پودر آلومینا چیست؟ خواص و کاربرد آن

پودر آلومینا یک نوع پورد خاص است که قابلیت‌های درخورد توجهی دارد. این نوع پودر در حال حاضر در صنایع بسیاری کاربرد دارد و نقش بسیار مهمی در زندگی انسان بازی می‌کند. به همین دلیل نیز ما قصد داریم در ادامه این ماده مهم را به طور کامل معرفی کنیم و خواص و ویژگی‌های آن را به اطلاع شما برسانیم. پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همراه باشید تا با کارایی‌ها و قابلیت‌های این ماده آشنا شوید و بتوانید از مزیت‌های آن به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.
 
 

پودر آلومینا چیست؟

آلومینا یک نوع پودر است که خاصیت شیمیایی دارد و از اهمیت زیادی در صنایع مختلف برخوردار است که عناصر مختلفی در ترکیب آن وجود دارد. نسبت این عناصر باعث می شود که انواع پودر آلومینا تشکیل شود که در ادامه به آنها می پردازیم.
 
 
  • آلومینای اسملتر
این نوع آلومینا به دلیل مزایای بسیار که دارد، به یک ماده پرمصرف تبدیل شده و با نام متالوژیکی هم شناخته می شود. از مواد موثر موجود در ترکیب آن می توان به هیدورکسید آلومینیم اشاره کرد.
 
 
  • آلومینای راکتیو

لقب بهترین آلومینا را به خود اختصاص داره؛ چرا که بسیار مستحکم بوده و محصولاتی که در ساخت آنها از این ماده استفاده شود، خاصیت ضدضربه بودن بالایی دارند و تقریبا در مقابل هر نوع ضربه ای مقاومت خود را حفظ می کنند.
 
 
  • آلومینای فیوزد

آلومینای فیوزد از طریق ذوب کردن بوکیست تولید می‌شود. این نوع آلومینا غیر قابل نفوذ است و مواد شیمیایی کارایی آن را تحت شعاع قرار نمی‌دهند. از این رو، صنایعی که به ساختار محصولات خود اهمیت می‌دهند و قصد دارند بهترین محصولات را تولید ، این نوع پودر آلومینا را به کار می برند.
 
 
  • آلومینای کلسینه شده

در ترکیب آن اکسید سدیم وجود دارد و برای ساخت آن از روش های متعددی مثل شست و شو با اسید استفاده می شود. این ماده چون از مزایای زیادی برخوردار است، کاربرد زیادی در صنایع مختلف و از جمله الکترونیک پیدا کرد است.
 
 
  • آلومینای تبولار

شباهت های بسیار به آلومینای از نوع کک کلسینه دارد، اما استفاده از آن کمتر است؛ چرا که در ترکیب آن از عناصری استفاده می شود که تف جوشی شده و میزان تخلل آن نیز خیلی پایین است.

 
 
 
 
پودر آلومینا و خواص آن
برای بررسی قیمت و خرید پودر آلومینیوم وارد لینک روبرو شوید - قیمت پودر آلومینیوم
 
 
 
 

خواص پودر آلومینا

پودر آلومینا خواص زیادی دارد. اینک برای این شما نیز خواص این ماده را بشناسید  ما در این قسمت بخش های مهم آن را برای شما توضیح می‌دهیم. آن‌ها عبارتند از:
 
 
  • هدایت الکتریکی بالا

اولین خصوصیت قابل توجه آلومینا این است که می‌تواند جریان الکتریسته و برق را به بهترین وجه ممکن هدایت کند. همین قابلیت‌ آن نیز موجب شده که در صنعت الکترونیک جایگاه ویژه‌ای به دست بیاورد و کاربرد زیادی در این صنعت داشته باشد.
 
 
  • مقاوم بودن

ساختار پودر آلومینا به گونه‌ای است که ترکیبات شیمیایی و مواد خورنده نمی‌توانند به آن نفوذ کنند و کارایی آن تحت شعاع قرار بدهد. در واقع این ماده همیشه خواص و قابلیت‌های خود را حفظ می‌کند و هیچ وقت کوچک‌ترین تغییری در آن به وجود نمی‌آید. به همین دلیل هم است که صنایعی که از آن استفاده می‌کنند با استفاده از توانسته‌اند بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات را روانه بازار کنند و رضایت مصرف کننده را جلب کرده‌اند.
 
 
  • غیر مغناطیسی بودن

مزیت دیگر پودر آلومینا این است که غیر مغناطیسی است. این خصوصیت آن باعث می‌شود که برای یک مدت طولاتی بتواند تخلیه الکتریکی را تحمل کند. خوب است بدانید که امروزه حرفه‌ها و مشاغل بسیاری با استفاده از این خصوصیت پودر آلومینا توانسته‌اند کیفیت و کارایی محصولات خود را به صورت چشم‌گیری افزایش بدهند.
 
