر در کیفیت CPC

کاربرد متنوع گرافیت های پرسولفور بستری مناسب برای تولید انواع مختلفی از CPC ها را فراهم می کند. دانه بندی و آنالیز انواع گرافیت های پرسولفور با هم فرق دارد. این محصول بر اساس نیاز مصرف کننده در سه نوع گرافیت پرسولفور، کک کلسینه شده و کک نفتی کلسینه شده تولید می شود. عواملی اصلی که باعث ایجاد تنوع در این محصول کاربردی می شود عبارتند از:

  • میزان کربن موجود یا F. C
  • خاکستر یا Ash
  • میزان سولفور
  • مواد فرار موجود در گرافیت
  • رطوبت محصول
  • دانه بندی

کاربرد گرافیت پرسولفور (کک نفتی کلسینه شده)

کاربرد CPC یا گرافیت پرسولفور

تفاوت گرافیت پرسولفور و کم سولفور تنها به دمای مورد نیاز برای فرآوری آن‌ها محدود نمی‌شود. این دو محصول از نظر کاربرد نیز تفاوت‌های اساسی با هم دارند. اصلی‌ترین کاربرد CPC‌ها در صنعت آلومینیوم برای تولید آند‌های کربنی است. برای سایر کاربرد‌های گرافیت‌های پرسولفور می‌توان به این موارد اشاره کرد: ساخت الکترود‌های گرافیتی کوره‌های قوس، ساخت دی اکسید تیتانیوم، ساخت پلاستیک‌های پلی کربناتی، تولید آجر‌های نسوز کربنی کوره‌های بلند و حفاظت کاتدی از خطوط لوله.

برای مشاهده قیمت روز گرافیت پرسولفور اینجا کلیک کنید.

گرافیت کم سولفور یا GPC چیست؟

این محصول از طریق قرارگیری کک نفتی دارای خلوص بالا در کوره گرافیت ایجاد می‌شود. دمای این کره حدود ۳۰۰۰ درجه سانتی گراد است. برای تولید کک نفتی دما باید از ساختار لایه‌ای آمورف به درون لایه شش وجهی بلور کربن وارد شود. این فرایند با نام گرافیت‌زایی شناخته می‌شود. کک نفتی که از طریق این فرایند اصلاح شود نیز گرافیت کم سولفور یا کک نفتی گرافیتی نامیده می‌شود.

ویژگی از GPC شامل میزان بالای کربن، گوگرد بسیار کم و خاکستر کم است. تخلخل این کک نفتی در مقایسه با CPC بسیار کمتر است. از این فرآورده می‌توان به عنوان کربن ۱۰ یا افزودنی کربن در صنایع تولید فولان با کیفیت، تولید چدن و پوشش‌هایی آلیاژی که به گوگرد کمی نیاز دارند استفاده کرد. کربن بالای GPC شرایط برای استفاده از این محصول به عنوان ماده افزودنی صنایع لاستیک و پلاستیک را فراهم می‌کندو جالب است بدانید گرافیت کم سولفور فراورده‌ای بسیار با ارزش است که در تولید روان کننده، درزگیر، ترمز‌های ترکیبی، برس‌های برقی و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد.

 

انواع گرافیت کم سولفور GPC

برای دسته بندی گرافیت های کم سولفور باید به عوامل مختلفی توجه کنید. مهم ترین پارامتر ها برای دسته بندی GPC عبارت است از: نوع دانه بندی، میزان کربن، روش خالص سازی و درصد سولفور. در یک دسته بندی کلی می توان این فراورده را به انواع زیر تقسیم کرد:

  • گرافیت GPC
  • گرافیت کم سولفور
  • پترولیوم کک گرافیای
  • گرافیتایز پترولیوم کک

قیمت روز خریدو فروش گرافیت خشک

ویژگی های کلیدی گرافیت های کم سولفور

برای اینکه درک تفاوت گرافیت پرسولفور و کم سولفور ساده شود اشاره به ویژگی‌های اصلی GPC ضروری به نظر می‌رسد. بدون تردید ویژگی کلیدی گرافیت کم سولفور قدرت بالای کربن دهی آن است. درصد پایین گوگرد موجود در GPC قدرت کربن دهی آن را تا بیش از ۹۰ درصد افزایش می‌دهد. ویژگی منحصر به فرد دیگری که نمی‌توان از آن غافل شدعدم وجود عناصر مضر در GPC است. کربن و نیتروژن موجود در این فرآورده بسیار کم بوده اما درصد کربن آن در حالت مطلوب است. برای بیان سایز ویژگی‌های این محصول باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت کم
  • خاکستر کم
  • جذب خوب
  • دمای گرافیتی شدن بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ درجه سانتیگراد

برای مشاهده قیمت روز گرافیت کم سولفور اینجا کلیک کنید.

