معنی اصطلاح اینکوترمز EXW چیست؟

در صورتی که قصد ورود به صنعت صادرات و واردات را دارید، باید ابتدا با اصطلاحات و قوانین حاکم بر آن آشنا شوید. شرایط  یا اصطلاحاتی که نشان دهنده تعهدات و مسئولیت‌هایتان است. فرقی ندارد خریدار یا فروشنده باشید، در هر صورت باید پس از آشنایی با روش‌های حمل‌ونقل، آگاهانه پای عقد قرارداد بنشینید. در این مقاله از تجارتگرام همراه ما باشید تا به‌صورت مفصل درباره اصطلاح EXWORK و سایر موارد مرتبط با آن توضیح دهیم. 
 

قاعده EXW به چه معناست؟

اصطلاح EXW یا EXWORK در واقع به معنی تحویل کالا در محل کار(درب کارخانه) است. به بیانی مفصل‌تر EXW یعنی فروشنده در محل کار خود یا هر محل مشخص شده دیگری از جمله کارگاه، انبار و... کالا را به خریدار تحویل می‌دهد. در همچین شرایطی، فروشنده هیچ وظیفه‌ای بابت حمل‌ونقل، بارگیری، ترخیص از گمرکی و... ندارد. به عبارتی با وجود این قاعده، همه مسولیت‌ها به عهده خریدار است.
 

معامله با روش EXW چه شرایطی دارد؟

حال پس از آشنایی با قاعده EXW باید با شرایط آن هم آشنا شوید. با استفاده از اصطلاح اکسورک یا EXWORK فروشنده در قرارداد، حداقل تعهدات را دارد و خریدار باید تمامی هزینه‌های حمل‌ونقل داخلی، بین‌المللی و... را بپردازد. معامله با
 

روش EXW دارای شرایط زیر است:

الف) فروشنده در قبال بارگیری کالا، سالم رسیدن کالا و هزینه‌ها هیچ گونه وظیفه‌ای ندارد و تمامی مسئولیت‌ها به عهده خریدار است.
ب) فروشنده برای ترخیص کالا از گمرکی هیچ تعهدی ندارد و این مسئولیت به عهده خریدار است. فروشنده فقط برای صدور کالا به خریدار کمک می‌کند. اما در صورتی که خریدار امکان گرفتن مجوز کالا را نداشته باشد، نباید این اصطلاح در قرارداد ذکر شود.
ج) فروشنده احتمالا برای تهیه گزارش یا اهداف مالیاتی، به اطلاعاتی درباره صدور کالا نیاز داشته باشد. خریدار دارای وظایف و مسئولیت‌های محدودی در این رابطه است.
 

مهم‌ترین نکات معامله EXWORK برای خریدار

در روش EXW یک خریدار باید ویژگی‌ها و پارامتر‌های بسته‌ها را کاملا دقیق و با جزئیات مشخص کند.
بر اساس شرایط بسته‌ها، تعیین نوع وسیله نقلیه انجام شود.
محدوده تحویل را حتما مشخص کنید. برای انجام این کار، مضربی از حجم وسیله نقلیه انتخاب شود.
به‌صورت دقیق محل انتقال را تعیین کنید و درباره آدرس دقیق با فروشنده به توافق برسید.
توافق درباره زمانبندی وسیله نقلیه برای بارگیری را فراموش نکنید.
 
برای دریافت مشاوره صادرات و واردات و انجام پروسه صادرات خود روی لینک مربوط کلیک کنید.

خریدار و فروشنده در معاملات EXWORK چه وظایفی دارند؟

با توجه به اینکه در انواع معاملات، مسئولیت‌های خریدار و فروشنده تغییر می‌کنند، در ادامه وظایف هر دو طرف در معامله EXW را توضیح می‌دهیم. آشنایی با هر یک از این وظایف باعث شده طرفین به تعهدات خود به خوبی عمل کنند و مشکل قانونی به وجود نیاید. 
 
تعهدات عمومی
خریدار در قاعده EXW  باید بهای کالا را بر اساس قرارداد بپردازد. از طرفی فروشنده بر اساس همین قرارداد باید فاکتور تجاری و تمامی مدارک مورد نیاز برای انطباق کالا را در اختیار خریدار قرار دهد.
 
کنترل‌های امنیتی، مجوز‌ها و سایر تشریفات
در صورت نیاز خریدار مجوز‌های رسمی از جمله مجوز صادرات و واردات را با هزینه و ریسک خود دریافت می‌کند. همچنین خریدار باید تمامی تشریفات گمرکی مورد نیاز برای صادرات را انجام دهد. اما فروشنده باید با مسئولیت و هزینه خود و بنا بر درخواست خریدار برای گرفتن مجوز صادرات یا سایر مجوز‌های رسمی به او کمک کند.
 