 
  • عایق حرارتی 

یکی دیگر از ویژگی شایان توجه پودر آلومینا این است که عایق حرارتی است و می‌تواند از هدر رفتن گرما و انرژی جلوگیری کند. در حال حاضر نیز صنایعی که تجهیزات مورد نیاز حوزه انرژی را تولید می‌کنند اکثر محصولات خود را با استفاده از همین ماده تولید می‌کنند. از این طریق هم میزان اتلاف انرژی خیلی کاهش پیدا کرده هم هزینه‌های اضافی که مدام بابت مصرف بی‌رویه و غیر اصولی انرژی به مصرف کننده تحمیل می‌شدند حذف شده‌اند.
 
 
 

کاربرد آلومینا 

خواص مفید و کارایی بی‌نظیر پودر آلومینا باعث شده که این ماده کاربرد زیادی داشته است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در عصر حاضر اکثر کشورهای صنعتی دنیا نیاز مبرمی به این ماده دارند و بدون استفاده از آن نمی‌توانند محصولاتشان را تولید کنند. ما در ادامه برخی از  صنایعی که از این ماده استفاده می‌کنند را به شما معرفی خواهیم کرد تا شما بهتر اهمیت نقش آن را درک کنید. این صنایع عبارتند از:
 
 
  • صنعت پزشکی

این پودر بسیار سخت است و همین خاصیت آن سبب شده که در صنعت پزشکی خیلی کاربرد داشته باشد و حتی به عنوان یکی از متریال‌های اصلی این صنعت مطرح است و اگر ما بخواهیم چند مورد از تجهیزات پزشکی که با استفاده از پودر آلومینا ساخته می‌شوند را نام ببریم می‌توانیم به انواع مختلف ایملنت‌ دندان  و جایگزین چشم مصنوعی اشاره کنیم.
 
 
  • صنعت لوازم آرایشی

صنعت دیگری که از پودر آلومینا بهره می برد صنعت لوازم آرایشی است. چرا که خنثی بوده و تأثیر منفی روی بدن نمی‌گذارد  برای ساخت مواردی مثل ضد آفتاب، رژ لب و لاک ناخن کاربرد دارد.
 
 
  • صنعت جواهرات

همانطور که از نام آن پیداست، در ترکیب جواهرات پیدا می شود. که از آن جمله می توان به یاقوت اشاره کرد که رنگ چشم نواز خود را از پودر آلومینا گرفت هاست. 
 
 
  • صنعت نظامی

یکی دیگر از صنایعی است که جهت استحکام بخشیدن به لوزام و ابزارآلات مورد نیاز خود از این پودر بهره می برد. این صنعت با استفاده از پودر آلومینا توانسته است مقاومت وسایلی مانند بدنه هواپیماها و خودروهای زرهی را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش بدهد و قدرت نظامی ابر قدرت‌های جهان را تقویت کند. 
 
 
  • صنعت شیشه‌سازی 

بیشتر محصولات شیشه ای که تولید می شوند، حداقل دارای 5% از این پودر هستند
 
 
  • صنعت لوله‌کشی

در ساخت اکثر لوله هایی که برای سیستم آب و فاضلاب طراحی شده اند، از این ماده استفاده می شود. 
 
 
  • صنعت هوافضا

صنعت هوافضا که صنعتی مهم و حساس است برای ساخت شاتل‌ها از این پودر استفاده می‌کند. این ترفند باعث شده است که شاتل‌های فضایی ساختار مقاوم و مستحکمی داشته باشند و صنعت هوافضا بتواند به موفقیت‌های بزرگ و مهمی دست پیدا کند.
 
  • صنعت فولاد‌سازی 

پودر آلومینا نسوز است و در مقابل شوک‌های دمایی مقاومت زیادی دارد. همین ویژگی آن نیز سبب شده است که در فولادسازی برای ساخت تجهیزات خود از آن استفاده کند. در حال حاضر نیز دیواره‌ها و آجر نسوز مهم‌ترین ابزارآلاتی هستند که صنعت فولادسازی برای ساخت آن از پودر آلومینا استفاده می‌کند.
 
 
  • صنعت رنگ‌سازی 

صنعت رنگ‌سازی نیز برای ارتقا جلای رنگ‌ها به سراغ پودر آلومینا رفته است و موفق به تولید طیف گسترده‌ای رنگ‌های لوکس و زیبا شده و یک دنیای جذاب خلق کرده است.  
 