مزایای استفاده از گرافیت کم سولفور GPC

  • مدیریت و کنترل پایداری مواد اولیه از منابع معدنی
  • خلوص بسیار بالا
  • عملکرد مطلوب
  • افزایش خاصیت گرافیت سازی در صنایع تولید چدن
  • افزایش قدرت جوانه زنی کریستال گرافیتی آهن مذاب و اصلاح توزیع یکنواخت آنها
  • طبقه بندی بسیار مطلوب
  • کاهش هزینه
  • کاهش میزان مصرف آهن در صنایع تولیدی

 

قیمت گرافیت گرانول پرسولفور

کاربرد های مختلف گرافیت کم سولفور

از این فرآورده کاربدی به عنوان عامل دهنده کربن در صنایع مختلف استفاده می‌شود. بدون شک صنایع ریخته گری، چدن ریزی و متالورژی اصلی‌ترین موارد کاربرد GPC محسوب می‌شوند. از این محصول در ساخت بوته‌های دارای دمای بالا در صنایع ذوب، به عنوان روانساز‌ها در صنعت مکانیک، تولید الکترود و به عنوان مغز مداد نیز استفاده می‌شود. البته در برخی موارد کاربرد گرافیت‌های پرسلفور و کم سولفور مشابه است. برای مثال، در صنایع تولید لاستیک و پلاستیک می‌توان از GPC و CPC استفاده کرد.

باید بدانید که کاربرد این فراورده مهم تنها به موارد فوق محدود نمی‌شود. بلکه GPC به عنوان پوشش دهنده و ماده نسوز در صنعت متالورژی، صنایع نظامی برای تولید تثبیت کننده‌های پروبیوتیک، تولید برس کربن در صنایع برق، تولید الکترود در صنایع باتری‌سازی و کاتالیزور در تولید انواع کود‌های شیمیایی نیز به کار می‌رود.

 

فرایند تولید GPC

این محصول با اجرای دو فرایند از نفت خام تولید می‌شود. ابتدا روغن به محصولات مختلف تقطیر می‌شود. بخش‌های سبک مانند بخار بنزین، LPG و نفت سفید جدا خواهد شود. سپس، فرایند پردازش بخش‌های سنگین با استفاده از یک کوکر آغاز می‌شود. روغن باقی مانده مجددا در دمای بالا حرارت می‌بیند. این روش به خروج سایر مواد سبک کمک می‌کند. ماده‌ای که بعد از حرارت زیاد باقی می‌ماند کک نفتی نامیده می‌شود.

در تولید GPC از کک نفتی دارای کیفیت بالا به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. پس از پالایش گرافیتی شدن در دمای بالا برای تولید گرافیت‌های کم سولفور باید حرارت کوره تا ۳۰۰۰ درجه سانتیگراد افزایش یابد. این دما کمک می‌کند آرایش نامنظم مولکول‌های کربن در کک نفتی به یک آرایش یکنواخت و شش ضلعی تبدیل شود.

 

راهنمای خرید و قیمت گرافیت پرسولفور و کم سولفور

همانطور که اشاره کردیم CPC و GPC دو ماده اصلی در صنایع مختلف هستند. تامین مواد اولیه مرغوب با قیمت مناسب دغدغه اصلی صنایع است. پس بررسی قیمت و ارائه نکات کاربردی برای خرید مواد اولیه باکیفیت بسیار راهگشا است. ممکن است قیمت یکی از بخش‌های تعیین کننده تفاوت گرافیت پرسولفور و کم سولفور باشد. اما، نکته مهم این است که قیمت این دو محصول کاربردی به عوامل مختلفی وجود ارد. درصد خلوص، میزان مواد فرار، نوع دانه‌بندی و کشور تولید کننده گرافیت مهم‌ترین موارد در تعیین قیمت نهایی این دو محصول هستند.

گرافیت کم سولفور درجه یک چینی با دانه‌بندی ۱-۵ میلیمتر در مقایسه با گرافیت ترکمت یا روس قیمت بالاتری دارد. اما در سال‌های اخیر، تولیدکنندگان داخلی برای کاهش نیاز صنایع به واردات اقدام به تولید انواع گرافیت‌های پرسولفور و کم سولفور کرده اند. برای انتخاب یک محصول باکیفیت باید مرحله آنالیز کیفی انجام شود. پس از این مرحله بررسی کنید که محصولات دارای آنالیز کیفی مشابه از برند‌های مختلف در چه محدوده قیمتی قرار دارند. این روش به انتخاب محصول باکیفیت دارای قیمت مناسب کمک می‌کند.

 

سخن پایانی

کک‌های نفتی مواد اولیه اصلی در صنایع فولاد، ریخته‌گری و متالورژی هستند. صنایع با توجه به نیاز خود برای تولید محصول یا فراورده نهایی به گرافیت‌های کم سولفور یا پر سولفور نیاز دارند. گرافیت‌های CPC و GPC از بسیاری از جهات با یکدیگر مختلف هستند. برای بیان تفاوت گرافیت پرسولفر و کم سولفور می‌توان به دمای لازم برای فرآوری، میزان خلوص، درصد مواد فرار، کاربرد و نوع دانه‌بندی آن‌ها اشاره کرد. گرافیت‌های GPC و CPC از نظر قیمت نیز با هم تفاوت دارند. البته، عواملی مانند نوع دانه بندی، بسته بندی، شرکت یا کشور تولید کننده و درصد خلوص مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت نهایی این دو فرآورده هستند.

امتیازدهی به این مقاله (4.80)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید

مصطفی نوری ۱۱ دی ۱۴۰۲

این تفاوت در خصوصیات فیزیکی و شیمیایی این دو نوع گرافیت، آنها را در صنایع مختلف قابل استفاده می‌کند.
پاسخ
021-22791943