قرارداد‌های بیمه و حمل و نقل
خریدار در قبال فروشنده، هیچ تعهدی برای انعقاد قرارداد حمل ندارد. فروشنده هم در رابطه با عقد قرارداد حمل و قرارداد بیمه در قبال خریدار دارای هیچ گونه تعهدی نیست. با این وجود برای خرید بیمه، فروشنده باید بر اساس درخواست خریدار، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار او بگذارد.
 
تحویل کالا
خریدار به محض تحویل کالا، در صورت صحت شرایط باید آن را تحویل بگیرد. فروشنده باید در محل توافق شده کالا را قرار دهد. اما در صورت عدم توافق درباره نقطه تحویل، فروشنده می‌تواند محل آن را تعیین کند.
 
انتقال ریسک
تا زمانی که خریدار کالا را تحویل نگیرد، هر گونه مسئولیتی درباره گم شدن یا آسیب دیدگی آن به عهده فروشنده است. اما به محض تحویل کالا به خریدار، ریسک هم به خریدار انتقال پیدا می‌کند.
 
تخصیص هزینه
در صورت تطابق کالا با آنچه که در قرارداد ذکر شده، تمامی هزینه‌ها بعد از ترخیص و تحویل کالا به عهده خریدار است. خریدار باید تمامی هزینه‌های پرداختی توسط فروشنده در راستای کمک‌های پیش‌بینی شده به او را بازپرداخت کند. تمامی هزینه‌ها تا زمان تحویل کالا به جز آن‌هایی که به عهده خریدار است، باید فروشنده بپردازد.
 
بازرسی و تایید کالا
در صورت نیاز به بازرسی اجباری، خریدار قبل از ارسال باید هزینه‌های بازرسی را بپردازد. اما هزینه‌های تایید کالا مانند بررسی کیفیت، وزن، شمارش و اندازه‌گیری به عهده فروشنده است. در صورت درخواست خریدار، بسته‌بندی باید مطابق با نظر او انجام شود.
 
کمک برای کسب اطلاعات و هزینه‌های مرتبط
بر اساس قاعده EXW، خریدار برای اطلاع‌رسانی الزامات امنیتی باید به موقع اقدام کند. همینطور خریدار باید تمامی هزینه‌ها و کارمزد پرداخت شده توسط فروشنده برای ارائه یا تسهیل دریافت اسناد را به او بپردازد. فروشنده باید به موقع تمامی اطلاعات مورد نیاز را تحویل خریدار دهد یا به درخواست و با هزینه و ریسک او به امور مورد نظر رسیدگی کند.
 اینکوترمز EXW

مزایای EXW

وجود کنترل بیش‌تر بر فرآیند‌ها و هزینه‌ها: در EXWORK تا زمانی که کالا به محل مورد نظر تحویل داده نشود، مسئولیت کالا به عهده فروشنده است. با وجود این موضوع، خریدار می‌تواند فرآیند حمل‌ونقل و هزینه‌های مرتبط را دقیق‌تر مدیریت کند.
کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل داخلی: با وجود این قاعده، کارگزاران حمل‌ونقل داخلی در کشور صادرکننده، هیچ گونه مسئولیتی برای حمل‌ونقل ندارند. همین موضوع هزینه‌های حمل‌ونقل داخلی را کاهش می‌دهند.
سادگی در تراکنش‌های مالی: با استفاده از EXW در مقایسه با سایر شرایط، پرداخت به فروشنده ساده‌تر انجام می‌شود؛ زیرا معمولا خریدار نیازمند میزان کم‌تری از خدمات حمل‌ونقل است.
 

معایب EXW

مسئولیت‌های حمل‌ونقل: در شرایط EXW، تمامی مسئولیت‌های مراحل حمل‌ونقل داخلی و همین‌طور بین‌المللی به عهده خریدار است.
پیچیدگی‌های مرتبط با گمرک: تمامی موارد گمرکی به عهده خریدار است که احتمالا با پیچیدگی‌های گمرکی مواجه شود.
ریسک‌های حمل‌ونقل: در صورت خسارت به کالا یا از دست رفتن آن طی فرآیند حمل‌ونقل بین‌المللی، احتمال متضرر شدن خریدار وجود دارد.
نیاز به دانش تخصصی: برای درک پیچیدگی‌های حمل‌ونقل و گمرکی موجود در شرایط EXW باید دانش تخصصی بیش‌تری در زمینه‌های حمل‌ونقل و تجارت بین‌المللی داشته باشید. در چنین مواقعی برای درک بهتر معنی EXW در بازرگانی و شرایط و قوانین آن، با افراد متخصص مشورت کنید.
پیچیدگی‌های مالی: در این شرایط، تسویه حساب‌ها و پرداخت‌ها پیچیده است و احتمال تاخیر و مشکلات مالی به دلیل چالش‌های این موضوع وجود دارد.
 

