6 بندر مهم نیوزلند در حمل و نقل بین و المللی

نیوزلند، کشوری واقع در جنوب غربی اقیانوس آرام و با فاصله زیاد از سایر خشکی‌های کره زمین است. نزدیک‌ترین کشور به نیوزلند، استرالیاست که در فاصله 2000 کیلومتری از آن واقع شده است. کشور نیوزلند از اقتصاد پیشرفته و پررونقی برخوردار بوده که بخش عمده‌ای از آن را به بنادر خود مدیون است. در واقع نیوزلند در طی سال‌های متوالی صنعت حمل و نقل و کشتیرانی خود را توسعه داده و همین موضوع باعث شده تا این کشور تبدیل به یکی از نقاط مهم جهان در زمینه تجارت بین‌الملل شود. وجود بنادر نیوزلند با امکانات عالی و زیرساخت مناسب باعث شده تا حمل و نقل دریایی در این کشور به راحتی انجام شود.

 

معرفی بنادر نیوزلند

نیوزلند کشوری با موقعیت جغرافیایی استراتژیک است که در جنوب غربی اقیانوس آرام قرار دارد. وجود سواحل بیکران در این کشور باعث شده تا صنعت حمل و نقل دریایی در آن بسیار رواج داشته باشد. بنادر نیوزلند نقش چشمگیری در صادرات و واردات آن داشته و بسیاری از محصولات و کالاها از طریق این بنادر وارد یا صادر می‌شوند. از طرفی، بنادر نیوزلند با داشتن سیستمی پیشرفته و مدرن و همچنین تجهیزات حرفه‌ای، امکان بارگیری، تخلیه و ترانزیت انواع کالاها را فراهم کرده‌اند. در این بنادر امکان پردازش محصولات مختلف با حجم بالا در بیشترین سرعت ممکن وجود دارد.

یکی از اصلی‌ترین مزایای سیستم حمل و نقل دریایی در کشور نیوزلند، اتصال آن به شبکه تجارت جهانی است. در واقع اتصال به شبکه‌های بین‌المللی مثل خطوط کشتیرانی بین‌المللی و شبکه‌های حمل و نقل کانتینری باعث شده تا صادرات و واردات در نیوزلند به راحتی انجام شود. از طرفی، نیوزلند با داشتن بنادر پیشرفته منجر به تسهیل تجارت بین‌المللی شده و امکان حمل و نقل انواع کالاها به نقاط مختلف جهان را میسر کرده است.

 

بندر تائورانگا

تائورانگا Tauranga شهری ساحلی در منطقه بای آف پلنتی بوده و به عنوان پنجمین شهر پرجمعیت نیوزلند شناخته شده است. موقعیت این بندر فوق‌العاده بوده و دارای یک آبراه طبیعی بین جزیره ماتاکانا و کوه مونگانوی است. این شهر یکی از مراکز اصلی نیوزلند جهت تجارت داخلی و تجارت بین‌المللی محسوب می‌شود. از نظر صادرات و کارایی، تائورانگا مقام بزرگترین بندر نیوزلند را به خود اختصاص داده است. وجود امکانات مختلف در این بندر، آن را به کارآمدترین بندر نیوزلند تبدیل کرده است.

به طور کلی 12 اسکله در سمت کوه وجود دارد که نیازهای عمومی بندر و همچنین محموله‌هایی از جمله چوب، مایعات و زغال سنگ را تامین می‌کند. همچنین در سمت جزیره شاهد 3 اسکله خواهیم بود که مخصوص کانتینرهای مختلف مثل محصولات یخچالی هستند. انواع مختلفی از کشتی‌ها اعم از کشتی‌های کانتینری، فله‌بر، تانکرهای نفت یا مواد شیمیایی، کشتی‌های بادبانی و کشتی‌های تفریحی در این بندر مدیریت می‌شوند. از دیگر امکانات بندر تائورانگا Tauranga می‌توان به اسکله‌های حجیم و بزرگ، تاسیسات ذخیره‌سازی و اسکله‌های سوخت اشاره کرد. این بندر همواره در حال رشد است اما با این حال بزرگترین ترمینال کانتینری نیوزلند بشمار می‌رود.

 

بندر اوکلند

به گفته بسیاری از مردم، اوکلند را نمی‌توان به عنوان شهر در نظر گرفت؛ چرا که این بخش نیمه شهری – نیمه دریایی است و در یک دنیای آبی با بیش از 50 جزیره قرار گرفته است. اوکلند در سال 2017 مقام هشتمین کشور برتر جهان برای زندگی را بدست آورد و به همین علت یکی از مقاصد جذاب و پرطرفدار برای مهاجران از سراسر دنیاست. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، اوکلند را به عنوان شهری نیمه‌ دریایی می‌شناسند، بنابراین تجارت دریایی در این شهر بسیار رونق دارد. همین موضوع سبب شده تا اوکلند به بزرگترین کانتینر تجاری و بندر تجارت بین‌المللی نیوزلند تبدیل شده و همچنین مقام شلوغ‌ترین بندر اقیانوسیه را به خود اختصاص دهد.