 
  • صنعت گازرسانی 

آخرین صنعتی که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم صنعت گازرسانی است. این صنعت با بهره‌گیری از پودر آلومینا مواد اضافی که با گاز ترکیب شده‌اند را از آن جدا می‌کند. یکی از این مواد نیز آب است که ترکیب شدن آن با گاز می‌تواند مشکلات بسیار جدی برای این صنعت به وجود بیاورد و به شدت خطرناک است.
 
 
 
 
پودر آلومینا - عوامل موثر بر قیمت آن
 
 
 

قیمت پودر آلومینا و عوامل مؤثر بر آن

عوامل بسیاری بر قیمت پودر آلومینا تأثیر می‌گذارد و این ماده در شرایط مختلف با قیمت‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شود. به این خاطر نیز در اکثر مواقع محاسبه دقیق قیمت آن امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که امر قیمت در دنیای تجارت خیلی مهم است و تجارت‌گران همیشه با دقت بالایی آن را رصد می‌کنند. از این رو، ما در این قسمت مهم‌ترین عواملی که بر قیمت پودر آلومینا تأثیر می‌گذارند را مطرح می‌کنیم تا برآورد قیمت این ماده راحت‌تر صورت بگیرد. این عوامل به شرح ذیل است:
 
 
  • قیمت مواد اولیه

اولین و اصلی‌ترین مؤلفه‌ای که بر قیمت پودر آلومینا تأثیر می‌گذارد قیمت مواد اولیه آن است. مثلاً بارها دیده شده که قیمت بوکیست که یکی از متریال‌های اصلی پودر آلومینا است به طور مستقیم بر قیمت پودر آلومینا تأثیر گذاشته و باعث شده است که این ماده در بازه‌های زمانی مختلف با قیمت‎‌های متفاوتی به بازار عرضه شود. پس طبیعتاً اگر میزان تولید این ماده کم شود و با قیمت بیشتری فروخته شود قیمت پودر آلومینا نیز به تبع آن بیشتر می شود.
 
 
  • میزان کشش بازار 

مؤلفه دیگری که بر قیمت پودر آلومینا تأثیر می‌گذارد میزان کشش بازار است. مثلاً اگر اوضاع بازار مطلوب باشد و صنایعی که به این ماده نیاز دارند رونق داشته باشند طبیعتاً هم میزان تولید پودر آلومینا افزایش می‌کند هم قیمت آن بالا می‌رود. این در حالی است که شرایط نامساعد بازار و تورم می‌تواند قیمت این ماده را به شدت کاهش بدهد.  
 
 
  • اندازه ذرات پودر آلومینا

اندازه ذرات پودر آلومینا نیز می‌تواند قیمت تمام شده این محصول را تحت شعاع قرار بدهد و هم اکنون نمونه‌های ریزتر این محصول با قیمت بالایی به بازار عرضه می‌شوند.
 
 
  • گرید پودر آلومینا

موضوع بعدی گرید و میزان خلوص پودر آلومینا است و مهم‌ترین علتی که باعث می‌شود این مؤلفه در حین محاسبه قیمت پودر آلومینا مورد توجه قرار بگیرد این است گریدهای مختلف این محصول از لحاظ کارایی تفاوت زیادی با یک‌دیگر دارند و در حیقیت هر کدام برای مقاصد خاصی ساخته شده‌اند. همین امر نیز سبب شده است که صنایع مختلف برای خرید این ماده هزینه‌های متفاوتی پرداخت کنند. 
تذکر: از آن جایی که پودر آلومینا ماده مؤثری است و می‌تواند کیفیت محصولاتی که با آن ساخته می‌شود را تحت شعاع قرار بدهد به صنعت‌گرانی که به این ماده احتیاج دارند توصیه می‌کنیم که برای خرید این محصول حتماً به مراکز معتبر مراجعه کنند تا بتوانند بهترین نوع این آن را با یک قیمت مناسب خریداری کنند. اگر هم در این زمینه تجربه‌ کافی ندارند بهتر است قبل از مراجعه به بازار با یک کارشناسان مشورت کنند و با اطلاعات کافی برای خرید این محصول اقدام کنند. چرا اگر نتوانند انتخاب درستی داشته باشند و ماده‌ای که تهیه می‌کنند مرغوب نباشد خسارت سنگینی به آن‌ها تحمیل می‌شود و نمی‌توانند به اهداف خود دست پیدا کنند.
 
 
 
برای بررسی قیمت و خرید پودر آلومینا وارد لینک روبرو شوید - قیمت پودر آلومینا

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943