مهم‌ترین نکات برای اجرای موفق EXWORK

آیا می‌دانید برای تنظیم قرارداد معاملات EXW باید چه نکاتی را رعایت کنید؟ دانستن این نکات شانس موفقیت شما را چند برابر می‌کند. 
 

تعهدات تحویل کالا بر اساس EXW

در صورتی که فروشنده کالا را در محل تعیین شده به خریدار تحویل دهد، فروش تمام شده تلقی می‌شود. از این رو پس از تحویل، فروشنده هیچ وظیفه‌ای در قبال سایر موارد مرتبط با کالا از جمله بارگیری، حمل و همین‌طور تشریفات گمرکی برای صادرات ندارد.
 

محل تحویل مطابق با EXW

از آنجایی که محل تحویل جایی است که تمامی مسئولیت‌ها از فروشنده به خریدار منتقل می‌شوند، پس باید کاملا دقیق و شفاف باشند. در صورت عدم تعیین دقیق این محل، فروشنده می‌تواند یک محل مناسب با ریسک کم‌تر را انتخاب کند.
 

ریسک بارگیری در EXW

برخی مواقع حین بارگیری و تحویل، امکان ایجاد خسارت به کالا وجود دارد. فروشنده در چنین مواقعی، هیچ وظیفه‌ای ندارد؛ زیرا تمامی مسئولیت و ریسک به خریدار منتقل شده است. در صورتی که خریدار هنگام تحویل و بارگیری نقشی ندارد. از این رو خریدار و فروشنده ترجیحا باید درباره ریسک آسیب دیدن یا از بین رفتن کالا در زمان بارگیری با هم به توافق برسند.
 

تشریفات صادرات بر اساس EXW

فروشنده پس از تحویل کالا به خریدار، مسئولیت یا وظیفه‌ای بابت خسارت احتمالی، تشریفات گمرکی و صادرات و هزینه‌ها ندارد و تمامی این‌ها به عهده خریدار هستند. فقط برای مجوز صدور کالا و تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز صادرات آن، فروشنده به خریدار کمک می‌کند.
 

چالش‌های ترم EXW

مسئولیت‌های بارگیری و حمل‌ونقل: از آنجایی که مسئولیت بارگیری و حمل‌ونقل کالا از محل توافق به مقصد نهایی بر عهده فروشنده است، این موضوع چالش‌ها و هزینه‌های اضافه‌ای برای او به همراه دارد.
مشکلات گمرکی: خریداران باید با مشکلات موجود در طی فرآیند مراحل گمرکی آشنایی داشته باشند و از انجام صحیح سلسله مراتب آن‌ها مطمئن شوند.
هزینه‌های اضافه: مراحل گمرکی، حمل‌ونقل و بارگیری، هزینه‌های اضافه‌ای به معامله می‌افزایند که خریدار باید آن‌ها را در نظر بگیرد.
 

فرصت‌های ترم EXW

کنترل بیش‌تر روی مراحل حمل‌ونقل: قاعده EXW به خریداران امکان داشتن کنترل کامل روی تمامی مراحل حمل‌ونقل و انتخاب بهترین راه را می‌دهد.
زمانبندی مراحل ترتیب: خریدار متناسب با سلیقه خود می‌تواند زمان بارگیری و حمل‌ونقل را تعیین کند تا بهره‌وری بیش‌تری داشته باشد.
کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل: خریداران با کنترل بیش‌تر بر مراحل حمل‌ونقل، امکان بهینه‌سازی هزینه‌ها و انتخاب به‌صرفه‌ترین راه این فرآیند را دارند.
 

همه چیز درباره EXW

بنابراین با اصطلاح EXW و قوانین آن آشنا شدید. در این قاعده تقسیم‌بندی بین فروشنده و خریدار به‌گونه‌ای صورت گرفته که خریدار مسئول بیش‌تر وظایف و ریسک واردات و صادرات کالا است. این قاعده به خریداران امکان کنترل بیش‌تر و مدیریت دقیق‌تر روی فرآیند حمل‌ونقل، هزینه‌های مرتبط با آن و انتخاب بهترین روش را می‌دهد. در تجارتگرام همه چیز برای آشنایی بیش‌تر با اصطلاحات تجارت فراهم شده است. شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را درباره EXW در بخش دیدگاه انتهای همین صفحه بنویسید یا از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان ما در میان بگذارید. برای خرید محصولات یا درخواست برای صادرات و واردات هم از طریق بخش‌های مربوطه از خدمات تجارتگرام بهره‌مند شوید.

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943