بندر اوکلند دارای 55 هکتار فضای ذخیره‌سازی اختصاصی است و در نظر دارد مصرف گازهای گلخانه‌ای را تا سال 2040 به 0 برساند. از جمله امکانات این بندر می‌توان به دو پایانه کانتینری و 3 اسکله برای کشتی‌های کانتینری اشاره کرد. هر پایانه مجهز به سیستم جابجایی بار و ردیابی کانتینر است. 6 اسکله نیز در این بندر وجود دارد که طول هر کدام 3 کیلومتر بوده و از ظرفیت جابجایی بار بالایی برخوردار هستند. در این بندر امکان مدیریت انواع کشتی‌ها همچون کشتی‌های کانتینری، کشتی‌های تفریحی، کشتی‌های بادبانی، حامل‌های وسایل نقلیه و کشتی‌های مسافربری وجود دارد.

 

بندر ناپیر

ناپیر شهری دریایی در نیوزلند بوده که در خلیج هاوک ساحل شرقی جزیره شمالی واقع شده است. ناپیر یکی از بنادر اصلی صادراتی در بخش شمال شرقی نیوزلند است؛ چرا که نقطه اتصال نیوزلند مرکزی با مردم و بازارهای سراسر جهان محسوب می‌شود. براساس آمار بدست آمده سالانه بیش از 3.9 میلیون بار و حدود TEU 250,000 از طریق این بندر جابجا می‌شود. از نظر ظرفیت کانتینری، ناپیر پس از بنادر اوکلند، تائورانگا و لیتلتون در مقام چهارم قرار دارد. در این بندر امکان مدیریت انواع کشتی‌ها اعم از کشتی‌های فله‌بر، کشتی‌های کانتینری، نفتکش‌ها و حامل‌های مواد شیمیایی، کشتی‌های بادبانی و کشتی‌های مدیریتی وجود دارد.

 

بندر نلسون

نلسون، آفتابی‌ترین شهر نیوزلند است و یکی از بزرگترین شهرهای بخش جنوبی کشور محسوب می‌شود. یک شهر ساحلی و دنج که نه تنها برای گردشگران جذابیت زیادی دارد، بلکه برای زندگی نیز از آرامش بالایی برخوردار است. این شهر بندری محل مناسبی جهت تجارت بین‌المللی و جابجایی انواع کالاها محسوب می‌شود.

 

بندر ولینگتون

ولینگتون به عنوان پایتخت و سومین شهر بزرگ نیوزلند، استراتژیک‌ترین بندر این کشور بشمار می‌رود. همچنین سومین بندر بزرگ کانتینری در نیوزلند بوده و دارای امکانات مختلفی از جمله ترمینال کانتینری مجهز، اسکله‌های سنتی حمل و نقل، انبار مخصوص تعمیر و نگهداری کانتینر و خدمات بسته‌بندی و تخلیه کانتینر تخصصی است. از دیگر امکانات بندر ولینگتون می‌توان به امکان حمل و نقل انواع محموله‌های تخصصی مثل پودرهای فله، محصولات جنگلی، محصولات تازه، انواع مایعات، مواد شیمیایی و مواد نفتی اشاره کرد. این بندر بزرگ می‌تواند انواع کشتی‌ها مثل کشتی‌های بادبانی، کشتی‌های کانتینری، کشتی‌های فله‌بر، کشتی‌های تفریحی و تانکرهای نفت و مواد شیمیایی را مدیریت کند.

 

بندر لیتلتون

بزرگ‌ترین بندر در جنوب نیوزلند، بندر لیتلتون است که امکان حمل و نقل انواع کالاها را فراهم می‌کند. این بندر مدرن و پیشرفته 61% از واردات و 34% از صادرات نیولند را به خود اختصاص داده است. به منظور سهولت تجارت بین‌الملل، این بندر به امکانات مختلفی مجهز شده که از جمله آن‌ها می‌توان به پایانه ذخیره نفت و یک ترمینال بزرگ کانتینری و بار فله اشاره کرد. در بندر لیتلتون انواع کشتی‌ها از جمله کشتی‌های کانتینری، کشتی‌های فله‌بر، کشتی‌های بادبانی، نفتکش‌ها و حامل‌های مواد شیمیایی و حامل‌های وسایل نقلیه مدیریت می‌شوند.

 

جمع‌بندی

نیوزلند یا همان زلاندنو، کشوری کوهستانی و دریایی واقع در جنوب غربی اقیانوس آرام بوده که از چندین جزیره کوچک و بزرگ تشکیل شده است. نزدیکی این کشور به اقیانوس آرام و همچنین وجود بخش عمده‌ای از آن در دریا باعث شده تا حمل و نقل دریایی در نیوزلند رواج زیادی داشته باشد. از این رو می‌توان گفت بنادر نیوزلند نقش پررنگی در اقتصاد این کشور دارند. همچنین به لطف وجود بنادر مدرن و پیشرفته در این کشور، نیوزلند به عنوان یکی از نقاط مهم در صنعت تجارت بین‌الملل شناخته شده است.

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943